آمریکا: ما به صراحت اعلام کرده‌ایم که برجام دیگر در دستور کار نیست

آمریکا: ما به صراحت اعلام کرده‌ایم که برجام دیگر در دستور کار نیست

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری با اشاره به تحریم های جدید علیه این کشور و متحدان اروپایی اش، ایران را به “نقض حقوق بشر” متهم کرد و گفت که آمریکا با انگلیس و اتحادیه اروپا همراهی کرده است. اتحادیه در این زمینه.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در نشست خبری به سوالاتی درباره مواضع اتحادیه اروپا در خصوص درج نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست تروریستی اروپا و رویکرد آمریکا به این مواضع پاسخ داد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه تحریم های جدید آمریکا با رایزنی نزدیک با همپیمانان این کشور انجام شده است، گفت: این تحریم ها افراد و نهادهای ایرانی را که علیه معترضان هستند هدف قرار می دهد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با پرداختن به ادعاهای ایران گفت: امروز با متحدان و شرکای خود در لزوم مقابله با حاکمیت ایران متحد هستیم.

اظهارات پرایس درباره تحریم‌ها پس از آن بیان شد که روز گذشته اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای با جزئیات بسته تحریم‌های ضدایرانی خود اعلام کرد که 18 فرد و 19 نهاد را به فهرست تحریم‌های خود اضافه کرده است.

روز دوشنبه نیز وزارت خزانه داری آمریکا با صدور بیانیه ای از ناآرامی های ایران حمایت کرد و اعلام کرد که موسسه تعاون سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست تحریم های خود قرار داده است.

آمریکا همچنین علی اصغر نوروزی، سید امین الله نوروزی طباطبایی، احمد کریمی، یحیی علاالدینی، جمال بابامرادی، محمد نظر عظیمی، کوروش آسیابانی، میتبی فیدا، حسین تناور و ناصر رشیدی را به فهرست تحریم های خود اضافه کرد.

روز گذشته نیز دولت انگلیس چندین فرد و موسسه ایرانی را تحریم کرد.

پرایس در ادامه نشست خبری وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به اینکه آیا رزمایش مشترک اخیر آمریکا و رژیم صهیونیستی به معنای کنار گذاشته شدن گزینه دیپلماسی با ایران است، گفت: خیر، به معنای تعهد امنیتی ماست. برای اسرائیل سخت است. تمرینات، از جمله تمرینات نظامی، کاری است که ما در گذشته به طور منظم با شرکای اسرائیلی خود انجام داده ایم. برای روشن شدن این موضوع شما را به وزارت دفاع ارجاع می دهم. اما این بازتابی از همکاری امنیتی فعال ما با شرکای اسرائیلی و تعهد امنیتی ما به آنها است.

وی در پاسخ به سوالی درباره جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، درباره روند قرار گرفتن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در لیست سازمان های تروریستی این نهاد اروپایی و اینکه وزیر امور خارجه ایران گفته است بورل وی با اطمینان از اینکه نام سپاه پاسداران در آن لیست وجود ندارد، گفت: ما اظهاراتی از وزیر امور خارجه ایران را دیده‌ایم که دست کم مشکوک است.

پرایس ادامه داد: در خصوص متحدان اروپایی خود، ما از موضع قاطع و اصولی اروپا در قبال جنگ انقلابی کره استقبال می کنیم.

وی با اشاره به اینکه آمریکا سپاه پاسداران را در فهرست سازمان های تروریستی خود قرار داده است، تصریح کرد: متحدان اروپایی ما متوجه تهدیدات و چالش های سپاه پاسداران و ایران شده اند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به این سوال که آیا تردید بورل در این زمینه به دلیل امیدواری او به احیای برجام است، گفت: نمی توانم در مورد اظهارات بورل چیزی بگویم، بهتر است این سوال را از اتحادیه اروپا بپرسید. و این موضوع به متحدان اروپایی مربوط می شود. چیزی که شکی نیست برجام است. ما به صراحت اعلام کرده ایم که برجام برای چندین ماه از دستور کار خارج شده است. در مورد ایران، ما بر ارسال این پیام روشن متمرکز شدیم که نباید در معرض دید عموم قرار بگیرید، تحویل هواپیماهای بدون سرنشین به روسیه را متوقف کنید و شهروندان آمریکایی را که زندانی کرده‌اید آزاد کنید.

وی در ادامه این نشست در پاسخ به اینکه آیا آمریکا به اتحادیه اروپا توصیه کرده است نام سپاه در آن فهرست قرار گیرد و در صورت انجام این اقدام مورد استقبال آمریکا قرار خواهد گرفت یا خیر، توضیح داد: موضوعی که اتحادیه اروپا را تحت تاثیر قرار می دهد، اما ما به طور مرتب چالش ها و تهدیدهای ناشی از سپاه را با شرکا و متحدان خود در میان می گذاریم. البته این مذاکرات به صورت دوجانبه بین ما و اتحادیه اروپا انجام می شود. در اروپا در چالش ها و تهدیدات سپاه شکی نیست. ما همیشه به دنبال راهی برای مقابله با فعالیت های مخرب سپاه و گروه های نیابتی تحت حمایت ایران همراه با متحدان اروپایی خود هستیم.

پرایس در بخشی دیگر از آن دیدار با اشاره به تحریم های حقوق بشری آمریکا علیه ایران گفت: اگر ایران به اقدامات خود ادامه دهد، فشار بیشتری بر ایران وارد خواهیم کرد.

دیدگاهتان را بنویسید