آنچه واشنگتن از آن به عنوان شرایط و ضوابط یاد می کند، حق طبیعی ایران است


ساعت: 20:13
تاریخ ارسال: 1401/04/14
کد خبر: 1881222

یک مقام ایرانی در گفت و گو با یک شبکه خبری عربی گفت آنچه واشنگتن شرایط ایران در مذاکرات هسته ای می خواند حق طبیعی ماست.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ یک مقام ایرانی درباره مذاکرات غیرمستقیم اخیر تهران و واشنگتن گفت: آمریکا باید ابتکار عمل واقعی را ارائه کند و از ابتکار عمل کشورهای دیگر انتقاد نکند.

این مقام ایرانی که با الجزیره مصاحبه کرده است، افزود: در جریان مذاکرات دوحه، هیچ تغییری از سوی آمریکا از نظر منافع ایران در توافق هسته ای وجود نداشت.

این مقام ایرانی که الجزیره نامی از او نبرد، افزود: صحبت درباره تلاش ایران برای ساخت سلاح هسته‌ای تنها یک اتهام برای افزایش فشار سیاسی است.

وی گفت: برخی تغییرات کوچک در موضع واشنگتن ناکافی و غیرقابل اعتماد است و هیچ تضمینی برای اجرای آنها وجود ندارد.

این مقام ایرانی افزود: ما آماده هستیم تا یک توافق قوی انجام دهیم و این بستگی به یک دولت جدی در آمریکا دارد.

وی گفت: بیشتر مسائل فنی در وین حل شده و مابقی مسائل مربوط به تحریم ها و ارائه ضمانت نامه است.

این مقام ایرانی گفت: آنچه واشنگتن از شروط ایران یاد می کند، حق طبیعی ماست و اگر تصمیم با اروپایی ها بود، تا کنون توافقنامه امضا شده بود.

وی گفت: ارتباط مستقیم و موثری بین سفر بایدن به منطقه و موضوع مذاکرات هسته ای وجود ندارد.

سخنان این مقام ایرانی در حالی مطرح می شود که راب مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در مصاحبه با رادیو ملی ملی (NPR) گفته است که هنوز زمان برای بازگشت به توافق هسته ای ایران وجود دارد.

نماینده آمریکا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مقامات ایرانی گفته اند واشنگتن در مذاکرات همین مواضع را اتخاذ کرده است، گفت: اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ کننده مذاکرات مجددا طرح بسیار دقیقی را روی میز گذاشت. آنچه که تصور می شد نتیجه عادلانه ای خواهد بود. و گفتیم برای این توافق آماده هستیم، کشوری که جواب مثبت نداد ایران بود.

مالی دوباره توپ را در زمین ایران گذاشت و گفت: ایران وقتی گفت ما با مواضع خود آمدیم مشخص نکرد. ما به جایی رسیدیم که با بازگشت به برجام سازگار بود و کشوری که الان باید پاسخ دهد ایران است و اگر حاضر به پاسخگویی نیستند، معلوم نیست چرا به مذاکرات دوحه آمدند.

مذاکرات دوحه در روزهای سه شنبه و چهارشنبه 7 و 8 ژوئیه پس از وقفه 3 ماهه و نیم پس از مذاکرات وین، بین ایران و آمریکا به طور غیرمستقیم و با تسهیلات انریکه مورا و در همین راستا، انجام شد. علی باقری، مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران در راس هیاتی به دوحه سفر کرد. البته در این مدت انتقال پیام ها از طریق انریکه مورا، جوزپ بورل و برخی وزرای خارجه اروپا و منطقه بین ایران و آمریکا ادامه داشت تا اینکه بورل به تهران سفر کرد و پس از توافق تصمیم گرفت از سرگیری مذاکرات، که در نهایت مذاکرات در دوحه انجام شد.

انریکه مورا، معاون رئیس‌جمهور اتحادیه اروپا و مسئول سیاست خارجی، در صفحه توئیتر خود مذاکرات برای لغو تحریم‌ها در دوحه را فشرده توصیف کرد.

مورا در توییتی نوشت: دو روز گفتگوهای فشرده میانجی گری در دوحه درباره برجام [داشتیم]. متأسفانه، پیشرفتی که تیم اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ کننده امیدوار بود هنوز به دست نیامده است. ما با فوریت بیشتری به همکاری برای بازگرداندن توافقنامه کلیدی منع گسترش سلاح های هسته ای و ثبات منطقه ای ادامه خواهیم داد.»

پس از پایان مذاکرات، ناصر خانانی، سخنگوی وزارت امور خارجه، نظرات و پیشنهادات عملیاتی ایران را در خصوص عناصر باقیمانده برجام و طرف مقابل نیز ملاحظات خود را ارائه کرد و گفت: در خصوص ادامه مسیر و مرحله بعدی مذاکرات، باقری و مورا در تماس هستند. آنها خواهند بود.

علیرغم اینکه جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا با وعده بازگشت به برجام روی کار آمد و بارها به شکست سیاست «فشار حداکثری» دولت ترامپ علیه ایران اعتراف کرد، اما نه تنها گام های ملموسی برداشت. برای احیای برجام و لغو تحریم‌های یکجانبه علیه جمهوری اسلامی ایران، این کار را نکرد، اما همیشه توپ را در زمین ایران می‌گذارد و می‌گوید ایران باید برای احیای توافق هسته‌ای تلاش کند.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید