آیا با تصمیم جدید مجلس مردم را عصبانی می کند؟

آیا با تصمیم جدید مجلس مردم را عصبانی می کند؟

روز جدید روزنامه فرهیختگان در گزارشی به بررسی ابهامات بزرگ پیرامون کاهش اختیارات نظارتی دیوان دادگستری اروپا پرداخت و آن را به اقدامی جدید برای تصویب و اجرای طرح بحث برانگیز حفاظت از فضای مجازی مرتبط دانست.

در بخشی از این گزارش آمده است:

*حذف شورای عالی فضای مجازی و شورای عالی انقلاب فرهنگی از صلاحیت دیوان عدالت اداری دو روز پیش در جلسه علنی مجلس تصویب شد.

به عبارت ساده تر، این مصوبه نظارت بر هر دو شورا و طرح شکایات احتمالی در مورد برخی از آنها را عملا غیرممکن می کند.

سوال: این سوال مطرح می شود که چرا نمایندگان صرفا برای خروج نظارت و شکایات احتمالی از مصوبات شورای عالی فضای مجازی اقدام کردند؟ مثلا چرا مصوبات شورای عالی کار یا شورای عالی مسکن مستثنی نیست؟

* اگرچه شورای عالی فضای مجازی در دولت دوازدهم و یازدهم عملاً هیچ کارکردی نداشت و در حاشیه قرار گرفت، اما این شورا جایگاه مهمی دارد. بنابراین رهبر معظم انقلاب دلیل اصلی تشکیل این شورا را برنامه ریزی و هماهنگی در جهت حفظ آسیب ها از شبکه جهانی و استفاده حداکثری از ظرفیت های شبکه می دانند. بر این اساس شورا در سال 90 تشکیل و اعضای آن تعیین شدند.

* در سال 92 با روی کار آمدن دولت یازدهم این شورا عملا نقش خود را از دست داد. این روند تا پایان دولت دوازدهم ادامه داشت. در چنین شرایطی حدود دو سال پیش که مجلس یازدهم طرح صیانت از جامعه را مطرح کرد، بسیاری از کارشناسان معتقد بودند که این طرح در واقع در حیطه کاری شورای عالی فضای مجازی است و مجلس باید به جای سپردن به این طرح وارد شود. پیگیری شورای عالی فضای مجازی؛ زیرا ماهیت اصلی تشکیل این شورا رسیدگی به حفظ حقوق مصرف کنندگان در فضای مجازی بود.

* اما مجلس طرح حراست را به شورای عالی فضای مجازی ارائه نکرد و دو سال است که با افکار عمومی مبارزه می کند. سرانجام پس از متشنج شدن افکار عمومی و مشاهده سرمایه اجتماعی مجلس در آستانه سقوط، در پایان فروردین 1401، نمایندگان با خروج طرح دفاعی از دستور کار مجلس موافقت کردند.

* با این تصمیم تحریک افکار عمومی کمی فروکش کرد. با این حال، این امکان وجود دارد که مجلس در هنگام تصویب طرح حمایت از مصرف کنندگان سایبری که یک بار در اواخر سال 1999 در بحبوحه بررسی لایحه بودجه تصویب شد، همین رویکرد ضمنی را اتخاذ کند، اما در نهایت این روش در کمیسیون تصویب شد. او تخصصی کرد و با واکنش افکار عمومی مواجه شد.

* قطعنامه اخیر پارلمان، از آنجایی که فضای سایبری را از کنترل رادا عالی خارج می کند، تا حد زیادی یادآور رویکرد آرام و آینده نگر پارلمان برای حفاظت است. برخی نمایندگان مجلس دلیل این تصمیم در خصوص شورای عالی فضای مجازی را جایگاه ویژه این شورا در نگاه رهبری عنوان می کنند. در این میان این سوال مطرح می شود که چرا مجلس در دو سال اخیر این جایگاه ویژه را اجرا نکرده و با توجه به شرایط خاص این شورا از ابتدا طرح دفاعی را به آن واگذار نکرده است؟

* یا اگر این شورا در نزد نمایندگان جایگاه ویژه ای داشت چرا مصوبات این شورا در سال های اول مجلس از قانون ساختاری و آیین دادرسی خارج نشد؟ اینکه تنها دو ماه از واگذاری طرح حفاظت به شورای عالی فضای مجازی می گذرد و در چنین شرایطی مجلس تصمیم به عدم تبعیت از مصوبات شورای عالی فضای مجازی گرفت، این شبهه که مجلس خواهان حفاظت است. برنامه ریزی در پشت صحنه نظر، تقویت می کند.

دیدگاهتان را بنویسید