آنها در یک روز جدید مشغول کار هستند

مشغول هستند

روهر نه : با وجود گذشت چند روز از افشای سفر خانواده محمد باکر کلیباف رئیس مجلس به ترکیه، این ماجرا همچنان در افکار عمومی و فضای شبکه های اجتماعی داغ است. بسیاری همچنان به انتقاد از رفتار خانواده کلیباف ادامه می دهند و برخی دیگر او را به یاد سخنان گذشته کلیباف می اندازند. این در حالی است که در شبکه های اجتماعی و همچنین فضای رسمی گروهی هستند که مسیر دیگری را در پیش گرفته اند و در تلاش هستند تا راهی برای کم اهمیت جلوه دادن این اتفاق و یا منحرف کردن افکار عمومی از توجه به آن بیابند. با این حال، پسر کالیباف اولین کسی بود که به اشتباه خود اعتراف کرد. این سخنرانی حمایتی، افکار عمومی را بر آن داشت تا این جنبش را «مله» بخوانند. در سال‌های اخیر واژه ماله در عرصه سیاسی ایران رایج شده است و عمدتاً برای گروه‌ها و افرادی به کار می‌رود که برای توجیه یک رویداد نامناسب پیرامون مسئولان یا مشکلات اصلی کشور پیشقدم می‌شوند.

الیاس کلیباف اندکی پس از سفر در اینستاگرام نوشت: «خواهرم و شوهرش کاری کردند که حتما اشتباه است. این سفر در این شرایط اقتصادی مردم قطعاً اشتباه است.» او با اینکه در این متن سعی کرده فرار کند، نوشته است: «برای خرید سیسمونی نرفته اند و در متون منتشر شده نادرستی و اغراق وجود دارد، اما در انجام این سفر اشتباهی نابخشودنی است، زیرا تمام تهمت های گذشته را انجام می دهد. کاری کن که پدرم و آنها درست به نظر برسند. آنچه این اشتباه را نابخشودنی می کند این است که امید و اعتماد مردم را جریحه دار می کند و زبان ضد انقلاب و بدخواهان را طولانی می کند. این رفتار قطعا خلاف نظر و سیاست پدرم است. کسانی که می خواهند فرزند را به خاطر پدر مقصر بدانند باید بدانند که قبلاً با مخالفت او مواجه شده بود اما متأسفانه نادیده گرفته شد. من به نوبه خود از همه مردم عذرخواهی می کنم و آنها باید عذرخواهی کنند. خداوند همه اشتباهات و خطاهای ما را در این شب های قدر ببخشد. اما الیاس کلیباف اشتباه را پذیرفت و عذرخواهی کرد و آن را اشتباهی در فضای اقتصادی کنونی خواند. موضوعی که برخی نزدیکان و جریان های سیاسی کلیباف سعی می کنند آن را نپذیرند و به آن اشاره نکنند.

از جمله این موارد می توان به رفتار خبرگزاری فارس اشاره کرد. وحید اشعری که اولین بار ماجرای این سفر را در توییتر به اشتراک گذاشت، گفت که مصاحبه کننده مطلع شده است که خانواده کلیباف هنگام بازگشت به ایران اضافه وزن داشته اند. اما بعدا خبرگزاری فارس نوشت: «بعد از سفر انتقادی برخی از اعضای خانواده کلیباف به ترکیه، برخی هدف از این سفر را خرید سیسمونی برای نوه وی اعلام کردند و سعی کردند آن را با اظهارات قبلی رئیس مجلس در انتقاد از خریدهای خارجی مقایسه کنند. . برجسته. در همین رابطه یکی از نزدیکان کلیباف به خبرنگار فارس گفت: موضوع خرید مواد لرزه نگاری اصلا صحت ندارد و ابداع ذهن مخالفان بوده است. امروز حتی اگر کسی به دنبال تجمل باشد، بهترین برندهای خارجی در تهران موجود است و نیازی به سفر به ترکیه برای آماده شدن برای بررسی لرزه نگاری نیست.

چندی بعد مدیر روابط عمومی شرکت هواپیمایی معراج (به همراه خانواده قالیباف) در پاسخ به سوال خبرگزاری فارس مبنی بر میزان شلوغی مسافران گفت: بررسی ها نشان داد که این مسافران شلوغ نبوده اند. وی گفت: درگیری بین این مسافران و مسئول پذیرش وجود نداشت، اگر ازدحام نبود پس چه درگیری بین مسافران و مسئول پذیرش بود.
پیش از این گزارش شده بود که در جریان برخورد خانواده کلیباف با مسئول پذیرش به دلیل اضافه بار، تعدادی از مسافران از هویت آنها مطلع شده و از آنها عکس گرفته اند.

به دنبال این مطلب، خبرگزاری فارس با انتشار توئیت های متعددی مدعی شد که خانواده کلیباف 20 چمدان به همراه دارند. وی گفت: تائید این موضوع از سوی مسئولان هواپیمایی معراج تایید شده و گفته اند این چمدان ها به نام داماد کلیباف ثبت شده است. اما دستیار رسانه ای رئیس مجلس با استناد به گزارش اولیه فارس این موضوع را تکذیب کرد.

تقصیر بچه است یا پدر؟

اما تلاش برای انحراف افکار عمومی از تاریخ به همین جا ختم نمی شود. برخی از فعالان اصولگرا تلاش کردند در توییتر بنویسند که بسیار کوچک و کم اهمیت است و برخی تلاش بیهوده برای ثبت زندگی شخصی کودک به نام پدر داشتند. این واکنش در حالی بود که پسر کالیباف از ابتدا به اشتباه این سفر اعتراف کرده بود. اظهارات آنها واکنش های زیادی را در افکار عمومی و توییتر برانگیخت. برخی آنها را ماله ای خطاب کردند و نوشتند که این گروه با وجود اینکه خانواده کلیباف به اشتباه خود اعتراف کرده بودند، سعی در پنهان کردن ماجرا داشتند. از جمله محمد سعید احدیان، دستیار رسانه ای کلیباف بود که در توئیتر نوشت: عجب مخالفان دکتر کلیباف جشن گرفتند. افزایشی که در تخصص شماست، اما موضوع کوچک یا بزرگ فرقی نمی کند، اشتباه بچه روی پای پدر نوشته نمی شود.» در کنار او برخی از مجریان صدا و سیما نیز از واکنش مردم گلایه کردند. در ستون های مختلف تلویزیون بدون ذکر نامی از کلیباف به این اتفاق نظر دادند و گفتند چرا مردم به خاطر عدم اطلاع دقیق از موضوع به مسئولان تهمت می زنند.

صادق زیباکلام در تشریح علت واکنش مردم به رفت و آمدهای خانواده کارمندان به ایلنا گفت: چون فرزندان مسئولان یکسان رفتار می کنند و پدرانشان متفاوت. امروز مشکل آقایان کلیباف، لاریجانی و خانم ابتکار این است که خودشان همین شعارها را می دهند اما فرزندانشان به این شعارها اعتقادی ندارند که من به شخصه ایرادی نمی بینم. من ایرادی نمی بینم که فرزندم به خرید خارج از کشور برود زیرا من به عنوان یک مسئول فریاد مرگ بر سرمایه داری نمی دهم و فکر می کنم مشکل برخی از مسئولان این است که به دلیل تنها بودن کار دیگری انجام می دهند.

نگاه امنیتی به سوال

اما قالیبافان نیز رویکرد جدیدی را در پیش گرفته اند. برخی از آنها سعی می‌کنند با اعتراف به اشتباه بودن رفتار خانواده‌اش، بگویند اصلاً مهم نیست و نشان دهند که وحید اشعری به‌عنوان افشاکننده این ماجرا در توییتر، اطلاعات مبهمی از فعالیت‌های اجتماعی دارد. آنها می گویند شواهدی وجود دارد که نشان می دهد او با آژانس های مخفی خارج از کشور یا داخل ارتباط دارد. یکی از این واکنش ها به نماز جمعه مشهد اختصاص داشت. علم الهدی روز جمعه گفت: دشمنان نظام و اسلام عملیات روانی را به راه انداخته و شیئی را به یکی از مسئولین معرفی کرده اند تا او را به طرق مختلف از صحنه خارج کنند و بر شما مردم مسلط شوند. نماز این هفته در مشهد با اینکه نامی از فرش نبرده بود، اما برای همگان مشخص بود که منظور او از فرش است.

علاوه بر این در شبکه های اجتماعی، حامیان کلیباف سعی کردند این خط را به خوبی دنبال کنند. اکانتی به نام سید پویان حسین پور از فعالان مجازی اصولگرایان در توئیتی در این باره توضیح داده است که علیرغم اشتباه بودن این سفر، جنبه مهم این رویداد نحوه علنی شدن آن است. وی نوشت: «باور می‌کنید مسافر ترکیه‌ای که به استانبول می‌رود آنقدر خانواده (عمدتاً پرده) مسئولان را می‌شناسد که قاب به فریم عکس می‌گیرد (فقط در قالب یک حرفه‌ای)؟! خیلی از ما الان هم که عکس دختر و داماد کلیباف منتشر شده، نمی دانیم او را در خیابان می بینم یا نه! همچنین آیا باید باور کنیم که یک مسافر ترکیه ای به جای Manoto و International عکس و فیلم سفر به آنتالیا را برای فلان کاربر توییتر ارسال می کند؟! در واقع این توئیت به این معناست که عوام این عکس را از خانواده کلیباف نگرفته است. وی گفت: «ما همچنین معتقدیم که اطلاعاتی که جنبه محرمانه دارد و تنها از طریق درخواست قوه قضائیه یا نهادهای امنیتی قابل ارائه است، به راحتی در دسترس افراد بدون صلاحیت قضایی یا امنیتی از اپراتور فرودگاه یا کارمند شرکت هواپیمایی است. نصب شده است ؟! آیا نمونه قبلی را می دانیم؟! حال سوال اینجاست که در پشت صحنه چه خبر است؟! عامل این عملیات رسانه ای کیست و چه چیزی پشت آن است؟!
وی ادامه داد: فکر می‌کنم برای گفتن قطعی کمی زود است و احتمالاً باید مدتی صبر کنیم تا عملیات ادامه یابد و ابعاد پنهان‌تر آن مشخص شود، اما در حال حاضر دو حدس و گمان وجود دارد. نکته اینجاست که این اکانت توییتر به این نتیجه نمی رسد که یک حزب سیاسی یا نهاد داخلی پشت این حادثه است، بلکه می خواهد بگوید پروژه بزرگ تری در حال انجام است که احتمالا در خارج از کشور در حال انجام است و هدف آن فقط بافتن فرش نیست. بلکه اصل جمهوری اسلامی است. در واقع حامیان کلیباف تلاش می کنند این حادثه را اقدامی ویرانگر علیه جمهوری اسلامی برای جلب حمایت بیشتر گروه های محلی و همچنین افزایش هزینه های انتقادات کلیباف از این حادثه نشان دهند.

دیدگاهتان را بنویسید