آیا ایران و عربستان در حال آشتی هستند؟

آیا ایران و عربستان در حال آشتی هستند؟

روز جدید : ایرج مسجدی، سفیر ایران در عراق گفت: دور پنجم مذاکرات به زودی در بغداد برگزار می شود. علاوه بر این، وزارت امور خارجه ایران از خبر یکی شدن شبکه انرژی عربستان و عراق استقبال کرد. اما پیش از آن تهران تامین برق مردم عراق را یکی از منافع مسلم خود می دانست. بنابراین، در سال 2022 فرصتی برای ظاهر شدن صفحه جدید و صلح آمیزتری در تاریخ دو کشور وجود دارد.

پس از چهار دور مذاکره در بغداد در سال 2021، مذاکرات بین تهران و ریاض برای عادی سازی روابط به بن بست رسیده بود. از ماه اکتبر تاکنون هیچ ملاقات جدیدی صورت نگرفته است و مقامات هر دو کشور همچنان شعاری را تکرار می کنند که تنها در صورت تغییر رفتار طرف مقابل بهبود خواهد یافت.

اما اواخر سال گذشته، با موافقت مقامات سعودی با صدور روادید برای سه دیپلمات ایرانی برای افتتاح دفتری در تهران در سازمان همکاری اسلامی در جده، هنوز امیدی برای بهبود روابط وجود داشت. در پایان دی ماه امسال، هیات ایرانی کار خود را از سر گرفت.

البته این اتفاق را می توان حسن نیت ایران دانست. ایرج مسجدی، سفیر ایران در عراق می گوید که دور پنجم مذاکرات به زودی در بغداد برگزار می شود. علاوه بر این، وزارت امور خارجه ایران از خبر یکی شدن شبکه انرژی عربستان و عراق استقبال کرد. اما پیش از آن تهران تامین برق مردم عراق را یکی از منافع مسلم خود می دانست. بنابراین، در سال 2022 فرصتی برای ظاهر شدن صفحه جدید و صلح آمیزتری در تاریخ دو کشور وجود دارد.

به نظر می رسد ایران و عربستان در یک دایره بی پایان رقابت گرفتار شده اند. هر دو طرف قوی تر از باخت طرف مقابل هستند. این در حالی است که این دشمنان آنقدر درگیر فرآیندهای منطقه ای و آنقدر جاه طلب و سرسخت هستند که نمی توانند عقب نشینی کنند. سرانجام، تهران و ریاض از آسیب‌پذیری‌های خود آگاه هستند و می‌ترسند که در یکی از نقاط کلیدی تضاد منافع که در طول سال‌ها افزایش یافته است، یکدیگر را دست کم گرفته و تسلیم شوند.

اگرچه امکانات بی حد و حصر نیست، اما هر دو طرف از فرسودگی و خستگی دور نیستند. پیروزی نه تنها سخت است، بلکه غیرممکن به نظر می رسد. در چنین شرایطی، مبارزه می تواند به طور نامحدود ادامه یابد و از یک دایره به یک دایره دشوارتر تبدیل شود.

اما با وجود عمق خصومت ها، درگیری بین عربستان سعودی و ایران هرگز به یک رویارویی آشکار تبدیل نشده است. هر دو طرف مدت‌هاست که از هزینه هنگفت درگیری مستقیم نظامی آگاه بوده‌اند و حتی در بحبوحه رقابت‌ها موفق شده‌اند از درگیری اجتناب کنند.

نیاز تهران به تنش زدایی مدت ها قبل از به قدرت رسیدن ابراهیم رئیسی آشکار شد. برخلاف تصور رایج، این به دلیل کمبود بودجه نیست. مدل جنگ نیابتی ایران نسبتاً ارزان است. گروه نظامی حزب الله لبنان، قیام عراق و هوتوها در یمن عمدتاً به سلاح گرم متعارف مسلح هستند و از نظر تجهیزات بیشتر شبیه گروه های چریکی هستند. تهران می داند چگونه به بهترین شکل بجنگد و منابع مالی لازم را برای ماجراجویی های سیاسی خود در هر سطحی از تحریم ها پیدا می کند.

یک مشکل دیگر این است که ایران مجبور نیست در جنگ های کنونی پیروز شود. در دهه 2000 و اوایل دهه 2010، ایران نفوذ خود را در خاورمیانه افزایش داد، اما تقریباً موقعیت فعلی خود را در پنج سال گذشته حفظ کرده است. نیروی انسانی هم مشکل دارد.

ایران از استراتژی «نیاز به صلح» حمایت می کند. از سوی دیگر مدام از ریاض خواسته می شود تا مذاکرات را آغاز کند. وزارت امور خارجه ایران می گوید آمریکا و اسرائیل نمی توانند امنیت منطقه را تامین کنند و این بدان معناست که مسئله تنها از طریق گفت و گو حل می شود.

عامل مهم دیگر به قدرت رسیدن اصولگرایان در ایران است. رئیسی مشکلات اقتصادی و اجتماعی کشور را درک می کند و به دنبال خوش بینی است تا مردم را امیدوار کند. توافق هسته ای و صلح با عربستان سعودی می تواند ابزار مهمی باشد. علاوه بر این، تهران در دوران اصلاحات در هر دو زمینه شکست خورد.

ریاض معتقد است که اصولگرایان در ایران به شخصیت اصلی نظام، آیت الله خامنه ای، رهبر معظم انقلاب و همچنین به سپاه پاسداران نزدیکترند. بنابراین، ضمانت‌های اساسی مؤثرتر از ضمانت‌نامه‌های حسن روحانی است.

گفت‌وگوهای جاری بین کشورها و گام‌های اولیه به سوی یکدیگر نشان از ظهور تغییرات مثبت در سیاست منطقه‌ای دارد. با این حال، خوش بینی در این مسیر محدود است، زیرا دلایل اصلی رقابت همچنان باقی است. تاریخ روابط ایران و عربستان سعودی عادی بوده است. با این حال، نباید فراموش کرد که پس از تنش زدایی، مرحله جدیدی آغاز شد که با شدت بیشتری به درگیری بین ایران و عربستان سعودی شعله ور شد.

دیدگاهتان را بنویسید