آمریکا و غرب همیشه در زمان بحران به متحدان پشت می کنند/ تنش در اوکراین باید درس عبرتی برای سایر کشورها باشد


ساعت: 08:55
تاریخ انتشار: 14/12/1400
کد خبر: 1812627

کمالی گفت: وقایع کنونی اوکراین تقریباً از یک ماه پیش آغاز شده و حاوی درس‌ها و درس‌هایی است که می‌تواند در تأمین منافع و امنیت ملی کشور به ویژه بین رویدادهای اخیر اوکراین و دیدگاه‌ها و مطالبات اصلاح‌طلبان و غربی‌ها در داخل کشور مؤثر باشد. شرایط اعتماد به غرب و آمریکا نوعی هماهنگی و زمینه مشترک وجود دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ دکتر حمید کمالی کارشناس سیاسی هرمزگان در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار هرمز با اشاره به اتفاقات اخیر اوکراین گفت: آمریکا و غرب همواره در مواقع بحرانی به متحدان خود پشت می کنند.
استاد دانشگاه هرمزگان گفت: حوادث کنونی اوکراین تقریبا از یک ماه پیش آغاز شد و حاوی درس ها و درس هایی است که می تواند در تامین منافع و امنیت ملی کشور به ویژه در میان حوادث اخیر اوکراین موثر باشد. و دیدگاه ها و خواسته های اصلاح طلبان و غربی ها در کشور در خصوص اعتماد به غرب و آمریکا نوعی توافق و نقطه اشتراک وجود دارد.


رویدادهای اخیر در اوکراین که توسط ایالات متحده، کشورهای اروپایی و ناتو تحریک شده است
کمالی گفت: توسعه در اوکراین به ما می آموزد که چگونه سیاست خارجی و توان دفاعی و موشکی خود را برنامه ریزی و هدایت کنیم.
وی با اشاره به اینکه رویدادهای اخیر اوکراین که به ابتکار آمریکا، کشورهای اروپایی و ناتو آغاز شد، اوکراین را به زیر آب انداخته است، گفت: اوکراین با چراغ سبز و حمایت لفاظی آمریکا و ناتو و حتی اروپایی ها در تضاد قرار گرفته است. در یک جنگ ویرانگر. و ناتو وعده حمایت از اوکراین را داد.
استاد دانشگاه هرمزگان گفت: اوکراین زمانی سومین قدرت هسته ای جهان بود و از نظر موشکی بسیار قوی بود و تقریبا موشکش را منهدم کرد.
کمالی ادامه داد: اوکراین اکنون که مورد حمله روسیه قرار گرفته است از آمریکا و ناتو کمک خواسته و آنها جز لفاظی کاری نکرده اند و گفته اند بروید و بجنگید. در حالی که اوکراین انتظار داشت آمریکا و اروپا در حمایت از آنها وارد جنگ شوند، اما آنها فقط از لفاظی استفاده کردند و تنها لطف آمریکایی ها به رئیس جمهور اوکراین این بود که اگر می خواهید فرار کنید، می توانیم برای فرار شما آماده شویم و ما این کار را انجام خواهیم داد. یک هواپیما بفرست و به آمریکا می آیی.


تجربه نشان می دهد که آمریکایی ها غیرقابل اعتماد هستند
وی با تاکید بر اینکه تجربه نشان می دهد آمریکایی ها غیرقابل اعتماد هستند، گفت: مصدق از ترس انگلیسی ها به آمریکا اعتماد کرد و کودتای 28 مرداد در پاسخ به حسن نیت مصدق انجام شد.

کارشناس سیاسی هرمزگان گفت: حسنی مبارک به آمریکا اعتماد کرد و مصر که روزی برای خود نیرویی بود و در مقابل اسرائیل ایستادگی کرد، چهل سال پیش قرارداد کمپ دیوید را با رژیم اسرائیل امضا کرد و دوست آنها شد. حال وضعیت مصر را که در آن زمان برای خود قدرت زیادی داشت و جمهوری اسلامی ایران که با انقلاب علیه آمریکا قیام کرد را در نظر بگیریم.

کمالی تصریح کرد: مصر که زمانی برای خود یک قدرت بود، امروز از نظر قدرت موشکی، منطقه ای، اقتصادی و علمی جایگاهی ندارد و این نشان از اعتماد به آمریکاست. قذافی هم به آمریکا اعتماد کرد و دولتش سرنگون شد.


امروز دنیای موشک است نه مذاکره
وی گفت: امروز دنیای موشک است نه مذاکره. مذاکرات در سایه قدرت دفاعی و موشکی کار می کند، اما به تنهایی کار نمی کند.» کمتر از 350، اما موشک های روسیه به 22000 کیلومتر می رسد و می توانید ببینید چه کسی برنده می شود. روسیه تنها در دو روز اوکراین را شکست داد.


استقلال شرط بقای ملت هاست
کارشناس مسائل سیاسی در هرمزگان با تاکید بر اینکه استقلال برای بقای کشورها لازم است، گفت: همه اختلافات در اوکراین به این دلیل است که این کشور به غرب یا روسیه متمایل است و استقلالی ندارد.
کمالی با اشاره به اینکه شرق اوکراین مرکز صنعتی و غرب آن مرکز کشاورزی و یکی از بزرگترین تولیدکنندگان گندم در جهان است، گفت: اوکراین استقلال ندارد و نخبگان آن غرب گرایش دارند و روسیه به غرب نرفته است. بزرگراه یک دروازه غذایی است و جایی است که 80 درصد نفت روسیه از این مسیر عبور می کند و 75 درصد گاز از این مسیر به کشورهای اروپایی منتقل می شود. اگر به غرب و ناتو متعهد نبود این اتفاقات اخیر برای او رخ نمی داد.

وی با تاکید بر اینکه آمریکا و غرب در حال کوچک شدن هستند، گفت: برخی از مردم در کشور ما همچنان از غرب راضی هستند اما باید از قضیه اوکراین درس گرفت که نه آمریکا، نه ناتو و نه 27 کشور غربی. در حال دفاع از اوکراین نیست.
کارشناس مسائل سیاسی هرمزگان گفت: قدرت در شرق است و چین از روسیه حمایت کرده است و بحران های منطقه ای مانند سوریه و عراق توسط شرق حل شده است.
انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید