آقای رئیسی! خدا رحمت کند سال 96 رئیس جمهور نشد

آقای رئیسی!  خدا رحمت کند سال 96 رئیس جمهور نشد

مشکل کجاست که هم واردات به شدت کاهش یافته و هم قیمت ارز به طور جدی افزایش یافته و رکورد زده است و هم اختلاف قیمت ارز نیمایی و آزاد بالای 10 هزار تومان است؟

روزنامه همامیهن می نویسد: مشکل کجاست که واردات بشدت کاهش یافته و قیمت ارز به طور جدی بالا رفته و رکورد زده و اختلاف قیمت ارز نیمایی و آزاد به بیش از 10 هزار تومان رسیده است؟ آیا آقای رئیسی حاضر است توضیحات مختصری به مردم بدهد و پاسخگوی خبرنگاران باشد؟

«خدا رحمت کند، وقتی دلار 5000 تومان شد رئیس جمهور نشدم» بله; درست خواندید این سخنان تبلیغاتی آقای رئیسی قبل از انتخابات ریاست جمهوری برای انتخابات سال 1395 است که اگرچه در مورد اشتباهات و خطاهای طرف مقابل بیان شده و قولی داده نمی شود، اما در مورد همه حرف ها و ناگفته ها همینطور است. دلار هم اکنون از مرز 38 هزار تومان عبور کرده و از برآورد سال گذشته سازمان برنامه و بودجه فراتر رفته است. آیا آقای رئیسی حاضر است در مورد حرف امروز خود توضیح دهد و با خنده بگوید من شوخی می کنم و جدی نمی گویم؟ اگر جوک گفتند باید متوجه عواقب آن شوخی بر سرنوشت و جان مردم باشند. اگر جدی هستند به آنها پاسخ دهید. البته پاسخ او روشن است; دولت های قبلی مقصر هستند!

واقعیت این است که تا کنون دو وزیری که مسئول اجرای دو شعار اصلی دولت بودند، یعنی. ساخت یک میلیون خانه و ایجاد یک میلیون شغل آزاد شد یا استعفا داد و جانشین یکی به وضوح رسما از وعده های داده شده دست کشید و دور آن خط کشی کرد و دولت و مجلس را از تقصیر مبرا کرد. در این میان قطعاً مردم در باور چنین وعده ای مقصر هستند و این اتهام کاملاً موجه است. جانشین دوم نیز ارقام غیرواقعی منتشر کرد که در همین روزنامه مورد انتقاد قرار گرفت. اکنون زمان برکناری مسئول سومین و مهمترین وعده دولت یعنی کاهش تورم به نصف و سپس تک رقمی شدن آن یعنی رئیس بانک مرکزی است. جالب اینجاست که از ابتدا مشخص بود که هیچ یک از این سه مدیر توانایی اجرای چنین وعده‌هایی را ندارند، حتی اگر فرصت می‌شد، چنین ظرفیتی در دولت وجود نداشت، اما بدون توجه به این ظرفیت، آنها را به امانت گذاشته بودند. ضعیف ترین نیروها برای تحقق سه وعده که قابل تحقق نیست. نتیجه مشخص است. آن دو وعده ای که خارج از چارچوب است و سومی که تورم است، نصف یا تک رقمی نمی شود، افزایش هم پیدا می کند.

با کمبود 30 درصدی درآمد امسال، دولت چاره ای جز استقراض از سیستم بانکی ندارد و این امر به بن بست اقتصاد و افزایش بیشتر تورم منجر می شود. قیمت ارز نیز از بدترین پیش بینی های ممکن فراتر خواهد رفت و افزایش چشمگیری خواهد داشت، به خصوص که در دی ماه و نوروز با دو تقاضای عمده ارز مواجه هستیم. این در حالی است که دولت قبل مقدار زیادی پول و اسکناس برای این دولت گذاشته بود که هنوز هم از آن استفاده می کنند. علاوه بر این بارها اعلام کرده اند که فروش نفت و گرفتن پول از آن کار خوبی است. پس مشکل کجاست که هم واردات به شدت کاهش یافته و هم قیمت ارز رشد جدی و رکورد زده و هم اختلاف قیمت ارز نیمه آزاد و آزاد بالای 10 هزار تومان است؟ آیا آقای رئیسی حاضر است توضیحات مختصری به مردم بدهد و پاسخگوی خبرنگاران باشد؟

باید تکرار کنیم که خدا رحمت کرد که در سال 2016 رئیس جمهور نشد و حالا 50 هزار و شاید 100 هزار دلار را رد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید