آلودگی 13 هزار هکتار از باغات استان به مگس مدیترانه ای/ تشکیل تیم های نظارتی برای مقابله با ملخ بیابانی


ساعت: 09:17
تاریخ انتشار: 09/05/1401
کد خبر: 1913622

مدیرعامل سازمان حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان کرمان بیان کرد؛

ناظمی گفت: امسال 13 هزار هکتار از باغات استان شامل مرکبات، میوه های فصل سرد و دانه های ریز، انار، خرمالو به این کاهش مبتلا هستند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ اعظم نظامی در گفتگو با راه آرمان; وی در خصوص شرایط باغات استان کرمان در خصوص آفات مگس مدیترانه ای، سوسک شاخدار، ملخ و سایر آفات، گفت: برای مقابله با آفت سوسک خرمای شاخدار قرمز پایش و ردیابی آفت در شهرستان انجام می شود. استان هر سال

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان ادامه داد: متأسفانه این آفت برای اولین بار در مرداد ماه سال 1400 در تعداد 120 اصله نخل در شهر کرمان در سطح 111.5 هکتار در منطقه اندوهیارد آلوده شد. شهداد و نخل در روستای دولت آباد شهرستان نرماشیر. تایید شده است که درختان آلوده درمان شده اند و پیگیری ها ادامه دارد. در مردادماه امسال 6 اصله درخت در اندوهرد و 45 اصله در نرماشیر در مساحت 31 هکتار در روستاهای دولت آباد، خیرآباد و کالاعزیز آباد مشاهده شد.

وی با اشاره به مطلب فوق افزود: تمامی درختان آلوده تاکنون تحت درمان قرار گرفته اند و باید گفت که از ابتدای آلودگی تاکنون تعداد درختان آلوده تحت درمان حدود 170 اصله بوده و لازم به توضیح است که آفت در تنه درخت پنهان شده و از بافت تنه آن تغذیه می کند. عدم تشخیص آلودگی در مراحل اولیه ورود آفت تا زمانی که آسیب جدی به درخت وارد نکند، ردیابی آفت و شناسایی درختان آلوده را بسیار دشوار می کند و درمان درختان آلوده نیز بسیار سخت و پرهزینه است.

نظمی در خصوص اقدامات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان برای مقابله با آفت سوسک خرما قرمز گفت: اقدامات این سازمان شامل خرید و توزیع فرومون های تله ای، توزیع قرص های فتوتوکسین و نایلونی بخور و اره های زنجیری است. راهنمایان جهاد کشاورزی شهرستان به درمان درختان آلوده اشاره کرد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: برگزاری بیش از 40 سمینار و کلاس آموزشی با دعوت از متخصصین پژوهشکده کشاورزی کشور و کارشناسان استانی و شهرستانی و بازرسان گیاهان دارویی و جلسات متعدد استانی، شهرستانی و کشوری، برگزاری 3 مانور دفاعی بدون عامل، چاپ و توزیع بیش از 1000 جزوه و اطلاعیه تبلیغاتی، بنرها و پوسترها در بین باغداران، استفاده از تریبون برای نماز جمعه و جماعات، مراسم عزاداری دهه محرم و فضای مجازی و … جهت اطلاع کشاورزان و اطلاع رئیس ستاد مبارزه با سرحارطومی. از دیگر اقدامات حنای خرما بر روی فرمانداران شهرستان هرمحیز با امضای رئیس سازمان انجام شد.

وی با بیان آفت مگس میوه مدیترانه ای گفت: امسال 13 هزار هکتار از باغات استان شامل مرکبات، میوه های فصل سرد و دانه های ریز، انار، خرمالو به این بیماری مبتلا هستند و تا زمان مبارزه و خسارت وارده. پیشگیری از شروع فصل تحصیلی، آموزش و توزیع جزوه هایی جهت اطلاع کشاورزان از روش های کنترل آفات در تمامی شهرهای آلوده انجام شده است.

نظمی تصریح کرد: برای مبارزه با آفت تله های جاذب مانند مایع سراتاپ، پروتئین هیدرولیزات و قرص سراتینکس برای استفاده در باغات آلوده و در هفته حفاظت غیر فعال و قبل از آن مبارزه با مگس میوه مدیترانه ای در اختیار کشاورزان متقاضی قرار گرفته است. آموزش و ارجاع روش‌های کنترلی مانند گذاشتن تله‌های جذاب در باغ و جمع‌آوری و از بین بردن میوه‌های آلوده از سطح باغ‌ها در اکثر شهرستان‌ها از جمله: زرند، ارزوئیه، سیرجان، کرمان، راور، رابر، بافت و شهربابک برای تشویق و تشویق باغداران هستند. آموزش دیده برای مبارزه

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان تاکید کرد: لازم به توضیح است بهترین و موثرترین روش مبارزه جمع آوری و از بین بردن میوه های آلوده بلافاصله پس از آلودگی طی 2 تا 3 روز است که برای کاهش میزان آلودگی بسیار موثر است. جمعیت آفت

وی در خصوص آفت ملخ صحرایی گفت: هجوم این آفت به استان و حتی کشور بستگی به شرایط آب و هوایی و پوشش گیاهی دارد که خوشبختانه طی 3 سال گذشته به دلیل خشکسالی های پی در پی و کمبود آن در استان دیده نشده است. مراتع سرسبز

ناظمی با اشاره به ماده فوق خاطرنشان کرد: اما از آنجایی که استان همجوار با جنوب کشور است، این سازمان با تشکیل اکیپ های نظارتی در سطح شهرستان و تجهیز ناوگان سم پاشی، تمام مراتع را تحت پوشش قرار داده است. این آفت وجود دارد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید