آمریکا؛ دستان پشت بحران اوکراین


ساعت: 16:12
تاریخ انتشار: 14/07/1400
کد خبر: 1811493

هادی تراتی گفت: آمریکا با ترغیب کشورها به ایجاد انقلاب های مخملی مانند انقلاب گرجستان و ساخت سامانه های موشکی در کشورهای مختلف مانند لهستان به دنبال نفوذ در بلوک شرق و تضعیف قدرت روسیه است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ هادی تروتی، کارشناس سیاسی و استاد روابط بین الملل در گفتگو با مرآت گفت: آمریکا با ترغیب برخی کشورهای اروپای شرقی برای پیوستن به ناتو به دنبال تضعیف قدرت روسیه در بلوک شرق است.

بحران اوکراین یک موضوع تاریخی است و به جنگ سرد بین اتحاد جماهیر شوروی سابق و متحدانش و ایالات متحده و متحدانش مرتبط است. در این کشمکش بین شرق و غرب، ایالات متحده به دنبال گسترش نفوذ خود در شرق اروپا و فروپاشی است.«شوروی بود.

توراتی گفت: آمریکا با فشار دادن کشورها به ایجاد انقلاب های مخملی مانند انقلاب گرجستان و ساخت سامانه های موشکی در کشورهای مختلف مانند لهستان به دنبال نفوذ در بلوک شرق و تضعیف قدرت روسیه است.

این کارشناس مسائل بین الملل حساسیت روسیه نسبت به موضع اوکراین را ناشی از نگرانی روسیه در مورد ماهیت و امنیت کشورش دانست و گفت: غرب با تحریک یکی از متحدان سابق روسیه عملاً منافع ملی و امنیت ملی خود را نادیده گرفته و وارد حوزه سنتی روسیه شده است. از سوی دیگر، قصد دارد همگرایی قبلی خود را بین جمهوری های بلوک شرق احیا کند.

وی افزود: موضوع اوکراین برای روسیه بسیار مهم است، زیرا بخش زیادی از جمعیت اوکراین را روس ها تشکیل می دهند و از زمان های قدیم روسیه و اوکراین کشورهایی بوده اند که اشتراکات زیادی با هم دارند.

توراتی بحران اوکراین را درسی برای کشورهای تحت کنترل آمریکا دانست و افزود: موضع آمریکا در قبال این تنش کاملا محافظه کارانه است و هیچ اقدام نظامی انجام نداده و تنها تحریم هایی را علیه روسیه اعمال کرده است، در حالی که سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه معتقد است این تحریم ها تحریم هستند. . و فشار بیشتر بر کشور او نه تنها به حل بحران کمک می کند، بلکه آن را عمیق تر می کند.

این تحلیلگر سیاسی گفت: حادثه اوکراین نشان داد که ایالات متحده در این بحران قابل اعتماد نیست و به متحدان خود پشت می کند.

افول ایالات متحده از دهه 1970 آغاز شد و به گفته کیسینجر، افول ایالات متحده با گسترش تکنولوژی و ایجاد نیهیلیسم و ​​در این مورد به دلیل مشکلات داخلی ایالات متحده از جمله کسری مالی و بودجه ای فاقد ضعف قدرت نظامی و توانایی مدیریت این حوادث است و تنها یک نظاره گر است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید