آیا افراد خالکوبی می توانند خون اهدا کنند؟


ساعت: 10:57
تاریخ انتشار: 1301/09/17
کد خبر: 1916538

افرادی که خالکوبی می کنند در معرض بیماری های قابل انتقال از طریق خون هستند و به همین دلیل برای مدت طولانی از اهدای خون معاف هستند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از عصرهامون ، اهدای خون امری پسندیده است و با هر واحد اهدای خون می توان جان سه بیمار را نجات داد اما برای به دست آوردن خون سالم ملاحظاتی برای اهداکنندگان خون وجود دارد. گرفته شده است


یکی از این ملاحظات، معافیت اهدای خون به افرادی است که روی بدن خود خالکوبی می کنند، به گفته کارشناسان بهداشت، اهدای خون به افرادی که روی بدن خود خالکوبی می کنند، ممنوع است.


“خالکوبی” یا “خالکوبی” عمل ایجاد طرحی دائمی یا ماندگار بر روی پوست است، این عمل یک پدیده جهانی است.


امروزه زرق و برق زیبایی به یک دغدغه بزرگ در جامعه به ویژه در بین جوانان و نوجوانان تبدیل شده است و ایجاد طرح های مختلف بر روی پوست از طریق خالکوبی در گروه سنی 15 تا 25 سال بسیار رواج یافته است.


متخصصان پوست توصیه می کنند تاتو انجام نشود زیرا باعث عوارض و آسیب می شود و این کار علاوه بر احتمال انتقال بیماری هایی مانند هپاتیت و ایدز، بروز انواع عفونت های باکتریایی، ویروسی و قارچی و ایجاد گوشت اضافی و … بافت (اسکارهای کلوئیدی) و می تواند باعث آلرژی از جمله قرمزی، خارش و لایه برداری شود.


به گفته این کارشناسان، خالکوبی می تواند به دلیل برهم زدن سد محافظ پوست از جمله بیماری های عفونی و بروز آلرژی، سلامت انسان را به خطر بیندازد و در صورتی که وسایل خالکوبی به درستی ضدعفونی نشود، باعث انتقال بیماری هایی مانند ایدز می شود. .


ابوالحسن صفدری مدیرکل انتقال خون سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به محدودیت های ایجاد شده برای افرادی که خالکوبی می کنند، گفت: افرادی که خالکوبی می کنند در معرض بیماری های واگیردار هستند. خونی هستند و در رده معافیت های یک ساله و موقت قرار می گیرند و پس از سپری شدن دوره معافیت، بازگشت به چرخه اهدا برای این افراد بلامانع است.


وی افزود: تمامی افرادی که برای اهدای خون مراجعه می کنند توسط پزشک واحد اهدایی معاینه و مشاوره می شوند و در صورت احراز سلامت در واحد اهدای خون پذیرش می شوند.


مدیرکل انتقال خون استان گفت: آزمایش‌های اولیه بیماری‌های عفونی و منتقله از راه خون بر روی تمام خون‌های اهدایی انجام می‌شود و با تایید نهایی سلامت خون، خون اهدایی از طریق بیمارستان‌ها و مراکز درمانی منتقل می‌شود. یک فرآیند زنجیره سرد مناسب


باید بگویم؛ سازمان انتقال خون ایران برای اهدای خون به افراد دارای سابقه انجام عمل های زیبایی مانند تزریق بوتاکس، کاشت مو، لیزر درمانی و روش پی آر پی با استفاده از خون خود در صورت انجام در مراکز بهداشتی مجاز و با استفاده از وسایل یکبار مصرف استریل. خوب منعی ایجاد نکرده و فرد بعد از بهبود زخم و در صورت عدم عفونت می تواند خون اهدا کند.


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید