آیا اسرائیل برای پس از برجام آماده می شود؟

آیا اسرائیل برای پس از برجام آماده می شود؟

واشنگتن نشان داده است که می خواهد موضع سخت تری در قبال ایران اتخاذ کند. با این حال، تنش با اسرائیل بر سر کرانه باختری می تواند تأثیر مخربی بر این رویکرد داشته باشد.

Amos Harelfraro – آموس هارل یکی از کارشناسان برجسته رسانه ای اسرائیل در زمینه مسائل نظامی و دفاعی است. او در 25 سال گذشته گزارشگر نظامی و تحلیلگر دفاعی روزنامه هاآرتص بوده است. در این نقش، او مطالب زیادی در مورد مبارزه مداوم اسرائیل با سازمان های فلسطینی، انتفاضه فلسطین و درگیری اسرائیل با ایران و حزب الله لبنان نوشته است.

علاوه بر این، هارل مجری برنامه هفتگی رادیویی در مورد مسائل دفاعی بود که از سال 1999 تا 2005 از رادیو ارتش اسرائیل پخش شد. او به طور مکرر در تلویزیون و ایستگاه های رادیویی اسرائیل و همچنین ایستگاه ها و روزنامه های آمریکایی و بریتانیایی به عنوان مفسر و تحلیلگر سیاسی ظاهر می شود. «عاموس هارل» به همراه «آوی ایساچاروف» از نویسندگان کتاب «جنگ هفتم: چگونه پیروز شدیم و چرا جنگ با فلسطینیان را باختیم» هستند؟ این کتاب در مورد انتفاضه دوم فلسطین بود، کتابی که در سال 2004 به زبان عبری منتشر شد. این کتاب در اسرائیل پرفروش است و به فرانسوی و عربی ترجمه شده است.

این کتاب برنده جایزه معتبر چچیک (اعطا شده توسط موسسه مطالعات استراتژیک در دانشگاه تل آویو) برای برجسته ترین تحقیقات امنیتی در سال 2005 شد. دومین کتاب هارل و ایساچاروف، 34 روز: اسرائیل، حزب الله و جنگ در لبنان، برای جنگ تابستان 2006، در ژانویه 2008 به زبان عبری منتشر شد و همچنین پرفروش بود و برنده جایزه شد. آخرین کتاب هارل، چهره جدید ارتش اسرائیل، در سال 2013 به زبان عبری منتشر شد. برای انتشار این کتاب در سال 2015، هارل برنده جایزه سوکولوف، معتبرترین جایزه اسرائیل برای برتری در روزنامه نگاری شد.

برای تمام اهداف عملی، چشم انداز توافق هسته ای جدید بین ایران و قدرت های غربی در ماه های آینده بعید به نظر می رسد. از دیدگاه غرب، اقدامات ایران تلاشی عمدی برای برهم زدن روند مذاکرات تلقی می شود. از منظر غرب، ایران علاوه بر نقض تعهدات توافق هسته ای خود در زمینه غنی سازی اورانیوم، اخیرا با اعتراضات داخلی مواجه شده و تعداد زیادی پهپاد به روسیه صادر کرده است.

چنین وضعیتی مستلزم آن است که اسرائیل رفتار خود را در مواجهه با یک واقعیت راهبردی که شامل تمدید توافق نمی شود، تعدیل کند. حدود یک سال پیش، نفتالی بنت به ارتش اسرائیل دستور داد تا مقدمات حمله احتمالی به تاسیسات هسته‌ای ایران را افزایش دهد و گفت که این تلاش‌ها در زمان نتانیاهو نادیده گرفته شده است. در عین حال، اسرائیل گام‌های دیگری را در نظر گرفت که تهدید نظامی ملموس‌تری برای ایران به شمار می‌رفت و ترجیحاً شامل ایالات متحده می‌شد.

این احتمال در سفر هفته گذشته آویو کوچاوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل به آمریکا و دیدار وی با نمایندگان پنتاگون و همچنین در جریان مذاکرات راهبردی بین نهادهای دفاعی کشورها مورد بحث قرار گرفت. نزدیکی میان اسرائیل و فرماندهی مرکزی ایالات متحده (CENTCOM) در سال گذشته به تمایل آمریکا برای تغییر این امر کمک کرده است. ژنرال مایکل کوریلا، فرمانده سنتکام، در شش ماه گذشته از زمان روی کار آمدن خود، چهار بار از اسرائیل بازدید کرده است.

سخنگوی ارتش اسرائیل روز چهارشنبه اعلام کرد که اسرائیل و ایالات متحده یک رزمایش مشترک نیروی هوایی انجام داده اند. وی خاطرنشان کرد: این رزمایش شبیه سازی حمله به تاسیسات هسته ای ایران است. در واقع، ده ها هواپیمای نیروی هوایی اسرائیل نوعی تمرین آینه ای، پروازی مفصل به غرب، شبیه سازی فاصله هوایی تا ایران، برای حمله به چندین هدف در آن کشور انجام دادند. سهم آمریکا در این شبیه‌سازی نسبتاً کم بود: یک هواپیمای سوخت‌گیری هوایی که با هواپیماهای اسرائیلی درگیر شد.

از آنجایی که توافق هسته‌ای با ایران بعید به نظر می‌رسد، اسرائیل باید خود را با واقعیت راهبردی جدید تطبیق دهد/ لزوم تطبیق اسرائیل با احیای غیرمحتمل برجام/اختلاف بایدن و نتانیاهو بر سر سرزمین‌های فلسطینی چالش و مانعی برای همکاری آمریکا و اسرائیل است. در مقابل ایران ////ترجمه

تنها با بررسی مانورهای دوجانبه نمی توان سطح و میزان آمادگی آمریکا برای حمله مشترک به تاسیسات هسته ای (همانطور که نتانیاهو در گذشته خواسته است) را استنباط کرد. با این وجود، موافقت دولت بایدن با انتشار خبر وجود تهدید مشترک علیه ایران، نشانه روشنی است که واشنگتن احساس می کند نیاز به تقویت سیاست عمومی خود در قبال ایران دارد. اسرائیل سعی خواهد کرد از این اهرم برای انجام مانورهای مشترک بزرگتر در آینده و افزایش نگرش جنگ طلبانه خود نسبت به ایران استفاده کند.

اگرچه ایران ماه گذشته اعلام کرد که غنی سازی اورانیوم تا 60 درصد را در تاسیسات زیرزمینی غنی سازی فردو (علاوه بر نطنز) آغاز کرده است، اما تصور در ارتش اسرائیل این است که پیشرفت در این پروژه همچنان محتاطانه است. روابط راهبردی فزاینده تهران با مسکو می تواند تنش ها با اتحادیه اروپا را افزایش دهد و اهداف این کشور برای لغو تحریم های بین المللی را تهدید کند. اگر یکی از شرکای اروپایی توافق هسته ای، یعنی. بریتانیا، فرانسه یا آلمان تصمیم گرفتند که نقض غنی‌سازی ایران مستلزم خروج ایران از این توافق است و تمام تحریم‌هایی که قبل از توافق وجود داشت به‌طور خودکار بازگردانده می‌شوند.

تسلیحات ارائه شده به روسیه در بحبوحه جنگ این کشور در اوکراین، این احتمال را افزایش می دهد و اسرائیل قصد دارد با ایجاد مجدد تهدید نظامی معتبر علیه ایران، فشار بر آن کشور را افزایش دهد. با این حال، یک مشکل احتمالی تنش‌هایی است که احتمالاً با دولت بایدن بر سر رویدادهای سرزمین‌های فلسطینی ایجاد می‌شود که تأثیر مخربی بر هماهنگی در حوزه ایران خواهد داشت.

دن کورتزر و آرون دیوید میلر، دو مقام ارشد وزارت امور خارجه در دولت‌های دموکرات سابق ایالات متحده، این هفته در مقاله‌ای در واشنگتن پست نوشتند: «پذیرفتن همکاری با احزاب راست افراطی رادیکال، نژادپرست و زن‌ستیز دولت، نتانیاهو. فقط در حال شکل گیری دستور کار ائتلاف او ممکن است افزایش شهرک های یهودی و مصادره زمین باشد.

از آنجایی که توافق هسته‌ای با ایران بعید به نظر می‌رسد، اسرائیل باید خود را با واقعیت راهبردی جدید تطبیق دهد/ لزوم تطبیق اسرائیل با احیای غیرمحتمل برجام/اختلاف بایدن و نتانیاهو بر سر سرزمین‌های فلسطینی چالش و مانعی برای همکاری آمریکا و اسرائیل است. در مقابل ایران ////ترجمه

از دیدگاه آنها، «این دولت ائتلافی ماهیت بی سابقه ای دارد و این باید کاخ سفید را وادار کند که پیام های روشنی را به اسرائیل، تشکیلات خودگردان فلسطین و کشورهای عربی ارسال کند. ابتدا، کاخ سفید باید به اسرائیل پیام بدهد که ایالات متحده تسلیحات تهاجمی یا کمک های دیگری به جنایات اسرائیل در اورشلیم یا سرزمین های اشغالی ارائه نخواهد کرد. ایالات متحده باید به طور خاص نسبت به تلاش برای تغییر وضعیت کرانه باختری و کوه معبد هشدار دهد.

عدم اعتماد به کابینه امنیتی

علاوه بر این، انتظار می‌رود دولت بعدی نتانیاهو شامل تعداد نجومی وزیر باشد، زیرا او تلاش می‌کند غرور و جاه‌طلبی شرکای ائتلاف و اعضای لیکود را برآورده کند. به غیر از گالانت و آری دره ای (از حزب شاس)، دولت نتانیاهو با کمبود وزرای با تجربه گسترده در امنیت یا دیپلماسی مواجه خواهد شد. مشکل اینجا فقط افراط گرایی ایدئولوژیک دولت به رهبری نتانیاهو نیست، بلکه بی تجربگی اعضای کابینه او نیز هست.

هر کسی که به کابینه امنیتی به عنوان یک جایگزین معقول متکی باشد، ممکن است از دیدن ساختار کابینه امنیتی نتانیاهو ناامید شود. برخی از اعضای آن برای اولین بار در سمت های مشابه خواهند بود و برخی دیگر تجربه مرتبط ندارند. ضعف کابینه امنیتی اسرائیل مشکل جدیدی نیست.

ایال هولاتا، مشاور امنیت ملی اسرائیل و مذاکره‌کننده ارشد در دولت مستعفی آن کشور، در کنفرانسی در موسسه دموکراسی اسرائیل گفت که او و تیمش در مطالعه‌ای اخیر دریافته‌اند که آنچه برای کابینه امنیتی اهمیت دارد این است که تنها نهادی که او است. مجاز به تصمیم گیری در مورد جنگ است و هیچ نهاد دیگری در اسرائیل برای این منظور وجود ندارد. با این حال، تجزیه و تحلیل آنها از داده های چهار تا پنج سال اخیر نشان می دهد که تعداد بحث های برگزار شده در کابینه امنیتی و تعداد تصمیمات اتخاذ شده توسط این نهاد بسیار کاهش یافته است.

هولاتا اذعان کرد که کابینه امنیتی اسرائیل فقط هر دو یا سه هفته یک بار تشکیل جلسه می دهد. وی اشاره کرده بود که نخست وزیر اسرائیل جلسات دیگر را به کابینه امنیتی برای مشورت و بررسی عمیق تر در این زمینه ترجیح می دهد. هلاتا ادامه داد: متاسفم که بگویم این واقعیت وجود دارد که نخست وزیران اسرائیل نگران هستند که آنچه در کابینه امنیتی گفته می شود به بیرون درز کند. این مشکل قطعاً بر توانایی استفاده از تصمیمات و اطلاعات تأثیر می گذارد.»

وی افزود: این موضوع قانونی نیست. اختیارات همچنان در دست کابینه امنیتی است. این نهاد جایگزینی ندارد. چیزی که شاید کمتر رایج باشد، فرآیند مشاوره کاملی است که مورد نیاز است. این یک نقص قانونی یا مادی تصمیم نیست. اما باید بپرسید مشکل چیست؟ بالاخره وزرا می توانند نصف شب با هم ملاقات کنند تا عملیاتی را تصویب کنند، اما عمق این جلسات حلقه مفقوده است. بحث در مورد گزینه های استراتژیک نمی تواند در یک جلسه شبانه قبل از شروع عملیات در غزه انجام شود.

دیدگاهتان را بنویسید