آغاز اجرای 25 طرح بزرگ نفتی در سال 1401 / اقدامات وزارت نفت برای ایجاد دانش صنعت نفت


ساعت: 12:40
تاریخ انتشار: 91/02/23
کد خبر: 1838458

وزیر نفت گفت: تلاش ما بر این است که با سرمایه گذاری 13 میلیارد دلاری تا پایان امسال 48 پروژه بزرگ و نیمه اولویت دار صنعت نفت را تکمیل و به بهره برداری برسانیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ جواد اوجی امروز (جمعه 23 اردیبهشت ماه) با خیرمقدم به مهمانان بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی صنایع نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی، ضمن خیرمقدم به مهمانان این مراسم، اظهار داشت: خارجی در صنعت نفت ایران یکی از بزرگ ترین نمایشگاه ها است. در صنعت نفت جهانی

«صنعت دانش بنیان نفت، تولید ایرانی، صادرات جهانی» به عنوان شعار بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی بسیار الهام بخش است. اکنون اعتقاد بر این است که این مورد در سراسر جهان وجود دارد و صنعت نفت جهانی خانه بسیاری از فناوری های جدید است.

وزیر نفت با بیان اینکه حضور 23 دانشگاه و مرکز تحقیقاتی، بیش از صد شرکت دانش بنیان، پارک های نوپا و فناوری و شهرهای تحقیقاتی در این نمایشگاه نشان از جدیت وزارت نفت در در این خصوص افزود: تولید دانش بنیان، اشتغال زایی نیز مسئولیت ما را در این زمینه افزایش داده است.

اوجی با تاکید بر اینکه رویکرد ما برای دانش افزایی در صنعت نفت و توجه به تولید داخلی به هیچ وجه شعاری نیست، مهمترین اقدامات وزارت نفت در این زمینه را تشریح کرد و درباره گام اول گفت: ایجاد اشتغال در نفت. صنعت با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تهیه و تنظیم شده است که انشاالله به زودی به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.

وی گفت: در این برنامه اقدامات همه جانبه برای افزایش تولید، دانش افزایی در صنعت نفت و افزایش اشتغال در دستور کار وزارت نفت قرار دارد.

وزیر نفت گام دوم برای ایجاد دانش صنعت نفت و توجه به تولید داخلی را انتشار فراخوان مشارکت شرکت های دانش بنیان در حوزه های اولویت دار صنعت نفت در ماه های اول 13 عنوان کرد. و ایجاد مشاغلی مانند بهینه سازی، بازسازی چاه های کم بازده و توسعه زنجیره ارزش. انعقاد قراردادها و اعطای تسهیلات و حمایت از این شرکت ها هم اکنون با استفاده از ظرفیت تبصره 18 قانون بودجه آغاز شده است.

وی با بیان اینکه تکمیل اکوسیستم فناوری نفت از دیگر اولویت هایی است که وزارت نفت در دستور کار خود دارد، تصریح کرد: وزارت نفت به دنبال فعال سازی مراکز نوآوری در مجاورت دانشگاه ها، ایجاد شرکت های دانش بنیان و استارت آپ ها در پارک فناوری نفت است. و این پارک ها را توسعه دهند.

به گفته اوجی، ارائه تدابیر و حمایت از شرکت‌های مبتنی بر دانش برای تولید کالا و تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت برای اولین بار با تمرکز بر اقلام اساسی و گروه‌هایی از کالاهایی که ارزش قابل توجهی دارند و در حال حاضر وابستگی زیادی به واردات، از دیگر اقدامات در دستور کار است.. وزارت نفت مستقر است.

وزیر نفت بر لزوم توجه به سرمایه گذاری و توسعه در صنعت نفت تاکید کرد و گفت: تا زمانی که سرمایه گذاری صورت نگیرد، بخش های تولیدی، شرکت های دانش بنیان و سازندگان پویا و فضای کسب و کار در صنعت نفت نخواهد بود. بنابراین نیروی محرکه فعالیت های پیمانکاران، تولیدکنندگان و ارائه دهندگان خدمات مختلف یک موضوع سرمایه گذاری مهم است.

اوجی با بیان اینکه کمبود منابع مورد نیاز برای توسعه صنعت نفت در سال های اخیر نه تنها پایداری تولید نفت و گاز را تهدید می کند، بلکه امنیت انرژی کشور را نیز تهدید می کند، افزود: بر این اساس موضوع سرمایه گذاری و ایجاد شرایط لازم برای توسعه.«این یک اولویت در صنعت نفت است.

وی تاکید کرد: شک نکنید اگر سرمایه گذاری در صنعت نفت به موقع انجام نشود، قطعا با کسری تولید و مصرف انرژی در کشور مواجه خواهیم شد، بنابراین برنامه های سرمایه گذاری متنوعی را در بخش های مختلف این صنعت تدوین کرده ایم. صنعت بزرگ.”

وزیر نفت خاطرنشان کرد: این وزارتخانه در 9 ماهه نخست دولت سیزدهم موفق شد از پتانسیل هلدینگ های بزرگ نفتی و پتروشیمی، توان مالی بانک ها و همچنین مذاکره با بیش از 50 شرکت معتبر بین المللی و تفاهم نامه ها استفاده کند. به ارزش بیش از 16 میلیارد دلار برای امضای 700 میلیون دلاری، اولویت این پروژه ها شامل توسعه میادین مشترک نفت و گاز، جمع آوری گاز از مشعل ها، توسعه زنجیره ارزش پالایشگاه و بهره برداری از پتانسیل شرکت های مبتنی بر دانش است. ، و سازندگان محلی.

اوجی با تاکید بر اینکه بر اساس اصول و سیاست های کلان دولت اولویت ما تکمیل پروژه های نیمه تمام خواهد بود، افزود: بر این اساس در تلاش هستیم 48 محصول نیمه تمام بزرگ و اولویت دار در نفت را تکمیل کنیم. صنعت تا پایان امسال با سرمایه گذاری 13 میلیارد دلاری گفت: 25 پروژه بزرگ در سال جاری با سرمایه گذاری 30 میلیارد دلاری به بهره برداری رسیده و راه اندازی می شود.

وی افزود: این طرح ها شاخص هایی چون افزایش تولید نفت و گاز از میادین مشترک، تامین امنیت انرژی کشور، استفاده از ظرفیت شرکت های دانش بنیان، ایجاد اشتغال و تکمیل زنجیره ارزش است. و در قسمت پایین این صنعت مانند خطوط انتقال گاز، پروژه های پتروشیمی و احداث پالایشگاه های جدید نفت از نقاط تنفس خوراک استفاده خواهد شد.

وزیر نفت در خصوص تحریم ها، مخالفت با تحریم ها و دیپلماسی قوی انرژی را از اولویت های وزارت نفت دانست.
اوجی با اشاره به اینکه این نمایشگاه نمایشی از توان و اقتدار جمهوری اسلامی ایران در شرایط کنونی است، افزود: با وجود تداوم تحریم ها، ظرفیت داخلی در همه حوزه ها اعم از تجهیزات ساخت، طراحی و مهندسی، پیمانکاری و اجرا در حال رشد است. امیدواریم برنامه ریزی برای آینده نشانه شکست سیاست تحریم ها باشد.

وی گفت: تحریم ها نتوانسته توسعه صنعت و صادرات نفت ما را متوقف کند. این درآمد ماست.

به گفته وزیر نفت، وزارت نفت به گفته دستگاه هایی مانند سازمان برنامه و بودجه، وزارت اقتصاد و بانک مرکزی به طور کامل به تعهدات و تعهدات درآمدی خود به ویژه در صادرات نفت و میعانات گازی عمل کرده است. بودجه 1400

اوجی حضور 44 شرکت خارجی در نمایشگاه تولید نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی را جلوه ای از اهمیت و اولویت بحث دیپلماسی انرژی و همکاری های خارجی برای این صنعت دانست و گفت: در حال فعال سازی دیپلماسی انرژی برای جذب خارجی هستیم. سرمایه گذاری، به ویژه از سوی کشورهای دوست، «در این زمینه تفاهم نامه ها و تفاهم نامه های مهمی بسته و امضا کرده ایم.

وی ادامه داد: با توجه به نیاز شدید صنعت نفت به سرمایه گذاری، پذیرای همه سرمایه گذاران کشورهای همسایه در بخش های مختلف صنعت نفت ایران هستیم. سرمایه گذاران می دانند که با توجه به بحران جهانی انرژی و افزایش چشمگیر تقاضای انرژی، سرمایه گذاری در این بخش چقدر سودآور خواهد بود.

وی گفت: خوشبختانه با دیپلماسی فعال انرژی در ماه های اخیر، فروش و درآمد نفت علیرغم تشدید تحریم ها افزایش یافته است. فرآورده های نفتی و پتروشیمی و صادرات خدمات مهندسی و فنی ارائه می شود.

اوجی گفت: همکاری مؤثر با کشورهایی که قبلاً به ظرفیت آنها توجه نشده بود، از جمله آمریکای لاتین، فرصت های عظیمی را برای صنعت نفت و اقتصاد ملی ما فراهم کرده است. کارشناسان صنعت نفت برای دستیابی به سهام پالایشگاه های فراساحلی از طریق دیپلماسی فعال انرژی و بازارهای جدید و جذاب به دست آمده برای نفت و میعانات و فرآورده های نفتی ایران که در این زمینه به موفقیت های بزرگی دست یافته ایم که نشان دهنده تعهد وزارت نفت به استفاده از جهان

وی در پایان با تشکر از همه دست اندرکاران نمایشگاه و شرکت های حاضر و همچنین کمک همه نهادها به ویژه مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: هر زمان که صنعت نفت در ایران حرکت می کند، چرخ همه صنایع، کارخانجات و اقتصاد ملی به حرکت در خواهد آمد و باعث ایجاد شغل برای جوانان و فرصت هایی برای رشد و توسعه متخصصان می شود.
انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید