آمریکا به دنبال ایجاد تنش و بحران در منطقه است

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ ناصر خانانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به ادعاها و اتهامات منتشر شده علیه کشورمان در جریان سفر جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به منطقه غرب آسیا از جمله اظهارات وی در نشست جده واکنش نشان داد. .

به گزارش فارس، روز شنبه 4 تیرماه جو بایدن رئیس جمهور آمریکا با حضور تعدادی از سران کشورهای عربی در نشست جده گفت که فعالیت های ایران موجب بی ثباتی در منطقه شده است. رئیس جمهور آمریکا همچنین گفت که این کشور به تلاش های دیپلماتیک برای فشار بر برنامه هسته ای ایران ادامه خواهد داد و گفت که ایالات متحده اجازه نخواهد داد ایران به سلاح هسته ای دست یابد.


* آمریکا در تلاش است تا در منطقه تنش و بحران ایجاد کند

در همین راستا ناصر خانانی سخنگوی وزارت امور خارجه برخی از ادعاها و اتهامات منتشر شده علیه جمهوری اسلامی ایران در سفر جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به منطقه غرب آسیا را از جمله اظهارات وی در … جلسه جده را رد و بی اساس دانست و افزود: این ادعاها کذب است. در راستای تداوم سیاست های سرکش و تنش زا واشنگتن در منطقه.

این دیپلمات ارشد ایرانی با اشاره به تاریخ آمریکا به عنوان اولین کشور استفاده کننده از بمب اتمی، مداخله مستمر در امور داخلی کشورهای منطقه، اشغال و تجاوز نظامی، فروش گسترده تسلیحات و ترویج نظامی گری در منطقه، افزود: آمریکا در این زمینه اقدام کرده است. بار دیگر با توسل به سیاست شکست خورد، هراس از ایران در تلاش برای ایجاد تنش و بحران در منطقه است.


* آمریکا شریک اصلی جنایات رژیم صهیونیستی است

کنعانی همچنین به چندین دهه حمایت کور و بی بند و بار دولت آمریکا از رژیم غاصب صهیونیستی اشاره کرد و افزود: بدون شک دولت آمریکا شریک اصلی تداوم اشغال سرزمین فلسطین و قدس شریف جنایات و جنایات روزانه این رژیم است. رژیم علیه فلسطینیان و آپارتاید و نقض سیستماتیک حقوق بشر علیه ملت فلسطین مظلوم است و مقاومت می کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر سیاست راهبردی جمهوری اسلامی ایران در استفاده از فناوری صلح آمیز هسته ای در چارچوب قوانین و مقررات بین المللی و پایبندی به ادامه گفت وگو برای رفع تحریم ها، افزود: اتهامات واهی درباره آمریکا در خصوص برنامه صلح آمیز هسته ای جمهوری اسلامی ایران و نادیده گرفتن چندین دهه فریب رژیم صهیونیستی به عنوان یک رژیم غیر NPT و بزرگترین دارنده سلاح هسته ای در منطقه، نشانه بزرگی از فریب و فریب است. ریاکاری دولت آمریکا

کنعانی در پایان بر سیاست اصولی و سازنده جمهوری اسلامی ایران در استقبال از گفت‌وگو با همسایگان و ابتکارات درون منطقه‌ای تاکید کرد و افزود: انتظار می‌رود دولت‌های منطقه در پاسخ به دعوت و ابتکارات، گام‌های سازنده‌ای در راستای امنیت بردارند. جمهوری اسلامی ایران برای گفتگو و همکاری منطقه ای به طور جمعی صلح، ثبات و توسعه مشترک را متعهد می شوند.

به گزارش فارس، شرکت کنندگان اجلاس امنیت و توسعه جده با صدور بیانیه ای حمایت خود را از پاکسازی این منطقه از سلاح های کشتار جمعی اعلام کردند. در این بیانیه آمده است که سران کشورهای شرکت کننده در این اجلاس بر محوریت تلاش های دیپلماتیک برای آنچه که جلوگیری از توسعه تسلیحات هسته ای ایران خوانده می شود، تاکید کردند. سران کشورهای شرکت کننده در اجلاس جده نیز ضمن حمایت از معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای، ایران را به همکاری کامل با آژانس بین المللی انرژی اتمی دعوت کردند و بر اهمیت پاکسازی منطقه خلیج فارس از سلاح های کشتار جمعی تاکید کردند.

جو بایدن رئیس جمهور در اولین سفر خود به غرب آسیا به سرزمین های اشغالی رفت و از آنجا به عربستان سعودی سفر کرد و در نشست جده با حضور کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس علاوه بر مصر، عراق و مصر شرکت کرد. اردن همچنین در نشست جده اظهار داشت: اجازه دهید به صراحت بگویم که ایالات متحده یک شریک فعال در خاورمیانه باقی خواهد ماند. ما قرار نیست بیرون برویم و خلایی ایجاد کنیم که چین، روسیه یا ایران آن را پر کنند.»

لازم به ذکر است در جریان سفر بایدن به سرزمین های اشغالی و پس از دیدار وی با لاپید نخست وزیر رژیم صهیونیستی، بیانیه مشترکی با عنوان «بیانیه قدس» منتشر شد. بیانیه ای که باز هم به ایران اشاره می کند. در این بیانیه آمده است که واشنگتن به امنیت رژیم اسرائیل و حفظ برتری نظامی متعهد است [ادعایی] این رژیم در منطقه ثابت قدم است و به ایران اجازه دستیابی به سلاح هسته‌ای را نخواهد داد و ایالات متحده آماده است تا از تمام عناصر قدرت ملی خود برای اطمینان از این نتیجه استفاده کند و همچنین متعهد به مخالفت با فعالیت‌های مستقیم ایران یا فعالیت‌هایی است که او می داند که این کار را از طریق گروه های مرتبط با آن، مانند حزب الله لبنان، حماس و جهاد اسلامی انجام می دهد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید