آیا به خاطر گسترش فقر در جامعه منتظر دزدی های عجیب هستیم؟!/ سرقت مرغ با تفنگ!

آیا به خاطر گسترش فقر در جامعه منتظر دزدی های عجیب هستیم؟!/ سرقت مرغ با تفنگ!

روز جدید : قیمت ها آنقدر سرسام آور شده است که هر لحظه باید منتظر یک سرقت عجیب از سارقان باشیم.

شاید سالی یکی دو بار عکسی از سرقت مسلحانه برنج و مرغ در فضای مجازی منتشر شود که واکنش های بسیاری را در پی دارد. اما این روزها هیچکس با دیدن این عکس ها نه تنها ناراحت نمی شود بلکه به سارقان نیز حق می دهد و این واکنش های شهروندان در کشور نگران کننده است.
منتظری نان مردم را بدزدی؟

وضعیت اقتصادی و افزایش روزانه قیمت ها شاید در کوتاه مدت قابل مشاهده نباشد، اما این افزایش ها مسیر سرقت را تغییر داده است و دیگر نباید منتظر ماند تا دزد به طلافروشی، صرافی یا بانک برود. از این پس سارقان مسلح می روند مرغ ها و قصاب ها می روند یا از سوپرمارکت ها برنج می دزدند.

یکی از شهروندان به جمعیت 24 گفت: چند روز پیش زنی در محله ما در شرق تهران نان خرید که موتورسیکلت نان او را دزدید و متواری شد. ما احساس امنیت نمی کنیم و با این قیمت ها می گویند می آید پس حتما ناراضی خواهیم بود.

یکی دیگر از اهالی که در مرکز شهر زندگی می کند می گوید: فکر نمی کنم دیگر امکان تجارت وجود داشته باشد و همچنین نگران هستیم که او حتی به قلیان و وسایل ما رحم نکند. وقتی چند نفر جلوی کافه ما با تهدید چاقو گوشی را قطع کردند چه کنیم؟

بیشتر بخوانید: سرقت های عجیب در ایران/ وضعیت بد اقتصادی منجر به سرقت درخت و پتو شد!

یکی دیگر از شهروندان فروشنده مواد غذایی می گوید: روغن و برنج را از ترس مصرف سه روز در خانه می گذارم. اگر کسی با اسلحه به مغازه بیاید، باید آنچه را که می خواهد برای نجات جان من به او بدهم. پس کمتر ضرر می کنم.

معروف ترین فیلم سرقت های عجیب مربوط به فیلمی از جنوب استان کرمان بود. دو سارق مسلح کلاشینکف به یک سوپرمارکت یورش بردند و بدون ترس چندین مرغ و یک کیسه برنج را سرقت کردند و از محل متواری شدند که هنوز شناسایی و دستگیر نشده اند.

البته فیلم هایی از سرقت پتو، پتو، آیفون و درخت نیز در فضای مجازی منتشر شده است.

قابل ذکر است که در این سرقت های خرد اغلب شهروندان به دلیل بروکراسی اداری و طولانی شدن دادرسی از سارقان شکایت دارند، بنابراین شاید نتوان آمار دقیقی از وقوع این نوع سرقت ها عمدتاً به دلیل فقر در جامعه ارائه داد. ، ارایه شده.
باید منتظر دزدی های عجیب باشیم

مسعود موسوی پور، جامعه شناس در گفت و گو با جمعیت 24 گفت: از قدیم گفته اند که شکم گرسنه چیزی نمی فهمد و انسان فقط به شادی فکر می کند. فکر در مورد ارزش در نظر گرفتن است.

وی افزود: در خیابان ها شاهد زورگویی بیشتری هستیم که می تواند خشونت آمیز و گاهی مسلحانه باشد. البته با افزایش گشت های پلیس و کاهش فشار اقتصادی بر مردم، این گونه جرائم نیز کاهش می یابد.

به گفته این جامعه شناس، لازم به ذکر است که وی در برخی خیابان ها و مکان ها به ویژه در شهرهای تاریک کمتر تنها حضور داشته است. شهرداری و اداره برق نیز باید علل وقوع جرایم مانند نقاط تاریک را به حداقل برسانند.

موسوی پور با تاکید بر اینکه پلیس به تنهایی و با این حجم نیرو دیگر نمی تواند جرایم بیشتری را پوشش دهد، گفت: افزایش ناامنی متاسفانه تبعات دیگری نیز دارد که یکی از آنها افزایش سلاح های غیرمجاز است. البته پلیس در رصد مرزها و کشف سلاح های قاچاق بسیار خوب عمل کرده و اکتشافات زیادی انجام داده است.

دیدگاهتان را بنویسید