آمریکا بار دیگر توپ را در مذاکرات وین با ایران پرتاب کرده است


ساعت: 22:52
تاریخ انتشار: 1401/02/21
کد خبر: 1838187

یک مقام وزارت خارجه بدون اشاره به تعهدات مکرر دولت آمریکا برای احیای برجام، گفت: توپ در زمین ایران است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ یک مقام وزارت خارجه آمریکا بدون اشاره به امتناع کشورش از انجام اقدامات لازم برای بازگشت به برجام تلاش کرد توپ را در مذاکرات وین با ایران پرتاب کند.

درک شوله، مشاور وزارت امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه در مصاحبه با روزنامه نشنال گزت گفت که ایالات متحده پیشنهادهای روشنی به ایران ارائه کرده است. شولا گفت: حالا توپ در زمین ایران است.

به گزارش نشنال، این دیپلمات آمریکایی با تاکید بر جدایی سپاه پاسداران ایران از مذاکرات احیای برجام، گفت: همانطور که به صراحت اعلام کرده ایم، این موضوع را به صورت جداگانه می دانیم.

در حالی که ایران بارها اعلام کرده است که به دنبال تولید سلاح هسته ای نیست و هیچ تخلفی از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی گزارش نشده است، این مقام آمریکایی گفت که ایران حق تولید سلاح هسته ای را نخواهد داشت.

شوله در بخشی دیگر از بیانیه خود گفت: آنچه ما معتقدیم راه خوبی برای بازگشت به برجام است… اما ایران هنوز واکنشی نشان نداده است.

علی شمهانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران اخیراً در توئیتی نوشت: «لغو واقعی تحریم‌ها به این معناست که ایران از مزایای اقتصادی معتبر و پایدار برخوردار است. “تعهد ثابت شده آمریکا مهمترین تهدید برای هر معامله ای است، و آزمایش و ارائه بخشی جدایی ناپذیر از یک معامله خوب واقعا خوب است.”

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در اردیبهشت ۱۳۹۷ علیرغم مخالفت جامعه جهانی و الحاق ایران به برجام به طور یکجانبه از توافق هسته ای خارج شد و امیدوار بود ایران را مجبور به موافقت با توافق واشنگتن کند.«فشار حداکثری». علیه جمهوری اسلامی ایران

سیاست ترامپ نه تنها جواب نداد، بلکه ایران پس از یک سال پایبندی به تعهدات خود و پس از اینکه کشورهای اروپایی به تعهدات خود در قبال توافق هسته ای بدهکار بودند، اقداماتی را برای کاهش تعهدات هسته ای خود انجام داده است. با این حال، ایران بارها تاکید کرده است که برنامه هسته ای کاملا صلح آمیز دارد و به دنبال سلاح هسته ای نیست.

حتی مقامات ارشد آمریکایی نیز از خروج ترامپ از برجام انتقاد کرده اند و آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا اخیرا گفته است که تصمیم برای خروج از برجام و تلاش برای اعمال فشار حداکثری بر ایران ناموفق بوده است. عکس برنامه هسته خطرناک تری ایجاد می کند.

مذاکرات برای لغو تحریم ها در وین دو ماه است که متوقف شده است. دولت آمریکا از آغاز مذاکرات بارها به جای ارائه ابتکار عملی برای پیشبرد مذاکرات، تلاش کرده است تا کشورهای مختلف را به تاخیر و مانع تراشی در مذاکرات متهم کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید