آیا اینترنت جالب در راه است؟

آیا اینترنت جالب در راه است؟

بیش از 4 ماه از محدودیت اینترنت در ایران می گذرد. این در حالی است که این مشکل مشکلات زیادی را برای مشاغل و مشاغل ایجاد کرده است. برخلاف تصور سیاستمدارانی که انتظار داشتند مردم از طریق فیلترینگ شبکه های داخلی را جایگزین شبکه های خارجی کنند، تاکنون چنین اتفاقی رخ نداده است و تاثیر محدودیت های اینترنتی بر زندگی و فعالیت های تجاری مردم همچنان ادامه دارد. اخیرا تعدادی از نمایندگان مجلس خواستار رفع فیلترینگ شده اند چرا که معتقدند ادامه این روند می تواند بر زندگی روزمره مردم و کسب و کارها تاثیر بگذارد و خسارات جبران ناپذیری به آنها وارد کند. پس از ایجاد محدودیت های اینترنتی، بحث دسترسی برخی از اقشار جامعه به اینترنت بدون فیلتر که گاه به آن «اینترنت طبقاتی» نیز گفته می شود، مطرح شده که اعتراض برخی کارشناسان و کارشناسان را در پی داشته است. در همین راستا روز گذشته معاونت حقوقی وزارت علوم طی نامه ای از روسای دانشگاه ها و پژوهشگاه ها خواست تا لیست اساتید خود را برای دسترسی به اینترنت باز به این معاونت ارسال کنند. موضوع اینترنت طبقاتی در واقع اینترنت است که توسط بخشی از افراد مانند پزشکان، اساتید دانشگاه، دانشجویان و سایر اقشار جامعه که نیاز به دسترسی بدون محدودیت و فیلتر به اینترنت دارند استفاده می شود. گزارش زیر به نقل از ایسنا به پیامدهای طبقاتی بودن اینترنت می پردازد.

معضل اینترنت کلاسی مدتی است که از آغاز محدودیت ها بر روی برخی پلتفرم ها و سرویس های خارجی از اواخر شهریور ماه پررنگ شده است. همانطور که در آیین نامه حمایت از فریلنسرهای فعال در حوزه اقتصاد دیجیتال که در آذرماه به تصویب رسید، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات موظف است زیرساخت دسترسی به اینترنت پرسرعت و پایدار با سطح دسترسی مناسب را فراهم کند. برای افرادی که در پایگاه داده تایید شده اند. اگرچه کمک و حمایت از فریلنسرها از جمله اهداف این آیین نامه ذکر شده است، اما کارشناسان تاکید می کنند که اگر قرار باشد این آیین نامه به گونه ای تفسیر شود که چنین مشکلی در آن و احتمالاً در برنامه های آینده تکرار شود، این یک خطر و نشانه آن است که باید توجه کنیم

مخالفت با اینترنت طبقاتی

چندی نگذشته بود که اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران در اطلاعیه ای اعلام کرد که طی مکاتبات و مذاکرات فراوان این اتحادیه با متولیان اینترنت کشور، پس از بیش از دو ماه قطعی پلت فرم و کاهش سرعت به دلیل استفاده از فیلترهای قطع کننده مدار. مراجع ذی صلاح، دارندگان مجوز این اتحادیه را موثرترین و قانونی ترین فعالان عرصه فناوری تشخیص داده و به آنها اجازه رفع فیلتر پلتفرم را داده و محدودیتی در تعداد آدرس های IP اعلام شده توسط آنها وجود ندارد، مشروط بر اینکه دارنده مجوز مسئولیت را بپذیرد

پس از انتشار این خبر، برخی کارشناسان اعلام کردند که مخالف این طرح هستند و معتقدند زمانی که اینترنت و دسترسی به ابزارهای پرکاربرد اینترنتی قطع می شود، اما این دسترسی برای عده ای خاص ایجاد می شود، به عبارت دیگر، کلاس اینترنت درست نیست و فایده ای ندارد اما در این شرایط باید به جای توزیع رانت روی ایجاد جایگزین تمرکز کرد، وقتی رانت توزیع می شود منشا فساد می شود.

لزوم بازگشت اینترنت به شرایط عادی

در همین راستا حسین اسلامی، رئیس هیئت مدیره سازمان نظام صنفی رایانه ای استان تهران معتقد است: در شرایط بحرانی که با تصمیم مجموعه های امنیتی موقتا ایجاد شده و قابل حل است، انتظارات این است که وضعیت قبل از سپتامبر سال جاری پس از حل مسائل امنیتی باز خواهد گشت. ; در این برهه حساس، اگر برخی از شرکت ها در ارتباط با مخاطبان خود در خارج از کشور مشکل داشته باشند و یا در ارائه خدماتی که باید در داخل کشور ارائه کنند، مشکل داشته باشند، وزارت ارتباطات موظف است این مشکلات را حتی به صورت موقت برطرف کند. به گفته وی، این صنف (سازمان نظام صنفی رایانه ای استان تهران) خواهان دسترسی به اینترنت رایگان برای عموم مردم است و به هیچ عنوان اینترنت کلاسی و VPN کلاسی را قبول نمی کنند.

ما اینترنت عالی نداریم

در همین حال وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید کرد که چیزی به نام اینترنت کلاسی وجود ندارد و همه مردم برای آنها خاص هستند. طبق مصوبه‌ای که سال‌هاست اجرا می‌شود، برخی از حرفه‌ای‌ها مانند فریلنسرها دسترسی گسترده‌تری دارند، اما چیزی به نام اینترنت کلاسیک وجود ندارد. بر اساس این گزارش، سایر کارشناسان عموماً قشربندی اینترنت را یک ایده و اقدام اشتباه می دانند و اینکه گروهی از کاربران به اینترنت متفاوت نیاز دارند، صحیح نیست، اما شاید بتوان نکته یا استثنایی را در نظر گرفت.

تبعیض اینترنتی

محمد کیشوری، کارشناس حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در این باره به ایسنا گفت: به نظر شخصی من تنها گروهی از کاربران که می توانند از هم جدا شوند کودکان هستند که البته با اجازه والدین می توانند اینترنت محدودی را برای کودکان ارائه کنند. و به نظر من موجه است.» اما نگاه کردن به این طرح بدون احتساب بچه ها برای برنامه نویسان، اساتید دانشگاه، دانشجویان و سایر گروه ها مشکلات عدیده ای دارد و از نظر اجتماعی هم مشکل دارد و حس بدی را به انسان منتقل می کند. مردم و در عمل برای دور زدن آن باز می شود، مثلاً با اختصاص اینترنت بدون فیلتر به دانشجویان، همه سعی می کنند به اینترنت دانشجویان متصل شوند و چون محدودیت غیرمنطقی است، مدام دور زده می شود؛ قبلاً بخش های مختلف می گفتند. اینکه شرکت ها، دانشجویان و اساتید دانشگاه ها از اینترنت پرسرعت برخوردار شوند؛ بنابراین، این طرح جدا از اثرات اجتماعی، به راحتی قابل اجرا نیست. دیدگاه فنی بر این اساس، به گفته تحلیلگران، اینترنت، آب، برق و گاز مانند سایر مشکلات مشکل خاصی نیستند، بلکه مشکلاتی هستند که مردم به طور مستقیم روزانه با آن دست و پنجه نرم می کنند. مثلاً در حوزه ارز، شاید خیلی ها مستقیماً درگیر آن نباشند و مشمول این سیاست نباشند، اما در حوزه اینترنت، مردم مستقیماً مشمول این سیاست هستند و اگر تبعیض یا نارضایتی وجود داشته باشد. آنها مستقیماً آن را درک می کنند، بنابراین سیاستمداران باید به پیامدهای اجتماعی مشکلات و راه حل ها نیز توجه کنند.

دیدگاهتان را بنویسید