آیا با احیای برجام، دلار 15 هزار تومان می شود؟

آیا با احیای برجام، دلار 15 هزار تومان می شود؟

روز جدید این تحلیلگر مسائل اقتصادی گفت: کسانی که از 15 هزار تومان و 18 هزار تومان بعد از احیای برجام صحبت می کنند، مربوط به آثار کوتاه مدت توافق است، زیرا در این صورت قیمت دوباره افزایش می یابد.

توافق برای احیای برجام هنوز مراحل پایانی خود را طی نکرده است، بازار ارز به آن واکنش نشان می دهد، شاهد نوسانات نزولی قیمت ها هستیم. اکنون این سوال مطرح می شود که در صورت نهایی شدن رسمی این توافق و رسیدن به مرحله اجرا، با آزاد شدن پول های بلوکه شده ایران در سایر کشورها و از سرگیری صادرات عادی نفت، تکلیف قیمت ارز چه می شود؟

آلبرت بگزیان درباره تاثیر توافق برجام بر قیمت ارز گفت: هرکسی که امروز بعد از اجرای توافق، قیمت ارز را پیش بینی کند، واقع بینانه نیست، یعنی نمی توان از آن اعلام کرد. اکنون که قیمت دلار با اجرای توافق از 15 به 18 هزار تومان می رسد.

وی واکنش بانک مرکزی به این توافق را مهم خواند و ادامه داد: بانک مرکزی با تبدیل دلار به ریال، بودجه دولت را تامین می کند، بنابراین زمانی که دلار ارزان شد، اگرچه درآمد ارزی دولت افزایش می یابد، اما مشکل اصلی تبدیل آن خواهد بود. به ریال ریال به چه عددی باید تبدیل شود؟ بنابراین دولت برای تامین بودجه خود ابتدا می بیند که وقتی این اتفاق بیفتد قیمت دلار چقدر می شود، بعد قیمت دلار مشخص می شود، حالا قیمت دلار می تواند 18000 تومان یا 30000 تومان باشد.

آیا با احیای برجام، دلار 15 هزار تومان می شود؟

این استاد دانشگاه با اشاره به واکنش بازار به خبر نتیجه مذاکرات گفت: هر وقت صحبت از توافق می شود دلار پایین می آید و زمانی که مذاکرات به بن بست می رسد قیمت ارز بالا می رود بنابراین آنجا تردیدی نیست که توافق بهتر این امر ناشی از عدم توافق است، زیرا در هر صورت درآمدی برای کشور ایجاد می شود و دست دولت برای رفع نیازهای جامعه باز است.

وی افزود: سوال بعدی قیمت اجناس و مواد اولیه ای است که به دلیل افزایش قیمت دلار افزایش یافته است، آیا این قیمت ها پس از اجرای توافق با کاهش قیمت دلار کاهش می یابد؟ آیا بورس های ما از کاهش قیمت ارز صادراتی استقبال می کنند؟ پس همه این مولفه ها می تواند هم مانع و هم مشوق در برابر کاهش قیمت دلار باشد. اگر اجزا به عنوان بازدارنده عمل کنند، قیمت شیر ​​ثابت می ماند و قیمت مرغ ثابت می ماند.

این کارشناس مسائل اقتصادی یادآور شد: کاهش نرخ ارز بدون شک پس از اجرای توافق کاهش می یابد اما میزان این کاهش به اراده بانک مرکزی بستگی دارد. این تصور که دلار محلی باعث کاهش نرخ ارز در بازار می شود اشتباه است. دلار محلی چقدر است؟ آنهایی که از 15 هزار تومان و 18 هزار تومان بعد از احیای برجام صحبت می کنند، مربوط به آثار کوتاه مدت توافق است، زیرا پس از آن قیمت دوباره افزایش می یابد، زیرا کسانی که از تحریم سود می برند اجازه نمی دهند قیمت برجام افزایش یابد. سقوط ارز به همین راحتی بیا دیگه.

دیدگاهتان را بنویسید