آیا تهدید نظامی علیه ایران جدی است؟ / پیام تولید سوخت هسته ای با غنی سازی 60 درصد

آیا تهدید نظامی علیه ایران جدی است؟  / پیام تولید سوخت هسته ای با غنی سازی 60 درصد

روز جدید رئیس سابق کمیسیون امنیت ملی با بیان اینکه استفاده از گزینه نظامی علیه ایران از سوی کشورهای غربی و دیگر بازیگران منطقه همواره مطرح است، ادامه داد: یعنی فضا روز به روز از حالت دیپلماتیک خارج می شود.

حشمت الله فلاحت پیشه، رئیس سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس، از یک سو به تحولات اخیر ایران و آژانس و از سوی دیگر تقابل ایران و غرب با «دنیای اقتصاد» پرداخت.

در این مقاله آمده است: سیاستی که اکنون کشورهای غربی در پیش گرفته اند این است که ضمن افزایش تحریم ها علیه ایران به دلایل مختلف، سعی در خودکنترلی کردن برنامه هسته ای ایران دارند. «این سؤالات نشان می دهد که مدیریت چالش هسته ای بسیار دشوار شده است.

فلاحت پیشه با اشاره به اینکه موثرترین تحریم ها به بهانه برنامه هسته ای علیه کشورمان اعمال شده است، افزود: از این رو ایران نیز موضوع هسته ای را به ابزاری برای حفظ قدرت چانه زنی خود در دیپلماسی هسته ای تبدیل کرده است.

رئیس سابق کمیسیون امنیت ملی با بیان اینکه استفاده از گزینه نظامی علیه ایران از سوی کشورهای غربی و دیگر بازیگران منطقه همواره مطرح است، ادامه داد: یعنی فضا روز به روز از حالت دیپلماتیک خارج می شود. وی تاکید کرد: در شرایطی که ایران بیشترین آسیب را از تحریم‌ها می‌بیند، نمی‌خواهد زمان را تلف کند و طبیعتاً به همان سیاست گذشته یعنی سیاست تولید اورانیوم با غنی‌سازی 60 درصد بازگشت. “

فلاحت پیشه درباره گام بعدی احتمالی اروپا که ایران را با آن تهدید می کند، گفت: به نظر می رسد این گام پرونده ایران را به شورای امنیت می برد که در این صورت ایران می تواند نرخ غنی سازی خود را به بالای 60 درصد برساند.

این کارشناس درباره اظهارات اخیر اروپا در خصوص غنی‌سازی 60 درصدی ایران که با مشورت شرکای خود با اقدامات ایران برخورد خواهد کرد، توضیح داد: منظور اروپایی‌ها این است که یا پرونده هسته‌ای را به شورای امنیت برمی‌گردانند یا فعال می‌کنند. دو اقدام انجام شد، ایران به سمت غنی سازی بیشتر هسته ای حرکت می کرد، یعنی. بیش از 60 درصد که به نفع هیچ یک از طرفین نیست.

رئیس سابق کمیسیون امنیت ملی گفت: کشورهای غربی با سیاست‌های خود اوضاع را پیچیده‌تر از گذشته کرده‌اند و در عین حال سوءاستفاده از مشکلات داخلی ایران برای ایرانی‌ها گران تمام شده و مقامات ایرانی را به اقدامات سخت‌تر برانگیخته است. موقعیت

فلاحت پیشه در پاسخ به اینکه این تقابل به کجا و چگونه ختم خواهد شد، توضیح داد: یک گزینه جنگ و گزینه دیگر بازگشت به میز دیپلماسی است. به نظر می رسد ایران با تولید 60 درصد سوخت هسته ای فردو، حتی برای جنگ نیز اعلام آمادگی کرده است. این بدان معناست که ایران گام های چالش برانگیزی را پیش رو پیش بینی کرده است.»

وی افزود: از سوی دیگر اروپایی‌ها تلاش کردند قطعنامه‌ای را در آژانس پیش ببرند که به معنای قرار دادن ایران در برجام است. فلاخت پیسه گزینه جنگ را کمتر محتمل دانست و گفت: گزینه محتمل‌تر هم برای ایران و هم برای غرب پس از تشدید تنش‌ها، بازگشت به میز مذاکره است و آن از سرگیری مذاکرات بین ایران و ایران است. آژانس در واقع، دو کشور باید قبل از اینکه بحران از کنترل خارج شود، به دیپلماسی هسته ای روی آورند.

دیدگاهتان را بنویسید