آلودگی این روزها ناشی از دو منبع خارجی در جنوب است/ اراک امسال روزهای پاکی نداشته است

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محرابیان رئیس آزمایشگاه های اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی در گفتگو با خبرنگار دیار آفتاب ؛ درباره آلودگی اراک و سایر شهرهای استان مرکزی گفت: و حجم گرد و غبار به حدی است که سطح ملی و بین المللی را می طلبد.

وی افزود: در حال حاضر 8 منشاء خارجی گرد و غبار و ریزگردها در کشور شناسایی شده است که جنوب عربستان – یمن و دریای سرخ، امارات – قطر – بحرین و دریای مکران، جنوب عربستان و عراق، جنوب غربی هستند. عراق، شمال عراق، جنوب افغانستان، ترکمنستان که استان مرکزی آن کمتر از دو منبع گذشته آسیب دیده است.

محرابیان بیان کرد: بیشتر گرد و غبار در فصل بهار ناشی از کانون های خارجی است و کانون های داخلی مانند کویر مرکزی و تالاب میکان در فصل تابستان بر هوای استان مرکزی اثر می گذارد.

وی کیفیت هوای شهر اراک را در روزهای 27 و 28 اردیبهشت در وضعیت خطرناکی قرار داد و گفت: این آلودگی ناشی از ورود گرد و غبار از دو منبع است. یکی عربستان جنوبی – یمن و دریای سرخ و دیگری امارات – قطر – بحرین و دریای مکران. هوای آلوده ای که این روزها سر به سر بسیاری از شهرهای غربی کشور دارد، کل استان مرکزی را تحت تاثیر قرار داده است. البته لازم به ذکر است که در 27 اردیبهشت تحت تاثیر مرکز اول قرار گرفتیم و در 28 اردیبهشت تحت تاثیر مرکز دوم قرار گرفتیم که باعث آلودگی مضاعف هوا در شهر و روستا شد. آلودگی اخیر

رئیس آزمایشگاه های اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی با اشاره به وضعیت پایش هوا در اراک از ابتدای سال تا امروز گفت: صفر روزهای پاک، 27 روز سالم، 19 روز ناسالم برای گروه های آسیب پذیر 9 روز ناسالم برای همه گروه ها در سال جاری تاکنون 2 روز بسیار ناسالم و 2 روز خطرناک برای اراک به ثبت رسیده است.

محرابیان با اشاره به اقدامات کوتاه مدت برای مقابله با ریزگردهای خانگی افزود: تاکنون بیش از 470 هکتار درختچه (بوته) در تالاب میقان کاشته شده است. سال گذشته حدود 50 هکتار کشت شد. این اقدام و توزیع آب در منطقه مرطوب منجر به کاهش چشمگیر گرد و غبار از این منطقه شد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید