آیا بایدن فرصت طلایی احیای برجام را کاملاً از دست داده است؟

آیا بایدن فرصت طلایی احیای برجام را کاملاً از دست داده است؟

روز جدید بدون احیای توافق هسته ای، هیچ گزینه خوبی برای بایدن برای ایران وجود ندارد. درخواست از افراط گرایان برای تحریم های بیشتر کمکی به کند کردن پیشرفت هسته ای ایران نمی کند و احتمالاً تنش ها را تشدید می کند. اقدام برای محکومیت ایران در نشست این هفته شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی در بهترین حالت می تواند تنها پاسخ محدودی از سوی ایران داشته باشد و در بدترین حالت می تواند نتیجه معکوس داشته باشد.

تارنمای Responsible Statecraft کوئینسی در مقاله ای به قلم رایان کاستلو نوشت: وزیر امور خارجه دولت ترامپ، مایک پمپئو، دیروز به دروغ بایدن را متهم کرد که به «سیاست های قدیمی» بازگشته است که به ظاهر دولت ایران را قدرتمند می کند. عجیب است که این حرف را فردی می زند که خودش محدودیت های بین المللی سختگیرانه برنامه هسته ای ایران را برداشته است و از طرف دیگر تمام تحریم هایی که او علیه ایران وضع کرده هنوز پابرجاست.

وزیر امور خارجه سابق ممکن است نتوانسته با رویدادهای جاری همراه شود. در جریان انتخابات ریاست جمهوری، بایدن قول داد که استراتژی ترامپ در قبال خاورمیانه را زیر پا بگذارد – او قول داد عربستان را برای ترور جمال هاشمی منزوی کند و به توافق هسته ای با ایران بازگردد. با این حال، از آنجایی که دولت او به دنبال کاهش قیمت نفت پس از حمله روسیه به اوکراین است، مشاوران رئیس جمهور بایدن را تحت فشار قرار داده اند تا تعهدات خود را تغییر دهد و به وارث تاج و تخت سعودی ادای احترام کند و احتمالاً به او بازگردد. لغو توافق هسته ای با ایران.

در نتیجه رویکرد مداوم بایدن ترامپ-پمپئو، ایران در آستانه تبدیل شدن به یک قدرت هسته‌ای قرار دارد. در غیاب برجام، ایران اکنون «مقدار قابل توجهی» اورانیوم 60 درصد غنی شده تولید می کند. اگر ایران تصمیم به غنی سازی بیشتر این ذخایر داشته باشد، به زودی مواد کافی برای سلاح های هسته ای وجود خواهد داشت. به همین ترتیب، ایران در پاسخ به قطعنامه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ابهام در پاسخ به سؤالات مربوط به فعالیت‌های هسته‌ای خود، دوربین‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را در برخی از سایت‌های هسته‌ای بسته است. علاوه بر نگرانی ها، اخیراً نیروی هوایی اسرائیل رزمایش گسترده ای را با بیش از 100 فروند هواپیما انجام داده است تا ظاهراً حمله احتمالی به تأسیسات هسته ای ایران را شبیه سازی کند.

بحرانی که اکنون گریبانگیر آمریکا و ایران شده است، کاملاً اجتناب شده است.

تصمیم ترامپ برای نقض عمدی توافق با ایران یک شکست آشکار بود که بایدن به درستی آن را محکوم کرد. محدودیت ها بر برنامه هسته ای ایران پایان یافته است، امنیت منطقه به شدت بدتر شده است و ایالات متحده و ایران در آستانه جنگ قرار دارند. با روی کار آمدن بایدن، ما این فرصت را داشتیم که از رویکرد شکست خورده ترامپ عقب نشینی کنیم و نشان دهیم که واشنگتن در اجرای تعهدات بین المللی خود جدی است. بایدن این کار را با دیگر سیاست های ترامپ انجام داد و به ممنوعیت ورود مسلمانان به ایالات متحده پایان داد و به توافقنامه آب و هوایی پاریس پیوست. اما با وجود فضای کافی برای تغییر 180 درجه ای در سیاست در قبال ایران، بایدن بدبین بود.

اعضای کابینه بایدن به جای عجله برای بازگشت به توافق در اوایل سال 2021، گفتند که ایران ابتدا باید به تعهدات خود – که ایران یک سال پس از خروج ترامپ از برجام شروع به لغو آن کرد – بازگردد و گفتند که ایالات متحده با شرکای خود مشورت خواهد کرد. و کشورهای منطقه به یک توافق “طولانی تر و قوی تر” برسند. اگرچه مذاکرات برای بازگشت به توافق در نهایت در آوریل 2021 آغاز شد، اما قبل از انتخابات ریاست جمهوری ایران در ژوئن و ظهور یک دولت جدید و عمیقا بدبین در مذاکرات، این توافق نمی تواند به نتیجه برسد. در حالی که مذاکرات با رهبران جدید ایران اواخر سال گذشته از سر گرفته شد، مذاکرات به دلیل عدم تمایل دولت بایدن برای لغو تحریم‌ها علیه ترامپ شکست خورد که ظاهراً قصد داشت مانعی سیاسی برای بازگشت به شورای امنیت سازمان ملل ایجاد کند.

به همان اندازه که رویکرد ترامپ بد بود، شکست بایدن در تنظیم مسیر بد بود و عواقب بسیار جدی‌تری دارد. اگرچه از نظر تئوری هنوز امکان پیروزی دیپلماتیک برای بایدن وجود دارد، اما او در ماه های اخیر امتیاز نمادین غلبه بر این بن بست دیپلماتیک را از دست داده است. بر اساس گزارش ها، بایدن گفته است تحت هیچ شرایطی سپاه پاسداران را از لیست سازمان های تروریستی خارجی خارج نمی کند. افزودن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به این فهرست به منظور تضعیف دیپلماسی بایدن بود.

نتیجه نهایی قابل پیش بینی بود. ایران با کاریکاتور اورانیوم 60 درصد غنی شده نتانیاهو را بمباران می کند، تنها یک قدم با غنی سازی تسلیحات. ایرانیان عادی 17 ماه است که از حداکثر فشار تحریم هایی که بایدن زمانی آن را محکوم کرده بود، رنج می برند. متحدان بایدن در کنگره از تاخیر طولانی او متحیر شده اند.

متأسفانه بدون احیای توافق هسته ای، گزینه خوبی برای بایدن برای ایران وجود ندارد. درخواست از افراط گرایان برای تحریم های بیشتر کمکی به کند کردن پیشرفت هسته ای ایران نمی کند و احتمالاً تنش ها را تشدید می کند. اقدام برای محکومیت ایران در نشست این هفته شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی در بهترین حالت می تواند تنها پاسخ محدودی از سوی ایران داشته باشد و در بدترین حالت می تواند نتیجه معکوس داشته باشد. در نهایت، گزینه به اصطلاح نظامی وجود دارد که می تواند به یک جنگ منطقه ای ویرانگر منجر شود، ایران را برای تولید سلاح هسته ای تحریک کند و قیمت نفت افزایش یابد و بایدن باید به هر قیمتی از آن اجتناب کند.

با توجه به این گزینه های وحشتناک، بلاتکلیفی دیپلماتیک دولت بایدن شگفت انگیز و ناامید کننده بود. مشخص است که ایرانی ها هم اشتباهات بزرگی مرتکب شده اند. به نظر می رسد رژیم ایران در آخرین روزهای ریاست جمهوری روحانی را از نهایی کردن توافق منع کرده است. دولت ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور فعلی، به آرامی به مذاکرات بازمی گردد و اکنون حذف سپاه از لیست سازمان های تروریستی را ممکن می سازد.

اما با توجه به اینکه ایالات متحده، نه ایران، اولین کسی بود که این توافق را نقض کرد و تردیدهای منطقی در مورد توانایی ایالات متحده برای حفظ مجدد توافق پس از سال 2024 وجود دارد، بایدن باید با سلف خود برخورد کند و به توافق بازگردد. قاطعانه به مذاکرات ادامه دهید. اما برعکس خودش را از این سوراخ به سوراخ می اندازد.

علیرغم این واقعیت که دونالد ترامپ در چهار سال گذشته صدمات زیادی به سیاست ایران وارد کرده است، جو بایدن و مشاورانش به طور معجزه آسایی هنوز این فرصت را داشتند که برای بازگشت سریع به توافق هسته ای تلاش کنند. اما آنها این فرصت را از دست دادند.

اکنون که انتخابات میان دوره ای به سرعت نزدیک می شود، احیای شورای امنیت سازمان ملل یا هر توافقی با ایران که برنامه هسته ای این کشور را کند کند نیاز به تغییرات اساسی دارد. شاید این بن بست برای مدتی ادامه یابد تا از تشدید تنش ها بر سر یک جنگ تمام عیار یا تولید تسلیحات هسته ای توسط ایران جلوگیری شود. اما اگر بایدن به روند کنونی ترس از شکست ادامه دهد، به زودی بهای این شکست دیپلماتیک را خواهد پرداخت و بذر درگیری را که دونالد ترامپ کاشته بود درو خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید