آیا افزایش 30 درصدی قیمت خودرو صحت دارد؟

آیا افزایش 30 درصدی قیمت خودرو صحت دارد؟

با ورود مجدد شورای رقابت به بحث قیمت گذاری خودرو، زمزمه های افزایش قیمت خودرو حتی بیرون از درب کارخانه نیز افزایش یافته است. اما این بار در مورد افزایش 30 درصدی قیمت ها تردید وجود دارد. آیا این گمانه زنی ها به واقعیت تبدیل خواهد شد؟

با ورود شورای رقابت به بحث قیمت گذاری خودرو، زمزمه هایی مبنی بر افزایش مجدد قیمت خودرو در درب کارخانه به گوش می رسد که این موضوع باعث نگرانی مصرف کنندگان شده است.آنها به این موضوع پرداختند که پس از افزایش 18 درصدی قیمت خودروهای کارخانه در سال گذشته امسال با افزایش 30 درصدی نرخ برای محصولات خودروسازان و قطعه سازان موافقت شد.

آیا افزایش 30 درصدی قیمت خودرو صحت دارد؟

حال سوال اینجاست که آیا این شایعات صحت دارد و باید منتظر افزایش 30 درصدی قیمت خودرو باشیم؟ سپه داجوی توکلی، مدیر روابط عمومی مرکز ملی رقابت گفت: خبر افزایش 30 درصدی قیمت خودرو صحت ندارد و آن را تکذیب می کنیم کرد: وی تاکنون هیچ رای گیری در رابطه با موضوع خودرو برگزار نکرده است. در حال حاضر کارگروه خودرو بررسی و نتیجه را به هیئت مسابقه اعلام می کند و در نهایت هیئت مسابقه رای گیری می کند و تصمیم آن به اطلاع عموم می رسد.

وی در خصوص زمان اعلام نتایج نهایی توضیح داد: اما زمانی که در این بین وجود دارد این است که تا یکی دو هفته آینده کارشناسی و روند رای گیری مشخص می شود. زیرا التهابات بازار و تنش های موجود بسیار زیاد است و این روند با سرعت بیشتری پیش می رود.» داجوی افزود: موضوع قیمت گذاری ربطی به شورای رقابت ندارد. شورای زکابت اساسا با قیمت گذاری دستوری مخالف است. بر اساس اصل 62 فصل 44 قانون اساسی، وظیفه شورای رقابت شناسایی بازار انحصاری است. همچنین در بند 5 ماده 58 نیز به وظیفه شورای رقابت در رقابتی شدن عرضه محصول در شرایط انحصاری بازار اشاره شده است.توکلی ادامه داد: کارشناسان اقتصادی در شورای رقابت فرمولی را برای تعیین مجدد قیمت ارائه می دهند. خودرو به خودروسازان می رسد و هیچ گونه مداخله ای در آنها وجود ندارد قیمت گذاری ندارند.

شوک جدید برای بازار خودرو

سه شنبه هفته گذشته اعضای شورای عالی بورس با توافق وزرای اقتصاد و امنیت به بررسی موضوع خودرو در بورس کالا پرداختند. اما نکته مهمی که در این جلسه مطرح شد این بود که نمایندگان شورای رقابت به این نتیجه رسیدند که افزایش 18 درصدی قیمت خودرو در آستانه کارخانه کافی نیست و خودروسازان همچنان ضرر می کنند. در نتیجه قیمت خودرو باید بازنگری شود.

با توجه به این اظهارات به نظر می رسد افزایش قیمت مواد غذایی در سال جاری با افزایش بیشتری نسبت به سال گذشته همراه باشد. به همین دلیل کارشناسان پیش بینی می کنند همزمان با افزایش قیمت خودروهای درب کارخانه، قیمت خودرو در بازار آزاد نیز دچار نوسان شود. البته تجربه گذشته نشان داده که بازار خودرو در ابتدا با این نوسانات قیمتی در رکود به سر می برد و پس از مدتی به روال عادی خود باز می گردد.

دیدگاهتان را بنویسید