آمادگی ایران برای انجام دور دوم مذاکرات با اوکراین/موافقت با سفر گروسی به تهران

آمادگی ایران برای انجام دور دوم مذاکرات با اوکراین/موافقت با سفر گروسی به تهران

حسین امیرعبدلاخیان وزیر امور خارجه کشورمان در اولین دیدار دوجانبه در چارچوب سفر خود به ژنو، صبح امروز با پکا هاویستو وزیر امور خارجه فنلاند دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار پیرامون موضوعات مورد علاقه در روابط دوجانبه، منطقه ای و بین المللی، تحولات اوکراین و به ویژه آخرین وضعیت مذاکرات رفع تحریم ها بحث و تبادل نظر شد.

امیرعبداللهیان با ابراز خرسندی از دیدارهای خوب قبلی با همتای فنلاندی خود در نیویورک و تهران و همچنین از مکالمات تلفنی قبلی آنها، از ادامه این رایزنی‌های دیپلماتیک استقبال کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان روابط ایران و فنلاند را تاریخی و سرشار از احترام متقابل توصیف کرد و افزود: دو کشور در مسیر گسترش روابط حرکت می کنند.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به تلاش‌های خوب جمهوری اسلامی ایران در خصوص برقراری آتش‌بس در اوکراین از سوی رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه، تاکید کرد که ما قاطعانه مخالف گسترش ناتو و ادامه آن هستیم. جنگ در اوکراین و علیه تهدید حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشور با اشاره به جنجال‌های غیرواقعی در خصوص صادرات پهپادهای ایرانی به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین، به محتوای مذاکرات تیم‌های فنی و کارشناسی دو کشور اشاره کرد و گفت: تاکنون سند غیر قابل اعتمادی برای طرف ایرانی ارسال شد و جمهوری اسلامی ایران آماده برگزاری دور دوم مذاکرات بین تیم های فنی و کارشناسی دو کشور است که در مجاری مختلف دیپلماتیک به طرف اوکراینی منعکس شده است.

امیرعبداللهیان بر حمایت ایران از توقف جنگ در اوکراین و بازگشت به گفتگو تاکید کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به سفر اخیر معاون مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران و مذاکرات خوب، از مقدمات سفر آقای گروسی به تهران در آینده نزدیک خبر داد و ابراز امیدواری کرد که در صورت اجتناب از این سفر فشار سیاسی آژانس نیاز به پیشرفت خوبی در زمینه مسائل فنی دارد.

امیر عبداللهیان در خصوص مذاکرات برای رفع تحریم ها نیز گفت: از شهریور سال گذشته آمادگی احیای برجام و بازگرداندن همه طرف ها به توافق را داشتیم اما رویکرد دوگانه آمریکا و متعاقب آن اشتباه محاسباتی این کشور در خصوص توافق اخیر. ناآرامی های داخلی در ایران باعث اختلال شد.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین با اشاره به پیام‌های رد و بدل شده و تحرکات دیپلماتیک اخیر، ابراز امیدواری کرد که شاهد بازگشت همه طرف‌ها به توافق بر اساس مفاد قرارداد امضا شده در سال 2015 باشیم.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین از رویکرد غیرسازنده و محاسبات نادرست چند کشور اروپایی در خصوص ناآرامی های اخیر در ایران انتقاد کرد و به طرف فنلاندی از حسن نیت ایران در قبال برخی از شهروندان اروپایی که در ناآرامی های اخیر ایران نقش داشتند، اطلاع داد.

امیر عبدالخیان تاکید کرد: برای اروپایی هایی که در ایران هستند یا در چارچوب قانون سفر می کنند مشکلی وجود ندارد.

وی همچنین به شرایط عادی کشورمان اشاره کرد و از عفو عمومی مقام معظم رهبری در رابطه با عوامل دخیل در اغتشاشات اخیر به طرف فنلاندی خبر داد.

وزیر امور خارجه فنلاند در این دیدار بر روابط خوب سیاسی دو کشور تاکید و از تداوم تماس ها و گفت وگوهای دوجانبه مقامات دو کشور با وزیر امور خارجه کشورمان ابراز خرسندی کرد.

وی با اشاره به اهمیت موضوع اوکراین برای اروپا و امنیت این قاره، مواضع و اطلاعات مهم وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص اوکراین و به ویژه موضوع پهپادها را مورد توجه قرار داد و از وی تشکر کرد و افزود: من با وزیر خارجه اوکراین در این زمینه صحبت می کند.

وزیر امور خارجه فنلاند با ابراز خرسندی از نکات و اطلاعات ارائه شده از سوی وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص توافق هسته ای و همچنین گفت وگوها و همکاری های ایران و آژانس، تاکید کرد که بر ازسرگیری برجام و اجرا و پایبندی آن توسط آژانس اصرار داریم. همه احزاب بر او

وزیر امور خارجه فنلاند بر ادامه مذاکرات دوجانبه تاکید کرد و بر علاقه خود برای ادامه این رایزنی ها در آینده تاکید کرد.

دیدگاهتان را بنویسید