آگاهی از معادن کشور ضروری است


ساعت: 16:44
تاریخ انتشار: 1401/01/11
کد خبر: 1818720

معاون توسعه روستایی و ضعیف رئیس جمهور:

مدنی گفت: با استفاده از فناوری های نوین و استفاده از ظرفیت شرکت های دانش بنیان می توان زمینه را برای گسترش شرکت های معدن محور در کشور فراهم کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش صبح توس ، سید امیرحسین مدنی معاون توسعه روستایی و فقیرنشین رئیس جمهور روز پنجشنبه در بازدید از معدن سنگ آهن روستای تنورچه شهرستان کوهسرخ گفت: در محله توزیع کنید..

با تاکید بر اینکه سال گذشته 4000 میلیارد تن فولاد باید به روستاها وارد می شد، از فرمانداران درخواست شد تا آن را در همان مناطقی که معدن در آن فعالیت می کند توزیع کنند و خاطرنشان کردند: امسال یک درصد از فروش معدن به صندوق واریز شده است. عدالت و توسعه و در قالب تبصره 2، 6 هزار میلیارد تومان در سال جاری در نظر گرفته شد.

معاون توسعه روستایی و فقیرنشین رئیس جمهور گفت: با توجه به گرانی تولید معادن باید به سمت دانش بنیان بروند..

وی با اشاره به اینکه علیرغم اینکه برخی از معدنکاران پروانه بهره برداری دریافت کرده اند اما انجام اقدامات لازم صرفه اقتصادی ندارد، اذعان داشت: روستاهای معدنی کشور باید بر اساس قانون برنامه ششم و قانون معادن از درآمدهای معدنی بهره مند شوند. ..


پرداخت اجاره ماشین آلات معدنی غیراقتصادی است

در این بازدید مدیر عامل معدن سنگ آهن تنورچه با بیان اینکه پروانه معدن سنگ آهن تنورچه در سال 1397 در روستای تنره صادر شده و 10 سال از فعالیت آن می گذرد، افزود: این معدن دارای 400 هزار تن پروانه و 25 هزار است. تن برداشت سالانه..

احمد صارم گفت: تاکنون 4 میلیون تن ذخایر معدنی داریم و با کارخانه ای که ایجاد کردیم توانستیم سطح را به 58 برسانیم و این یک نوع دانش بنیان است و از سال گذشته نیز واحدهای کنسانتره و فولاد تولید می کند. “.

وی با بیان اینکه تمامی ماشین آلات مورد استفاده در این معدن اجاره ای است و هزینه اجاره ماشین آلات ماهانه یک میلیارد تن است، تصریح کرد: پرداخت این رانت کار را برای ما غیراقتصادی می کند..

تنورچه، مدیر اجرایی معدن سنگ آهن گفت: با وجود اینکه توانسته ایم ماشین آلات دست دوم وارد کنیم، اما بوروکراسی آنقدر پیچیده و زمان بر شده که مشکلات را دوچندان کرده است..

وی گفت: اگرچه در فاز توسعه به آب نیاز داریم، اما با کمبود و مشکل تامین مواجه هستیم، اما در مرحله توسعه سالانه 200 هزار تن ظرفیت رهاسازی می کنیم که به ازای هر تن 250 لیتر آب نیاز داریم..


تنها 5 معدن کوه سرخ فعال است و این باعث از بین رفتن اشتغال است

امام جمعه کوهسره گفت: با وجود اینکه 76 درصد از معادن کاشمر و کوهسره در منطقه است، 5 معدن دیگر عملاً غیرفعال هستند و این امر باعث از بین رفتن اشتغال در منطقه می شود..

حجت الاسلام محمود رضایی افزود: علیرغم اینکه یک درصد سود معدن متعلق به روستاهای همجوار است و پرداخت می شود، به منطقه بازگردانده نمی شود که نیاز به اقدام بیشتر در این زمینه دارد..


17 معدن فعال در کوه های سرخ وجود دارد

کوچسرچ رئیس اداره معدن و تجارت نیز در این بازدید گفت: در حال حاضر 23 واحد معدنی در شهرستان داریم که 17 واحد فعال و مابقی بهره وری بسیار پایینی دارند..

محمدرضا ملکی افزایش هزینه های تولید و قدیمی شدن ماشین آلات را از جمله مشکلات پیش رو دانست و افزود: این مشکلات باعث صرفه جویی در کار شده است..


زیارت مزار 5 شهید گمنام کوچسرچ

فرماندار کوچسر پس از زیارت قبور 5 شهید گمنامی که 16 سال پیش در این شهرستان تشییع شده اند و مزار این شهدا همچنان بدون آب و برق است، توسط معاون توسعه روستایی و فقیرانه وزیر کشور عیادت کرد، فرماندار کوچسر گفت: تلاش برای تبدیل شدن به آن در حال انجام است. مقبره شهدای گمنام به عبادتگاه.

مرتضی شرف الدین شیرازی با بیان اینکه طرحی از سوی شهرداری برای این مکان طراحی شده است، گفت: مقبره شهدای گمنام تنها مجموعه فرهنگی منطقه است و می تواند به مرکز فرهنگی شهر تبدیل شود..

وی گفت: با وجود اینکه وزیر نیرو دستور اقدام برای 750 متر برق رسانی به این محل را داده است اما تاکنون اقدامی صورت نگرفته و درگیر بروکراسی اداری است..

در این بازدید مقرر شد برای دریافت وجوه طبق ماده 58 وزارت کشور عمل شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید