آمار شگفت انگیز تورم مسکن

آمار شگفت انگیز تورم مسکن

آمارهای رسمی نشان می دهد که تورم مسکن و هزینه آب، برق و گاز در نیمی از کشور نسبت به استان تهران در سال گذشته بیشتر بوده است.

تورم مسکن در پایان بهمن ماه امسال به حدود 42 درصد رسید. این بدان معناست که خانوار ایرانی در بهمن امسال تقریبا 42 درصد بیشتر از بهمن سال گذشته برای خرید خانه هزینه کرده است. مرکز آمار ایران به تازگی این آمار را منتشر کرده و در آخرین گزارش خود تورم کل مسکن با احتساب هزینه آب، برق، گاز و … به 40 درصد رسیده است. همین آمار نشان می دهد که تورم مسکن در استان تهران تقریباً برابر کل کشور است، اما این رقم برای استان خوزستان 14 درصد و برای استان چهارمحال و بختیاری 62 درصد ثبت شده است.

1- تورم مسکن در سال گذشته حدود 12 درصد کمتر از تورم کل یا نقطه به نقطه بوده است. مرکز آمار اعلام کرد: هر خانوار ایرانی در پایان امسال 41.7 درصد بیشتر از سال گذشته برای خرید مسکن پرداخت کرده‌اند، در حالی که تورم عمومی که شامل انواع کالاها و خدمات می‌شود، در پایان امسال 53.4 درصد بوده است. این نشان می دهد. همچنین باید اضافه کنیم که تورم مسکن در سراسر کشور در بهمن ماه امسال نسبت به دی ماه کمی بیش از دو درصد افزایش داشته است.

2- تورم مسکن در سال گذشته کمتر از هزینه های خوراک، بهداشت و درمان، پوشاک و حمل و نقل بوده است. اگر رقم 41.7 درصد را به عنوان تورم مسکن بین باخمن 1400 و باخمن در سال جاری در نظر بگیریم، قیمت مواد غذایی در آن دوره 73 درصد افزایش یافته است. هزینه رستوران ها و هتل ها 76 درصد، هزینه های مراقبت های بهداشتی 54 درصد، هزینه های حمل و نقل تقریبا 50 درصد و قیمت لباس ها 46 درصد افزایش یافته است. از سوی دیگر تورم مسکن را می توان بیش از هزینه های ارتباطی، تفریحی، فرهنگی و آموزشی در نظر گرفت. زیرا تورم هزینه های ارتباطی در سال قبل حدود 15 درصد بوده و این رقم برای گروه های آموزشی و تفریحی حدود 30 درصد برآورد شده است.

3- تورم مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت ها در سال گذشته تقریبا 40 درصد افزایش یافته است. این را مرکز آمار در آخرین داده های خود تحت عنوان شاخص قیمت مصرف کننده باخمن 1401 به تفکیک استان ها اعلام کرد و افزودن پارامترهایی مانند آب، برق و سوخت تورم کلی مسکن را از حدود 41.7 به 40 درصد افزایش داد. اگر همان عدد 40 درصد را به عنوان میانگین کشوری در نظر بگیریم، تورم مسکن در 15 استان کمتر از کل کشور است. تورم مسکن در سال گذشته در همدان 39 درصد، هرمزگان 38.5 درصد، سمنان 38 درصد فارس 38 درصد، لرستان 37 درصد، خراسان جنوبی 36، خراسان رضوی 36، مازندران 34 درصد، بوشهر 32، گلستان 28 درصد بوده است. اردبیل 27.5 درصد، کرمان 27 درصد، ایلام 27 درصد، سیستان و بلوچستان 21 درصد و خوزستان 14 درصد است.

4- تورم مسکن طی سال گذشته در 16 استان کشور بالاتر از میانگین کشوری بوده است. علاوه بر استان تهران که تورم مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت‌ها تقریباً برابر با میانگین کشوری است، استان‌های چهارمحال و بختیاری نیز شاهد افزایش حدود ۶۲ درصدی تورم در این بخش بوده‌اند. آمارهای رسمی نشان می دهد که تورم مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت در استان یزد 57 درصد، آذربایجان شرقی 53 درصد، اصفهان 49 درصد، کردستان و کوگیلویه و بویار احمد 48 درصد، کرمانشاه 47 درصد، زنجان و البازار 44 درصد است. درصد، قم 43 درصد، در قزوین و خراسان شمالی 42 درصد و در استان مرکزی، گیلان و آذربایجان غربی 41 درصد برآورد شده است. یعنی بیشتر از تورم عمومی که در کل کشور وجود داشت.

دیدگاهتان را بنویسید