آموزش و پرورش: کنکور به دو مرحله تقسیم می شود نه دو مرحله ای

آموزش و پرورش: کنکور به دو مرحله تقسیم می شود نه دو مرحله ای

روز جدید محسن زارعی، رئیس مرکز سنجش و نظارت بر کیفیت آموزش گفت: زیرگروه ها حذف شدند زیرا داوطلب برای رسیدن به حوزه مورد نظر بر روی زیرگروه خاصی تمرکز می کرد و شاید اگر در امتحان در درس مردود می شد، از آن خارج می شد. در زیرگروه های دیگر شانسی نخواهد داشت و این باعث می شود که او فرصت های انتقال را از دست بدهد

محسن زارعی در نشست خبرگان استان اصفهان با اشاره به تغییراتی که شورای عالی انقلاب فرهنگی در آزمون سراسری ایجاد کرده است، گفت: تغییراتی در آزمون سراسری ایجاد شده و بسیاری از دانش آموزان از جزئیات این تغییرات اطلاعی ندارند. و مدیران در خط مقدم آگاهی هستند.» اگرچه امروزه خط مقدم برای آنها گسترده شده است و باید در بخشهای مختلف مبارزه، حفاظت و پیشگیری کنند، این موضوع باید با تسلط و جزئیات کامل که ممکن است تا حدی پنهان باشد توضیح داده شود. و دانش آموزان باید در زمان مناسب از این جزئیات مطلع شوند.

کاهش معدل دانش آموزان دبیرستانی به دلیل تمرکز بر کنکور

رئیس مرکز سنجش و نظارت بر کیفیت آموزش و پرورش بر اهمیت کنکور تاکید کرد و گفت: کنکور برای نظام آموزش و پرورش مشکل ساز است و می بینید که دانش آموز به ویژه در پایه دوازدهم باید در کلاس درس باشد. کلاس درس و کار بر روی برنامه درسی برای دستیابی به اهداف تعیین شده و سپس نتیجه آموزش رسمی. اما سال هاست که این اتفاق نیفتاده و باید این موضوع حل می شد.

وی افزود: هر سال معدل دانش آموزان در دوره دوم متوسطه پایین می آید و یکی از دلایل آن این است که مورد توجه دانش آموزان نیست بلکه دانش آموزان را با معیار دیگری می سنجیم. و به دانش‌آموزان می‌گوییم که مشکل کتاب‌های درسی و برنامه درسی نظام آموزشی است، این چیزی نیست که قرار است با آن سنجیده شوید، آزمونی که آینده شما را مشخص می‌کند و این موضوع تبدیل به یک خانواده و دانش‌آموز شده است. موضوع، بنابراین به مدرسه منتقل شده و مدرسه موظف به شرکت در کلاس کنکور و زمان درس نمی باشد.

بهره وری پایین در کشور به دلیل بی توجهی به علایق و توانمندی های دانش آموزان

زارعی با بیان اینکه همیشه از بحث هزینه و برنامه ریزی ناراحت بوده ایم، اظهار داشت: ما همیشه از بحث هزینه و برنامه ریزی ناراحت بوده ایم. اما سؤال برای دانشجو مشکل دیگری است و دانشجو به دنبال آن مشکل است; وی گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی به مشکلات نظام سنجش و پذیرش و مشکلات اصلی پرداخت و با یک آزمون چهار ساعته آن را مورد آزمایش قرار داد که آیا می توان سنجش کرد که دانش آموزان برای آینده شغلی خود چه کاری باید انجام دهند و در چه مسیری قرار دارند. آنها باید برای آموزش عالی و آموزش عالی شرکت کنند. در سالهای قبل دقیقا همینطور بود و تمام تلاش دانشجویان بر این بود که در دانشگاه مستقر شوند و حالا این مکان کجاست و کدام رشته تخصصی است و آیا برای کشور مفید است و با توجه به علاقه دانشجویی نیست. در نظر گرفته شده است.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت آموزش و پرورش تاکید کرد: اگر بهره وری کشور پایین است، ریشه آن این است که بدون توجه به علایق و توانایی هایشان مسیر آموزشی را به آنها نشان دهیم و پس از چهار سال تحصیل در بهترین حالت. دانشگاه های کشور و حتی مانند دانشگاه صنعتی شریف و امیر کبیر، اما در مقطع کارشناسی ارشد در مقاطع بالاتر، داوطلبان به طور کامل رشته و مسیر خود را تغییر داده و گاهاً مجدداً در رشته دیگری شروع به تحصیل می کنند.

وی خاطرنشان کرد: بخشی از آن با تصویب آزمون سراسری پاسخ داده می شود; اما متأسفانه به نوعی به ضرر نظام آموزشی ایجاد می شود و به ضرر دانش آموزان و نظام آموزشی نیست و نیست و افرادی که منافعشان در خطر است این موضوع را مطرح می کنند و متاسفانه صدایشان بسیار بلند است. .

میانگین نمرات ممتاز کنکور خوب نیست

آمادگی تحصیلی هنوز برای دانشجویان مشکل ساز نشده است

زارعی بیان کرد: افرادی که در کنکور امسال از 1 تا 10 بهترین نمرات را کسب کرده اند، معدل آنها خوب نیست زیرا به درس و برنامه درسی توجه نکرده اند، در حالی که این دانش آموز می تواند نمرات عالی کسب کند و قطعاً می تواند نمرات عالی کسب کند. توانایی این کار را داشت، اما چون مشکلی نداشت، در این راه موفق شد و در برخی از دروس معدل کمتر از متوسط ​​بود.

رئیس مرکز سنجش و تضمین کیفیت آموزش و پرورش تصریح کرد: خیلی ها می گویند رعایت آموزش و پرورش دور از عدالت آموزشی است، عده ای در مدارس استثنایی درس می خوانند و قطعاً نمره بهتری می گیرند و دانش آموزان مناطق محروم ندارند. دسترسی آنها در این قطعنامه ضرر می بینند و خلاف عدالت آموزشی است. اما آمار نمی گوید که در استان سیستان و بلوچستان سهم دانش آموزان سیستانی و داوطلبان آنها از رتبه های زیر 3000 16 درصد سهمی است که باید کسب کنند و اگر این سهم بر اساس تحصیل باشد، 88 درصد و حدود 5 برابر خواهد شد.آمادگی تحصیلی هنوز برای دانش آموزان مشکلی ایجاد نکرده و به طور طبیعی حاصل می شود.

زارعی گفت: در جلسات گروه های آموزش و پرورش و دبیرخانه چندین دوره تحلیل امتحانی از جمله درس فیزیک و ریاضی را برگزار کردیم و همه تأیید کردند که این مصوبه در راستای آموزش عمومی کشور و در راستای اجرای آن است. تحقق عدالت آموزشی».

رئیس مرکز سنجش و پایش کیفی آموزش و پرورش افزود: محور امتحانات کتب درسی و اهداف تعیین شده در کتب درسی، نه سوالات آزمون، دانش آموز باید به مهارت های تست زنی و مدیریت زمان و نکات ویژه توجه داشته باشد؛ در این راستا دانش آموز باید به مهارت های تست زنی و مدیریت زمان توجه کند. این را در مناطق ممتاز بیشتر می بینیم، اما دانش آموز هرجا باشد به کتاب دسترسی دارد و معلم هم هست و معلم با منبع می تواند به هدف مورد نظر برسد.

زارعی گفت: در جلسات گروه های آموزش و پرورش و دبیرخانه، چندین درس از آزمون ها از جمله فیزیک و ریاضی را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادیم و همگی تایید کردیم که کنکور در راستای آموزش آموزش عمومی در کشور و در سطح کشور است. جهت دستیابی به عدالت آموزشی».

رئیس مرکز ارزشیابی و نظارت بر کیفیت آموزش تصریح کرد: این اصل پذیرفته شده است که ارزشیابی تعیین کننده جهت و جهت آموزش و حتی تعیین کننده محتواست. این نوع سنجش برای آموزش عالی در سازمان سنجش و با کنکور و خارج از نظام آموزش عمومی صورت می گیرد، هرچند سوابق تحصیلی یکی از حوزه های دانش آموزان را نمونه می داند و ناقص است، در حالی که در سند تحول ما. می گویند 6 ساعت مطالعه، در حالی که قدردانی ما یک هواپیمای تک هواپیما هستیم.

وی افزود: در مصوبات 845، 855 و 863 چند اتفاق مهم رخ داد. آزمون سراسری باید دو مرحله ای باشد نه دو مرحله ای. به دو نوبت تقسیم می شود و اگر داوطلبی به هر دلیلی در آزمون مردود شد، این گزینه به کاهش استرس دانش آموز کمک می کند تا بتواند در کمتر از یک سال در دو نوبت در آزمون شرکت کند.

زارعی تصریح کرد: دانش آموز 12 سال درس می خواند و همه چیز را کنار می گذارد و دنبال امتحان می گردد و مورد توجه او می شود این و افرادی که در مدارس تدریس می کنند و گاهی در صداوسیما ظاهر می شوند افرادی هستند که در رشته دیگری تحصیل کرده اند و اکنون معلم می شوند و موضوعی غیر مرتبط با رشته تحصیلی خود را تدریس کنند.

دروس عمومی از آزمون سراسری حذف نمی شوند

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، رئیس مرکز سنجش و نظارت بر کیفیت آموزش و پرورش گفت: رشته های عمومی آموزش و پرورش لغو نشده است؛ در حال حاضر رشته های تحصیلی عمومی لغو نشده است. سهم دروس عمومی در آزمون سراسری سال گذشته بین 17 تا 23 درصد بوده و اکنون سهم آن به 26 درصد افزایش یافته است که 40 درصد، 26 درصد سهم دروس عمومی و 14 درصد سهم دروس اختصاصی است. سهم دروس عمومی بیشتر از دروس اختصاصی است.

وی ادامه داد: زیرگروه ها حذف شده اند زیرا داوطلب برای کسب حوزه مورد نظر زیر گروه خاصی را هدف قرار می دهد و در نهایت اگر در آزمون موفق به شرکت در درس نشود، در زیرگروه های دیگر شانسی نخواهد داشت و فرصت را از دست می دهد. در برخی موارد، برخی از دانش آموزان برخی از دروس را به طور کامل برای امتحان ترک می کردند.

امکان تصحیح نمرات دروس

زارعی تصریح کرد: مصوبه 915 شورای عالی آموزش و پرورش به دانش آموزان اجازه می دهد برای هر درس یک بار اقدام کنند و نمرات درسی خود را تصحیح کنند و در صورت عدم رضایت از نمره درس، مجدداً در آزمون شرکت کرده و آن را اصلاح کنند.

کنکور دوبار ولی انتخاب رشته یکبار انجام می شود

نمرات کل داوطلبان آزمون سراسری هر مرحله حداکثر تا 2 سال برای آنها ذخیره می شود

رئیس مرکز ارزشیابی و نظارت بر کیفیت آموزش یادآور شد: تغییراتی که بر اساس مصوبه 861 رخ داده است برای سال 1402 یعنی. سال قبولی 1402-1403، آزمون ورودی باید دو بار برگزار شود و انتخاب رشته یک بار انجام می شود. دانش آموزی که در دی ماه در آزمون سراسری شرکت می کند، می تواند در آزمون سراسری تیرماه نیز شرکت کند و یا آذرماه را ملاک انتخاب قرار دهد و در صورت شرکت در هر دو آزمون، نمره آزمون سطح بالاتر را به خود اختصاص می دهد و در صورتی که در دو آزمون شرکت کرده باشد. گروه های آزمایشی باز هم انتخاب رشته با متقاضی است.

وی خاطرنشان کرد: پس از آزمون تیرماه و دفترچه های صادر شده در خرداد، کارنامه تحصیلی نه به صورت نمرات خام بلکه به صورت نمره کل گزارش می شود و این نمره کل به عنوان سوابق تحصیلی ارائه می شود و ما نیز تراز بالاتر آزمون را محاسبه کرده و بدین ترتیب رتبه داوطلب مشخص می شود و بر اساس آن انتخاب رشته می شود و در عین حال نتایج کلی داوطلبان در آزمون سراسری در هر مرحله برای آنها ذخیره می شود. تا 2 سال سال 1402 فقط برای پایه دوازدهم مثل قبل کنکور داریم که قسمت پذیرش دانشگاه هست 40 درصد از طریق آزمون سراسری.

دیدگاهتان را بنویسید