آلبورگ از نظر تغییر کاربری اراضی کشاورزی رتبه چهارم کشور را دارد/ خاک حاصلخیز استان در حال نابودی است.


ساعت: 10:11
تاریخ انتشار: 1401/02/17
کد خبر: 1836799

محمد منتظری گفت: متاسفانه البرز از نظر تغییر کاربری اراضی کشاورزی رتبه چهارم کشور را دارد و این یک نگرانی جدی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمد منتظری، فعال محیط زیست، تغییر کاربری زمین های کشاورزی برای ساخت ویلا را ظلم بزرگی به طبیعت دانست. وی گفت: متاسفانه البرز رتبه چهارم کشور را از نظر تغییر کاربری دارد و این یک نگرانی جدی است.

وی ادامه داد: بخشی از این خسارت به مسئولان استانی در حال جبران است چرا که حمایت های لازم از جامعه کشاورز البرز صورت نگرفته و این بی مهری باعث تغییر کاربری می شود.

منتظری با تاکید بر اینکه خاک حاصلخیز مهمترین سرمایه طبیعی البرز است، افزود: اگر این سرمایه ارزشمند استان حفظ نشود در آینده نزدیک هیچ محصول ارگانیک در کشور وجود نخواهد داشت.

وی افزود: هزینه نگهداری از زمین های کشاورزی به دلیل گرانی نیروی کار افزایش یافته و متاسفانه حمایت های لازم از این قشر انجام نمی شود.

منتظری گفت: تمام تلاش برای کاشت، نگهداری و برداشت بر عهده کشاورز است اما کمترین سود آن درآمد اوست و بیشترین سود به جیب دلالان می رود.

این کارشناس ادامه داد: جهاد کشاورزی و تعاون روستایی در این حوزه باید در کنار کشاورزان باشد تا آبروی کشاورزان خدشه دار نشود.

وی در پایان خاطرنشان می کند: 300 سال طول می کشد تا یک متر خاک تشکیل شود اما متأسفانه مردم تنها در چند دقیقه آن را تخریب می کنند و با ساخت ویلا این سرمایه ارزشمند را به طور جبران ناپذیری سرکوب می کنند که اگر امروز جلوی این هدررفت گرفته نشود، نمی شود. میلیاردها هزینه های آتی جبران شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید