آغاز پایان رکود واحدهای تولیدی لرستان/ چرخ صنعت جان دوباره می گیرد


ساعت: 11:55
تاریخ انتشار: 1401/04/01
کد خبر: 1877779

واحدهایی که زخم های بیکاری را از طریق احیا درمان می کنند.

چراغ بلوک های بسته لرستان با رفع مشکلات و چالش های پیش رو روشن می شود و صنعت استان احیا می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گفته سفیر افلاک، صنعت بستری مهم و موثر برای ایجاد اشتغال و تولید در هر کشوری است که می تواند به رشد اقتصادی نیز کمک کند. از سوی دیگر، توسعه صنعتی می تواند موتور محرکی برای توجه سایر بخش ها باشد. این امر باعث امید به تولید و اشتغال می شود.

طی سالیان متمادی به دلایل مختلف از جمله تحریم، بی تدبیری دولت قبل، مشکلات سرمایه در گردش و نبود بازار فروش، واحدهای تولیدی یکی پس از دیگری از تولید خارج شدند و پس از تعطیلی هر کارخانه صدها کارگر بیکار شدند.

در سال‌های اخیر چوب‌های زیادی روی چرخ‌های این صنعت برای تخریب تعدادی از واحدهای تولیدی که همگی مشمول تحریم بودند، کاشته شد تا اینکه آیت‌الله رئیسی از سوی قوه قضائیه به ریاست جمهوری انتخاب شد. آنها متعاقباً سؤالات و مشکلات بسیاری را برای واحدهای تولیدی مطرح کردند و باعث احیای برخی از آنها شدند.


از سرگیری انتظار برای واحدهای تولیدی راکد

با روی کار آمدن دولت جدید، شروع جدیدی در انتظار واحدهای تولیدی راکد است که هزاران میلیارد دلار سرمایه از دست می دهند و با بازگشت این واحدها به چرخه تولید، چرخه زندگی صدها جوان بیکار برعکس می شود.

بورژوا صنعتی ترین شهر استان لرستان است که 40 درصد صنایع استان در آن شهرستان است، واحدهایی که محصولات برند آنها به بسیاری از کشورهای دنیا صادر می شود اما به مرور زمان مشکلات در گلوی تولیدی فروکش کرده و این واحدها نیمه بسته بودند و سپس بسته بودند.


caccca8b 2ac3 4972 9d21 c012ccd80b1a خبر خاکستری


در میان واحدهای تولیدی تعطیل، برخی به مشکلات سرمایه در گردش، برخی به مشکلات دادرسی و برخی دیگر به نبود بازار فروش مربوط می شود، اما برخی واحدهای تولیدی راکد برای احیای خود درگیر بروکراسی اداری و برخی واحدهای پردازشی مجوز هستند. به حدی که این واحدها از ادامه کار پشیمان شوند.

وزیر صمت در سفر ریاست جمهوری به استان لرستان به بروجرد سفر کرد تا از نزدیک در جریان مشکلات این بلوک ها قرار گیرد و با رفع مشکلات، روشنایی بلوک های بسته را روشن کند و در این سفر 12 پروژه برای بیش از 3500 نفر اشتغالزایی کرد. این طرح برای استان تصویب شد تا 780 میلیارد تن در این پروژه ها سرمایه گذاری کند.


تخصیص هزاران میلیارد تسهیلات برای احیای واحدهای تولیدی

سیروس ابراهیمی معاون استاندار لرستان در این خصوص گفت: با توجه به نیاز به احیای واحدهای تولیدی، هزار میلیارد تن تجهیزات به عنوان تجهیزات و سرمایه در گردش واحدهای تولیدی دارای مشکل توسط بانک ها در نظر گرفته شده است. 18 برای احیای واحدهای تولیدی بازپرداخت شده و 50 میلیارد از آن وام تاکنون بازپرداخت شده و کار تسهیلات پرداختی تازه شروع شده است.

وی بیان کرد: مشکل اصلی در فرآیند پرداخت تجهیزات، کسانی هستند که مدارک لازم را ندارند و به دلیل اینکه واحدهای تولیدی مستهلک شده اند، تهیه اسناد و سایر اقلام برایشان مشکل است.


15 واحد تولیدی بازسازی می شود

محسن کارگرفر رئیس صمت بروجرد در گفت و گو با سفیرافلاک گفت: 440 واحد صنعتی فعال و نیمه فعال در بروجرد در ظرفیت های مختلف فعالیت می کنند و 100 واحد تولیدی نیز به دلایلی از جمله سرمایه در گردش و سایر عوامل تعطیل شده اند.

وی افزود: 50 میلیارد تن در مصوبات سفر ریاست جمهوری برای سامان کاشی بروجرد به تصویب رسیده است که راه زیادی را طی کرده و قرار است در ماه آینده این موضوع حل شود.

رئیس صمت بروجرد گفت: امسال 15 واحد تولیدی برای بازگشت به زنجیره تولید برنامه ریزی شده است که پیش بینی می شود با احیای این واحدها برای صدها نفر اشتغالزایی شود.


d3cd0a0b af67 4833 a4be f45b95318155 خبر خاکستری



50 میلیارد تن طرح تولید به بانک ها ارائه شد

کارگرفر گفت: در تبصره 18 تسهیلات برای رونق واحدهای تولیدی بررسی می شود که سال گذشته 370 میلیارد تومان از صاحبان واحدهای تولیدی بروجرد درخواست شد اما با توجه به سهمیه شهرستان بروجرد 50 میلیارد تومان در شهرستان بروجرد معرفی شد. تسهیلات سال گذشته اما امسال هنوز اعلام نشده است.

وی با اشاره به شهرک صنعتی بروجرد گفت: بالغ بر 60 درصد واحدهای این شهرستان فعال هستند و تلاش می شود ظرفیت واحدهای تولیدی ارتقا یابد و وارد زنجیره چرخه تولید شود.

رئیس صمت بروجرد خاطرنشان کرد: تمام مشکلات واحدهای صنعتی مشکل مالی نیست و برخی از آنها مشکلات قضایی و برخی نیز درگیر بروکراسی اداری هستند و با همکاری برخی دستگاه ها اقداماتی برای رفع آنها انجام شده است. موانع این واحدها


افزایش اشتغال با اجرای طرح توسعه واحدهای تولیدی

عبدالعلی گیوکی رئیس اداره تعاون، کار و معاونت اجتماعی بروجرد در گفت و گو با خبرنگار سفیرافلاک گفت: جوانان مشغول هستند.

وی افزود: برخی واحدهای تولیدی بروجرد در حال اجرای طرح توسعه هستند که علاوه بر کارگرانی که دارند تعدادی دیگر را جذب می کند. با این اقدام، بخش پلاستیک باید تعداد کارگران را از 130 نفر به 200 نفر افزایش دهد.

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی بروجرد گفت: یکی دیگر از بخش های بروجرد کارخانه شیرخشک است که در حال توسعه است و می تواند نقش مهمی در اشتغال و تولید داشته باشد. علاوه بر این واحدها، پیگیری برای واحدهای دیگری که راکد هستند نیز ضروری است.«در دستور کار.

گیوکی گفت: صنعت کاشی بروجرد چند سالی است که دچار مشکل شده و اقداماتی برای فعال سازی فاز دوم کاشی جم انجام شده است. همچنین سامان کاشی با احیای ن.

امیدواریم با پیگیری های لازم شاهد راه اندازی مجدد این واحدهای تولیدی و پایان دادن به بیکاری صدها جوان جویای کار باشیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید