آوردن ناقضان حقوق بشر علیه ایران


ساعت: 09:13
تاریخ انتشار: 09/06/1401
کد خبر: 1913895

با تصویب قطعنامه ضدایرانی در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، آمریکا و کشورهای اروپایی به دنبال تشکیل پرونده ای در خصوص «نقض حقوق بشر توسط ایران» در ناآرامی های اخیر بودند، در حالی که ایران نه تنها حقوق بشر را نقض نکرد، بلکه از خود راضی بود. در برخورد با شورش ها

به گزارش خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ آمریکا و کشورهای اروپایی به حمایت از ناآرامی در ایران، قطعنامه ضد ایرانی شورای اسلامی ادامه می دهند حقوق بشر سازمان ملل متحد تصویب شد و بر این اساس با تشکیل «کمیته حقیقت یاب» به دنبال تشکیل پرونده در خصوص «نقض حقوق بشر توسط ایران» در ناآرامی های اخیر هستند.

به همین دلیل است که کشورهای غربی کنونی از جمله آمریکا، سوئیس، فنلاند، اسلوونی، اتریش، استرالیا و رژیم صهیونیستی و… با انتقاد از فعالیت های حقوق بشری جمهوری اسلامی از آشوب داخلی ایران حمایت کرده اند.

در همین راستا نماینده دائم روسیه در سازمان ملل و سایر سازمان های بین المللی مستقر در ژنو این قطعنامه را غیرقانونی خواند و تاکید کرد که چنین تصمیمی «صرفاً در پس زمینه و با ذهنیت سیاسی» اتخاذ شده و هدف از آن ساختن ایران است. مسئولین فقط به خاطر همین مقصرند و دلیلش این است که غرب آنها (مقامات ایران) را دوست ندارد.

به گفته وی، سازندگان این پیشنهاد باید بر مشکلات داخلی کشور خودشان تمرکز کنند، زیرا در غیر این صورت «همه این اقدامات مصداق بارز استانداردهای دوگانه خواهد بود».

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران نیز درباره این قطعنامه گفت: قطعنامه شورای حقوق بشر سازمان ملل که مورد حمایت تعداد زیادی از کشورهای جهان قرار گرفت، برخلاف آنچه حکومت ایران.» این قطعنامه به دور از ضد ایرانی بودن، به دنبال حمایت از مردم ایران است.

همچنین وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با صدور بیانیه ای قطعنامه ضد ایرانی شورای حقوق بشر سازمان ملل را محکوم کرد و آن را اقدامی ضدایرانی از سوی گروه کوچکی از کشورهای غربی و کاملا مردود خواند.

در واکنش به این قطعنامه ضد ایرانی، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که رژیم برلین به عنوان تامین کننده اصلی سلاح های شیمیایی صدام علیه مردم ایران و دیگر فرصت طلبان دست به اقدامات گسترده ای زده است. سالها نقض حقوق بشر با تحریم های ناعادلانه و غیرانسانی آن.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: این کشورها باید بدانند که ایران کشوری مستقل و متعهد به حقوق بشر است اما به هیچ کشوری اجازه دخالت در امور داخلی خود را نمی دهد.

این قطعنامه ضد ایرانی مورد تایید آمریکا و غرب بود. با وجود اینکه خود آمریکایی ها به عنوان بزرگترین ناقض حقوق بشر در جهان شناخته می شوند، اما به دلیل نفوذ سیاسی در مجامع بین المللی محکوم نمی شوند.

به گزارش دانا؛ این اتهامات در حالی مطرح می شود که خود رژیم صهیونیستی در جهان به کودک کشی و ظلم به مردم مظلوم فلسطین شناخته شده است. از سوی دیگر، آمریکایی ها که بزرگترین ناقضان حقوق بشر در جهان محسوب می شوند، تاکنون به دلیل نفوذ سیاسی خود در مجامع بین المللی و همچنین کشورهای غربی به دلیل دامن زدن به جنگ های غیرقانونی در جهان، محکوم نشده اند. کشورهای دیگر، تحریم ملت ها از طریق سوء استفاده با تسلط بر نظام های مالی جهان، جلوگیری از توزیع عادلانه ثروت، تعدی به حاکمیت و استقلال کشورها، کودتا در کشورهای دیگر برای نصب حاکمان دیکتاتور و… با انتقاد جدی مواجه هستند. در زمینه حقوق بشر، به طوری که حقوق بشر و شورای حقوق بشر به ابزاری برای مداخله در امور داخلی کشورها تبدیل شود.

باید بگویم؛ این قطعنامه ضدایرانی با 25 رای موافق و 21 رای مخالف و ممتنع (6 رای مخالف و 15 رای ممتنع) تصویب شد.

کشورهای چین، پاکستان، اریتره، ونزوئلا، کوبا و ارمنستان به این قطعنامه ضدایرانی رای منفی دادند و این اقدام شورای حقوق بشر سازمان ملل را «سیاسی کردن» اعلام کردند.

بولیوی، برزیل، کامرون، ساحل عاج، هند، اندونزی، قزاقستان، مالاوی، مالزی، موریتانی، نامیبیا، قطر، سنگال، سودان، امارات و ازبکستان نیز به این قطعنامه رای ممتنع دادند.

آرژانتین، بنین، جمهوری چک، فنلاند، فرانسه، گابن، گامبیا، آلمان، هندوراس، ژاپن، لیبی، لیتوانی، لوکزامبورگ، جزایر مارشال، مکزیک، مونته نگرو، نپال، هلند، پاراگوئه، لهستان، کره، سومالی، بریتانیا، اوکراین و آمریکا رای مثبت دادند.

دیدگاهتان را بنویسید