آقای صدا و سیما! آقایان رسانه های دولتی! در چین مردم سرکوب می شوند. چرا سانسور میکنی

آقای صدا و سیما!  آقایان رسانه های دولتی!  در چین مردم سرکوب می شوند.  چرا سانسور میکنی

آقای صدا و سیما! آقایان رسانه های دولتی! در چین مردم سرکوب می شوند. چرا سانسور میکنی

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: روایت‌های مختلفی از علت تظاهرات ضد دولتی مردم چند شهر چین در هفته‌های اخیر وجود دارد که از قرنطینه تست کووید صفر شروع شده و به قرنطینه «کد یوان» ختم شده است. اگرچه این دلایل نیز مهم هستند، اما مهمتر از آنها نحوه انعکاس اخبار تظاهرات مردمی در رسانه هاست.

در عین حال، چین در دهه‌های اخیر دستخوش تغییراتی شده و گرایش‌های زیادی از نظام اقتصادی کمونیستی به اقتصاد سرمایه‌داری پیدا کرده است، اما نظام کمونیستی بسته و کاملاً محدود در بخش‌های سیاسی، امنیتی و اطلاعاتی این کشور دست‌نخورده باقی مانده است. این محدودیت در نظام حکومتی آنقدر شدید است که دیکتاتوری حزبی حتی ظالمانه تر از گذشته است و نقش مردم در نظام تک حزبی کمونیستی صفر است. انتصاب مجدد شی جین پینگ به عنوان رئیس جمهور توسط کنگره حزب کمونیست چین که ماه گذشته رئیس جمهور سابق و فردی که جانشین آقای شی جین پینگ به عنوان معاون او شد، نمونه بارز دیکتاتوری حزبی در چین است.

دیکتاتوری حزبی در چین به مردم و دیدگاه آنها در اجرای تصمیمات دولت در مورد نحوه اداره جامعه اهمیتی نمی دهد تا جایی که در تعیین مقامات دولتی کوچکترین کمکی به مردم نمی کند. ماجرای قرنطینه شدن مردم در چندین شهر از جمله استان مسلمان نشین سین کیانگ و آتش سوزی برج آپارتمانی و مرگ عده ای نمونه ای از نتایج این بی توجهی است. اینکه آیا این حادثه به دلیل قرنطینه آزمایش کووید یا قرنطینه “یوآن روم” بوده است، به داستان بی ربط است. ماجرا از این قرار است که مردم سال‌ها علیه این محدودیت‌ها فریاد می‌کشیدند و اعتراض می‌کردند، اما دولت چین نه تنها از تحقق خواسته‌های آن‌ها سر باز زد، بلکه بر محدودیت‌ها افزود و فشارها و محدودیت‌ها را افزایش داد تا جایی که منجر به تظاهرات و تظاهرات گسترده کنونی شد. سرکوب او.از دولت

نحوه برخورد با اخبار این تظاهرات موضوع مهمی است که باید به آن پرداخته و به حقوق مردم منعکس شود.

البته هیچ توقعی از دولت چین جز سانسور اخبار تظاهرات و برخورد با آنها نیست. این یکی از الزامات حکومت های کمونیستی است، به ویژه دولت تک حزبی که بسیار بسته عمل می کند و مردم هیچ نقشی در تعیین سازوکار آن ندارند.

غربی ها مانند روش معمول آنها برای دامن زدن به بحران در کشورهای غیر متعهد خود، اخبار تظاهرات در چین را به طور گسترده مورد بحث قرار دادند و هنوز هم در قالب گزارش، مصاحبه و تفسیرهای مختلف این کار را انجام می دهند. اما مردم معترض چین نیز دچار این بدبختی شدند که تظاهرات و سرکوب وحشیانه آنها توسط حکومت همزمان با برگزاری جام جهانی فوتبال در قطر شد و طبیعتا تا حد زیادی تحت الشعاع این رویداد جهانی قرار گرفتند.

آنچه باید به آن فکر کنیم این است که اخبار تظاهرات مردم چین و سرکوب آنها توسط دولت آن کشور چگونه در رسانه های ایران منعکس می شود. متأسفانه رسانه ملی و خبرگزاری های رسمی و دولتی کشورمان با کم توجهی به این موضوع توجه نکرده اند، در حالی که حتی با توجه به آنچه در قانون اساسی جمهوری اسلامی پیش بینی شده است، نمی توان نسبت به ظلمی که بر مردم می شود بی تفاوت بود. کشور. در این زمینه حتی تفاوتی بین مسلمان و غیرمسلمان وجود ندارد، اگرچه ماجرای اصلی که سوختن عده ای و مرگ آنها در آتش سوزی و تظاهرات بود، در ارومچی، مرکز ایالت مسلمان سین کیانگ رخ داد. و از آنجا به سایر نقاط چین سرایت کرد. متاسفانه رسانه های دولتی ایران با حمایت دولت های این کشورها در خصوص اخبار سه کشور چین، روسیه و افغانستان فعالیت می کنند و این روش برخلاف منشور اطلاع رسانی است. بر اساس این منشور مردم حق دارند از رویدادهای جهان همانطور که هستند مطلع شوند و فقدان این امر ضایع شدن حقوق طبیعی مردم است. مهمتر از آن، مردم چین به ویژه مسلمانان آن کشور از جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور مسلمان انتظار حمایت دارند.

دیدگاهتان را بنویسید