آیا استاندار مشهد طلافروشی های اعتصابی را تعطیل کرده است؟

آیا استاندار مشهد طلافروشی های اعتصابی را تعطیل کرده است؟

رئیس اتحادیه طلافروشان مشهد گفت: طلای من سرمایه ریالی و نقدی من است و اصلاً انبار نداریم. برای کسی مهم نیست که من چقدر طلا دارم و در فروشگاهم دارم.

سال گذشته قانون ثبت معاملات طلافروشان در سامانه معاملات ابلاغ شد و این خبر موجی از اعتراضات را در این صنف در سراسر کشور به همراه داشت. معامله گران طلا نسبت به روال تعیین شده و ابهامات در نحوه ثبت اطلاعات در این سامانه اعتراض کردند و پس از تاخیر بسیار، اجرای این مصوبه با سه ماه تاخیر برای رفع این ابهامات اجرایی شد.

به گزارش خراسان، چند هفته پیش خبر اجرای این مصوبه منتشر شد و صنف طلافروشان بار دیگر اعتراض کردند که چرا این صنف باید هزینه تورم را پرداخت کند و گروهی دیگر صراحتا اعلام کردند که شفاف سازی را قبول ندارند. گردش مالی بازرگانان طلای آنها را تضمین نمی کند.

عده ای نیز می گویند که فهرست کردن داده ها به معنای دریافت درآمد سرمایه است، در حالی که مقداری از طلاهای ثبت شده دارایی فروشنده طلا نیست، اما امانت است و نباید مشمول مالیات شود. اما در روزهای گذشته جمعی از طلافروشی ها در شهرهای مختلف کشور مانند تبریز، تهران و مشهد در اعتراض به تعطیلی مغازه های خود اقدام کردند. همزمان در فضای مجازی خبری مبنی بر پلمب اصناف طلافروشان و تعطیلی مغازه های خود در کلانشهر مشهد منتشر شد.

رئیس اتحادیه طلافروشان مشهد می گوید: طلافروشان مشهد اعتصاب نمی کنند، بلکه معترض هستند. ما مخالف قانون نیستیم اما به بخشی از این تصمیم اعتراض می کنیم که چگونه اجرا می شود و این اعتصاب نیست.

تقی زادگان درباره پلمب طلافروشی هایی که در مشهد باز نکردند می گوید: این پلمب ها توسط اتحادیه انجام نشده و مستقیماً توسط استاندار مشهد انجام شده است. دستور دادند و شروع کردند به قدم زدن در خیابان و مستقیماً از یکشنبه چند مغازه را پلمپ کردند و من وارد عمل شدم و سپس در چهار طبقه تعدادی اخطار گرفتند. سپس تعدادی طلافروشی را پلمپ کردند.
به دادسرا شکایت کردیم

وی در پاسخ به این سوال که چرا طلافروشی ها پلمب شدند، گفت: این سوال را از استاندار مشهد بپرسید. من به عنوان رئیس اتحادیه شکایت خود را به مراجع قضایی یعنی دادسرای مشهد تقدیم کردم که چرا طلافروشی ها باید پلمب شوند و باید پاسخگو باشند.

رئیس اتحادیه مدعی شد: برخی از طلافروشی ها با دستگاه جوش پلمب شده اند و به نظرم وحشتناک هستند. روز گذشته (دوشنبه) نیز تعداد زیادی طلافروشی در بلوار امامت مشهد پلمب شدند که به اطلاع من رسیدند که منجر به درگیری شد. من الان در تهران پیگیر موضوع هستم اما در مشهد دارند طلافروشی ها را پلمپ می کنند، این یعنی چه؟

گفت این کار از سوی استاندار قانونی است؟ می گوید: به نظر من خوب است و اجازه چنین کاری را نداشتند. از استاندار درخواست کرده ایم در این شرایط چنین کاری انجام ندهد. این کار نه در تهران و نه هیچ کلانشهر دیگری انجام شد.

اعتراض طلافروشان چیست؟

تقی زادگان درباره علت اعتراض طلافروشان مشهد می گوید: صنف طلافروشان به بند 4 ماده 18 قانون جامع تجارت اعتراض دارند و می گویند این بند مربوط به کالاهای مصرفی است و ربطی به سرمایه ندارد. کالاها طلای من سرمایه ریالی من است و نقدی است و اصلا انبار نداریم. چه اهمیتی دارد که من چقدر سرمایه شخصی دارم. برای کسی مهم نیست که چقدر طلا خریده ام و در مغازه ام دارم. نمی خواهم کسی بداند سرمایه خود را چه کسی به من داده است، این یک قرارداد محرمانه بین من و طرف مقابل است… البته موضوع اصلی صحبت ما این است که چرا طلافروشی های معترض به دستور استاندار پلمب می شوند.

فرماندار مشهد در پاسخ به این اظهارات رئیس اتحادیه طلافروشان مشهد می گوید: آیا من مسئول برخورد با تخلفات طلافروشان هستم که از من می پرسید؟ اتحادیه باید در این زمینه پاسخگو باشد.

داوری در خصوص ادعای رئیس اتحادیه طلافروشان می گوید: آقای تقی زادگان رئیس اتحادیه هستند و اگر تخلفی صورت گرفت و برخورد نکرد، مسئول است، باید از ایشان بپرسید. آیا می توانم با طلافروشان معامله کنم؟ این ادعای آقای تقی زادگان است. اگر طلافروشی تخلف کند، آیا وظیفه مدیری است که با آن واحد برخورد کند؟ اگر عقوبت بود از عذاب بپرس، اگر سکوت بود از آنها بپرس. این اشتباه است که در این مورد از من بپرسید. اگر مجازات یا حکم سکوت داده باشم با آن برخورد نمی کنم.
به دستور من هیچ جا پلمپ نمی کنند

وی با بیان این مطلب ادامه می دهد: از آقای تقی زادگان بپرسید که آیا شما دلیل تحصن طلافروشان هستید؟ نقش آقای تقی زادگان در این تخلف چیست؟ مثلاً اگر بنده استاندار ادعا کند که روزنامه خراسان او را برکنار کرده است، آیا این ادعا شنیده می شود؟ و از روزنامه خراسان می پرسی که استاندار را برکنار کردی؟ بنابراین این گفته آقای تقی زادگان معتبر نیست و اشتباه است. اگر جایی برخوردی باشد، جای قانونی است و به دستور من آن را پلمپ نمی کنند. من نه حکم قضایی دارم و نه مجری دادگاه هستم، مدیر اجرایی هستم.

استاندار من اجازه شرکت در تحصن طلافروشان را ندارم؟

فرماندار مشهد می گوید: آیا من به عنوان استاندار حق ورود به موضوع تحصن اعتراضات طلافروشان را ندارم؟ اما این مربوط به دستگاه های متصل است و باید از آنها بپرسید. در صورت وجود تخلف توسط ضابط اعلام و با آن برخورد می شود.

داوری می گوید: چرا شما رسانه ها به مردم نمی گویید که اینها (طلا فروشان) نمی خواهند مالیات بدهند؟ اگر کسی قانون را رعایت نکرد چه باید کرد؟ اینها (زرگرهای مشهد) قدمی به جلو برداشتند. آیا در شهرهای دیگر تحصن برگزار می شود؟ اگر هیچ قانونی را تصویب نکنیم باید کار اینها (طلا فروشان) را انجام دهیم؟ آیا کسی نیست که به قانون حجاب اعتراض کند؟

وی خاطرنشان می کند: اینکه رئیس اتحادیه مدعی است استاندار مغازه های ما را پلمب کرده است آیا چنین کاری در اختیار من است؟ نه فرماندار مشهد و نه فرماندار شهرستان دیگری نمی توانند شخصاً مکانی را پلمپ کنند. او نمی تواند دستور بدهد. فقط می تواند به تعزیرات بگوید تحقیق کند و طبق قانون عمل می کنند.

فرماندار مشهد می گوید: سخنان آقای تقی زادگان نه تنها صحت ندارد بلکه کذب محض است و اذهان عمومی را تشویش می کنند. اگر جایی طلافروشی ها را پلمپ کرد، پس قانونی این کار را کرده است. از طلافروشان باید پرسید که آیا قانون مربوطه اعمال می شود که شما نشسته اید؟