آنچه در سانحه بالگرد رئیس جمهور و همراهانش اتفاق افتاد

به گزارش خبرگزاری موج


، غلامحسین اسماعیلی در گفتگوی تلویزیونی با تسلیت شهدا رئيس جمهور و شهدای خدمت، تصریح کرد: در اکثر سفرهای روستایی به جز سمنان این فرصت را داشتم که در کنار ایشان باشم و در خدمت ایشان باشم. من هم در این سفر اخیر بودم. صبح روز 9 اردیبهشت از تهران عازم تبریز شدیم و حدود ساعت 7 صبح به تبریز رسیدیم و در هوای خوب با هلیکوپتر برای بازدید از پروژه ها رفتیم. در آقبند برنامه داشتیم و حدود ساعت 9 صبح با هلیکوپتر به منطقه خداآفرین رفتیم و هوا خیلی خوب بود. برنامه مشترک ما با جمهوری آذربایجان در افتتاحیه سد انجام شد. با رئیس جمهور آذربایجان هم یک ساعته ملاقات داشتیم و نماز ظهر هم برگزار شد.

وی ادامه داد: مردم محل در نمازخانه آنجا حضور یافتند و جلسه مردمی برگزار شد. حوالی ساعت 13 با هوای خوب سوار هلیکوپترها شدیم و به سمت تبریز حرکت کردیم. هوا صاف و صاف بود و پدیده جوی خاصی نداشتیم. پس از گذشت حدود نیم ساعت از مسیر در دره نزدیک منطقه مس سونگون، قسمتی ابری و بدون مه بود. ممکن است در حفره دره مه وجود داشته باشد، اما در طول مسیر پرواز ما مه وجود نداشت. ابرها کمی بالاتر از هلیکوپتر بودند.

اسماعیلی افزود: خلبان بالگرد حامل رئیس جمهور به عنوان فرمانده میدانی از نیاز به ارتفاع گیری و ادامه مسیر بر فراز ابرها خبر می دهد. بالگردها ارتفاع خود را افزایش دادند و پس از 30 ثانیه از ادامه مسیر خلبان ما متوجه شد که هلیکوپتر رئیس جمهور رفته است. بلافاصله ابرها ناپدید شدند و مس سونگون را دیدم. خلبان ما به دنبال هلیکوپتر برگشت. به من گفتند احتمال فرود هلیکوپتر وجود دارد زیرا از 1 دقیقه و 30 ثانیه قبل تماس رادیویی ما قطع شده است. هلیکوپتر ما چندین بار دور زد و تماس رادیویی برقرار نشد و 30 ثانیه بعد در مس سونگون فرود آمدیم.

وی ادامه داد: با سرنشینان آن بالگرد تماس گرفتیم و کسی جواب نداد. من و آقای محرابیان و آقای بذرپاش با سرنشینان آن بالگرد تماس گرفتیم اما جوابی نگرفتیم. سپس خدمه به ما گفتند که با تلفن همراه کاپیتان مصطفوی تماس گرفتیم و آقای آل هاشم به تماس پاسخ داد و گفت که در دره افتاده است اما نگفت چه اتفاقی افتاده است. وقتی دوباره زنگ زدم آل هاشم گفت حالم خوب نیست و نفهمیدم چه اتفاقی افتاده و نمی دانم کجا هستم، زیر درختان هستم و کسی را نمی بینم و تنها هستم. ویژگی های جنگل و درخت را می داد. معلوم شد که هلیکوپتر دچار سانحه شده است.

اسماعیلی ادامه داد: در معدن مس تاسیسات و آمبولانس و کادر پزشکی را بردیم و به منطقه رفتیم. چند بار با آقای آل هاشم صحبت شد و شاید سه ساعت بعد به تماس پاسخ می داد، اما خیلی اهمیتی نمی داد و فقط زندگی خود را بیان می کرد. سپس معلوم شد که بقیه بلافاصله کشته شدند، اما آقای آل هاشم چند ساعت بعد کشته شد. نه انفجاری بود، نه آتشی، نه دودی.

وی ادامه داد: هوای منطقه از ساعت سه به سه و نیم بعد از ظهر به طور کامل تغییر کرد تا تیم‌های امدادی به منطقه برسند و تا آن زمان هوا تغییر کرده بود. من نمی دانم استانداردهای آب و هوایی برای پرواز هلیکوپتر چگونه است، اما چیزی که دیدم این بود که در طول پرواز ما شرایط عادی بود و فقط در یک دره و منطقه بسیار محدود ابری با چنین شرایطی مشاهده کردیم که اگر چنین باشد. فاکتوری که نمی توانم پاسخ دهم که آیا می توان از پرواز آن جلوگیری کرد یا خیر.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: در طول پرواز باید استانداردها رعایت شود و رئیس جمهور شهید نیز در این زمینه مقید بوده است، به عنوان مثال زمانی که در طول سفر شاهد تغییر آب و هوا هستیم، آقای رئیسی به خدمه پرواز می گوید که اگر قوانین و مقررات رعایت می شد. انجام می شد وگرنه همیشه بر رعایت قانون تاکید می کرد. حتی اگر لازم باشد تاکید کرد که باید طبق قانون انجام شود.

رئیس دفتر رئیس جمهور وی در ادامه درباره ویژگی های شهید رئیسی گفت: وی مجاهدی مردمی بود و به صورت جهادی کار را انجام می داد. نه کارهای پست را می پذیرفت و نه کارهایی را که با کارهای اداری خالی انجام می شد. او خستگی ناپذیر کار می کرد. او برای خدمت به مردم این کار را کرد و لحظه ای مردم را فراموش نکرد. گفت ببینیم نیاز مردم چیست. او در تصمیمات دولت گفت: فرقی نمی کند که آن تصمیمات برای من باشد یا برای دولت یا نه، اما مردم را در نظر داشته باشید. رئیس جمهور یک ملی پرست بود و خود را فدای مردم کرد.

اسماعیلی بیان کرد: در تاریخ انقلاب اسلامی سختی ها و مشکلات سختی را دیده ایم که به نظر می رسد ادامه راه را سخت می کند. در شهادت شهید بهشتی و یارانش شاهد بودیم که رئیس دیوان عالی کشور در یک روز تعدادی از وزرا و نمایندگان مجلس را کشت. شهید رجایی و باهنر، ط. رئیس جمهور و نخست وزیر شهید شدند. برخی معتقد بودند که بعد از شهادت سردار سلیمانی کار سخت خواهد بود، اما خون شهدای اول انقلاب مانع از گسترش نفاق، رعب و وحشت و ناامنی داخلی شد. خون شهدای دفاع مقدس بستر صدامیان را شکست. خون سردار سلیمانی داعش را نابود کرد.

وی بیان کرد: جامعه امروز بیش از گذشته به همدلی، اتحاد و همکاری نیاز دارد. شاید بسیاری از کسانی که در مراسم امروز تبریز شرکت کردند در انتخابات رای نیاوردند اما خون شهید رئیسی مهر تاییدی بر خدمات او بود. احیای دریاچه ارومیه، راه آهن مرکزی تبریز و سد خداآفرین بخشی از خدمات دولت در آذربایجان بود. حوزه خدمات آنقدر گسترده شده بود که هر چقدر حوزه اطلاعات را گسترش دادیم نتوانست جواب دهد. برخی نگذاشتند این سرویس دیده شود. این شهادت باعث شد که آن موانع برطرف شود و چشمانی که نمی‌دید و گوش‌هایی که نمی‌شنید باز شد.


آیا این خبر مفید بود؟




خدمات سئو برای وب سایت ها