آمریکا و رژیم صهیونیستی را نمی توان از نظر استراتژی سیاسی از هم جدا کرد/ برخی نقش اسرائیل در برجام را اشتباه درک کردند


ساعت: 10:07
تاریخ انتشار: 06/07/1401
کد خبر: 1893291

این کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به اینکه اسرائیل مخالف برجام نیست، گفت: افرادی که به دنبال ترویج برجام در کشور بودند وانمود کردند که چون اسرائیل مخالف برجام است ما باید با آن موافقت کنیم، در حالی که رژیم صهیونیستی مخالف است. توافق با ایران، اما با مبلغ کاهش یافته، مخالف دادن آن به ایران هستند.

فواد ایزدی کارشناس مسائل بین الملل در گفت و گو با خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ وی با اشاره به ادعای رسانه ها مبنی بر وجود اختلاف بین آمریکا و رژیم صهیونیستی در سایه پیشرفت های بزرگ در روند احیای توافق هسته ای، گفت: اگرچه از نظر سیاسی نمی توان دولت آمریکا و رژیم صهیونیستی را از هم جدا کرد. استراتژی، این بدان معنا نیست که اختلافات بین دولت های مختلف ایالات متحده هیچ بحثی در حال انجام نیست، بلکه این تفاوت در واقع نشان دهنده تفاوتی است که در بین صهیونیست ها وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه در داخل رژیم صهیونیستی در خصوص برجام اختلاف نظرهای زیادی وجود دارد، تصریح کرد: این اختلاف نظر در بین صهیونیست های دولت آمریکا نیز نشان دهنده اختلاف دولت ترامپ با دولت بایدن است چرا که دولت ترامپ به سمت و سویی گرایش پیدا کرده است. یک گرایش صهیونیستی است و بایدن به سمت گرایش صهیونیستی دیگری متمایل است.

این کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به اینکه اینطور نیست که دولت ترامپ به سمت لابی صهیونیستی متمایل شود و دولت بایدن تحت تأثیر لابی صهیونیستی قرار نگیرد، گفت: لابی اسرائیل همیشه در دولت های آمریکایی وجود دارد اما به دلیل وجود این لابی ها. اختلافات زیادی در رژیم صهیونیستی وجود دارد که باعث می شود هر حکومت جمهوری خواه یا دموکراتیک تحت یکی از این دیدگاه ها قرار گیرد.

یزیدی با اشاره به اینکه جریانی در کشور ما از ابتدای مذاکرات برجام تلاش کرده وانمود کند که اسرائیل مخالف برجام است، ادامه داد: در واقع نهادهای اطلاعاتی و نظامی اسرائیل بیشتر طرفدار برجام بودند و نهادهای سیاسی آنها مخالف بودند. برجام به دلایل انتخاباتی

وی گفت: طبق ادعای یکی از سناتورهای آمریکایی، زمانی که مذاکرات برجام در جریان بود، رئیس وقت موساد به ما گفت که بهترین توافق در دست این برجام است، از آن حمایت کنید و سایر سناتورها را تشویق کنید که نتانیاهو هم علیه او صحبت کرد، اما این مخالفت به معنای مخالفت با توافق نبود، بلکه معتقد بود امتیازاتی که ایران در چارچوب برجام دریافت کرده، زیاد بوده و نباید چنین امتیازاتی به ایران داده شود و با کمتر از آن هم می توان معامله کرد. مقدار تخفیف

این تحلیلگر مسائل بین الملل با اشاره به اینکه متأسفانه در کشور ما برخی جریان ها رابطه و نقش اسرائیل را به خوبی درک نمی کنند، تصریح کرد: اسرائیل مخالف برجام نیست، افرادی که به دنبال ترویج برجام در کشور بودند نیز یک اقدامی انجام دادند. تبلیغات زیادی در این زمینه انجام می شود و اسرائیل تظاهر به مخالفت می کند، بنابراین باید به توافق برسیم در حالی که رژیم صهیونیستی مخالف توافق ایران نیست، اما مخالف میزان امتیازاتی است که به ایران داده شده است.


بایدن با مواضع اسرائیل است

یزیدی در خصوص پیش بینی عملکرد بایدن در مقابل لابی صهیونیستی در خصوص از سرگیری مذاکرات برجام، گفت: بایدن با مواضع اسرائیل است، البته اسرائیلی که معتقد است برجام باید هر چه زودتر نهایی شود. و نباید در این زمینه تعلل کرد، بلکه با این گرایش که امتیازات زیادی از سوی برجام ایران وجود دارد، باید هماهنگ‌تر شود.

این کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به تاثیر تصمیم بایدن در خصوص از سرگیری مذاکرات برجام بر سرنوشت انتخابات آتی در آمریکا و میزان محبوبیت بایدن، تصریح کرد: در صورت حصول توافق، جنبش صهیونیستی حامی برجام. تلاش خواهد کرد تا بایدن را در انتخابات ریاست جمهوری شکست دهد. جمهوری پیروز خواهد شد و آنها به او کمک خواهند کرد زیرا بایدن آمریکا را به برجام بازگرداند، اما روند لابی صهیونیستی که مخالف امتیاز دادن در برجام است چندان به نفع بایدن نخواهد بود.

وی با اشاره به وضعیت دونالد ترامپ در انتخابات آتی آمریکا گفت: ترامپ در میان اکثریت رای دهندگان جمهوری خواه از محبوبیت بالایی برخوردار است و اگر در انتخابات 2024 آمریکا نامزد شود و در انتخابات پیروز شود، شانس دارد.

یزیدی با اشاره به نگرانی دموکرات ها از حضور ترامپ در انتخابات آتی آمریکا خاطرنشان کرد: این موضوع دلیلی برای تشکیل پرونده علیه ترامپ شده است و از نظر قانونی نمی تواند در انتخابات شرکت کند زیرا اگر وارد انتخابات شود به احتمال زیاد در انتخابات پیروز می شود، بنابراین دموکرات ها به دنبال توقف ترامپ از طریق راه های قانونی هستند.

دیدگاهتان را بنویسید