آنفولانزای حاد پرندگان چیست و راه های مبارزه با آن چیست؟/ علائم افسردگی و بی حالی در بیماری آنفلوانزا در طیور


ساعت: 14:12
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۲۶
کد خبر: 1918353

آنفولانزای فوق حاد پرندگان که با نام آنفولانزای مرغی نیز شناخته می شود، یک بیماری همه گیر ویروسی در بین پرندگان است که بسیار مسری است و در صورت شیوع، نه تنها آسیب زیادی به صنعت طیور وارد می کند، بلکه می تواند به انسان نیز منتقل شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از عصرهامون ; آنفولانزای پرندگان یک بیماری ویروسی است که سیستم تنفسی، گوارشی یا عصبی بسیاری از گونه های طیور و سایر پرندگان را تحت تاثیر قرار می دهد.

شدیدترین نوع بیماری حاد و عمومی است که با دوره کوتاه و مرگ و میر بسیار بالا مشخص می شود.

ویروس های آنفولانزا به عنوان ارتومیکسوویروس ها طبقه بندی می شوند که دارای سروتیپ های A، B و C هستند.

در انسان، انواع B و C شناسایی شده است، همه ویروس های آنفلوانزای مرغی دارای آنتی ژن های نوع A هستند.

این آنتی ژن در تست انتشار ژل برای تشخیص آنتی بادی در برابر ویروس های نوع A استفاده می شود.

پرندگان آبزی مخازن طبیعی اصلی ویروس های آنفولانزا هستند، گاهی اوقات پرندگان آبزی وحشی که به طور معمول علائم بیماری را نشان نمی دهند، می توانند ویروس را برای مدت طولانی دفع کنند.

این بیماری از نظر اقتصادی و انسانی می تواند آسیب های زیادی به دامداران و جامعه وارد کند، اما جنبه انسانی به دلیل احتمال ترکیب مجدد ویروس که منجر به انتقال از فردی به فرد دیگر می شود و می تواند باعث مرگ و میر گسترده شود، به وجود می آید. در بین جمعیت انسانی شود.

کاهش مصرف کود، افسردگی و بی حالی از علائم آنفولانزای فوق حاد پرندگان است

محمد کریم پورمند رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار داشت: آنفولانزای فوق حاد پرندگان یکی از مهم ترین بیماری های عفونی و کشنده پرندگان و مشترک بین انسان است. که باعث ایجاد این بیماری یک ویروس است.

وی افزود: آنفولانزای فوق حاد پرندگان می تواند به سرعت شیوع پیدا کند و باعث تلفات طیور و زیان اقتصادی زیادی در صنعت طیور شود.

کریم پورمند تصریح کرد: ویروس های آنفلوانزا انواع مختلفی دارند که برخی از آنها فقط پرندگان را مبتلا می کنند و برخی دیگر نیز می توانند در انسان ایجاد بیماری کنند.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم استان با اشاره به اینکه رعایت کامل پروتکل های بهداشتی در حال انجام است، گفت: روند پایش بهداشتی اداره کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان در حوزه ساف شامل انجام مراقبت‌های فعال، بازدید از تالاب‌ها، سکونتگاه‌ها و مراقبت‌های غیرفعال بر اساس گزارش‌های دریافتی از مرغداران بر اساس پروتکل‌های بهداشتی سازمان دامپزشکی کشور می‌باشد.

وی افزود: در صورت وجود بیماری در جمعیت انسانی، پروتکل های بهداشتی بر اساس سیاست های ابلاغی وزارت بهداشت اجرا می شود.

این مقام مسئول با اشاره به علائم آنفولانزای حاد پرندگان، تشخیص داد: علائمی مانند افزایش تلفات، کاهش مصرف خوراک، کاهش مصرف آب، وجود علائم بالینی در دستگاه تنفسی، افسردگی و بی حالی، چروکیده شدن پرهای پرندگان و گله شدن پرندگان. بر روی سر و صورت، خونریزی از پاها، کاهش تولید تخم در پرندگان تخمگذار و تغییر شکل پوسته تخم نیز از علائم بالینی این بیماری است.

پورمند خاطرنشان کرد: پرندگان وحشی آبزی مهاجر به ویژه اردک ها و غازها مخازن اصلی بیماری هستند که معمولا بدون بروز علائم بالینی ویروس عامل بیماری را منتقل می کنند و با مهاجرت خود این بیماری را به کشورهای مختلف دنیا سرایت می کنند.

وی گفت: همه پرندگان مستعد ابتلا به ویروس آنفولانزا هستند، اما مرغ، خروس، کبوتر، بوقلمون، شترمرغ، قرقاول، کبک، اردک، بلدرچین و پرندگان زینتی مانند طوطی، پرندگان کوچک و پرندگان سیاه بیش از سایرین در معرض ابتلا هستند. علاوه بر این، خوک ها و انسان ها از جمله میزبانان ویروس آنفولانزا هستند.

این مسئول در خصوص اینکه آیا ممکن است انسان به آنفولانزای فوق حاد پرندگان مبتلا شود، تصریح کرد: این ویروس انواع مختلفی دارد که برخی فقط پرندگان را آلوده می کنند و برخی نیز باعث بیماری در انسان و همچنین پرندگان می شود. که باید انجام شود

اجرای برنامه های واکسیناسیون مناسب در مرغداری ها به عنوان وسیله ای برای پیشگیری از ویروس

وی با اشاره به راهکارهای پیشگیری از بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، تصریح کرد: توصیه جدی به مرغداران بومی و صنعتی، خودداری از رهاسازی آزادانه طیور و جوجه های اهلی در تماس با پرندگان آزاد پرواز و مهاجر، انتقال کود حاصل از پرورش طیور است. با رعایت مقررات بهداشتی زیر و استفاده از دستگاه‌های خشک‌کن کود مرغی، ماشین‌های شستشو و ضدعفونی برای حمل و نقل مرغ و غلات، عدم استفاده از غلات، کارتن، شانه و لباس‌های سایر مراکز مرغداری انجام می‌شود.

کریم پورمند افزود: اجرای برنامه های مناسب واکسیناسیون در مرغداری ها با نظر دامپزشکی و برنامه های ابلاغی سازمان دامپزشکی کشور، عدم پرورش طیور اهلی توسط کارگران واحدهای پرورشی در منازل خود، نگهداری طیور اهلی در مکان های سرپوشیده، جلوگیری از تماس طیور با یکدیگر جوجه کشی، خوراک و آب پرندگان آزاد پرواز و فضولات آنها از جمله راههای پیشگیری از آنفولانزای حاد پرندگان است.

این مسئول در پایان خاطرنشان کرد: در صورت مشاهده لاشه تلف شده پرندگان اهلی و وحشی به نزدیکترین اداره دامپزشکی شهرستان اطلاع دهید و یا با سامانه ارتباط مردمی 1512 تماس بگیرید.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید