آیا تکرار تجربه تلخ مدیران غیرمتخصص در بیمه مرکزی/ دانشگاه امام صادق(ع) بیمه مرکزی را نیز در اختیار خواهد گرفت؟

آیا تکرار تجربه تلخ مدیران غیرمتخصص در بیمه مرکزی/ دانشگاه امام صادق(ع) بیمه مرکزی را نیز در اختیار خواهد گرفت؟

روز جدید این روزها که بازار پر از شایعات است نامه های نامعلومی برای تصدی پست ریاست کل بیمه مرکزی ارسال می شود. آیا تجربه مدیران ناآشنا با صنعت بیمه تکرار می شود و چهره هایی مانند سلیمانی امیری یا کریمی که از این سمت اطلاعی نداشتند، پای میز نشستند؟ به گزارش رویداد۲۴، فارغ التحصیلان دانشگاه امام صادق(ع) برای بیمه مرکزی آماده کرده اند.

با تایید نسبی مدیران ارشد دولت سیزدهم زمان تغییر مدیران میانی فرا رسیده است و مدیرعامل حراست مرکزی یکی از کسانی است که نامش در لیست تغییرات پیش رو قرار دارد. این اما مهم نیست سکاندار صنعت بیمه کشور چه کسی خواهد بود. آیا تجربه تلخ حضور افراد ناآشنا با صنعت بیمه مانند سیدمحمد کریمی و غلامرضا سلیمانی امیری ماکو تکرار خواهد شد؟

تصرف کرسی GDZZ در شرایط کنونی بسیار حائز اهمیت است چرا که در چند سال اخیر بیمه ها سعی کرده اند هزینه های میلیاردی را از طریق تبلیغات مستقیم، حضور در مدارس، ساخت برنامه های تلویزیونی و … انجام دهند. نگاه عمومی به It در حال تغییر است، در حالی که به نظر می رسد این دستاوردها تحت الشعاع حضور افراد ناآشنا با این صنعت در نهاد ناظر قرار گرفته است.

تجربه تلخ مدیریت سید محمد کریمی در بیمه مرکزی

صنعت بیمه در دوره کریمی بیشترین آسیب را دید. شرکت بیمه توسعه در این مدت با بدهی های انباشته زیادی مواجه شد و ضربه سختی به بدنه صنعت بیمه وارد کرد. پژوهشکده بیمه اخیرا در گزارشی فاش کرد که عدم نظارت بیمه مرکزی در آن زمان باعث ایجاد چنین شرایطی برای شرکت بیمه توسعه شده است.

کریمی قبل از ورود به بیمه مرکزی سابقه بیمه نداشت. او یک مدیر سیاسی بود که سمت بیمه مرکزی داشت و از برخی نهادهای شبه اقتصادی مانند اتاق تعاون یا صندوق مهر امام رضا بازدید می کرد.

محمدابراهیم امین بعداً گفت که بیمه مرکزی در دوره مدیریت قبلی نتوانسته از انحرافات توسعه ای شرکت بیمه جلوگیری کند. شرکت بیمه توسعه در زمان مسئولیت کریمی بدون حمایت مالی لازم و بدون رعایت اصول فنی بیمه را با قیمت های بسیار پایین و غیرفنی به اشخاص ثالث می فروخت تا در میان مدت و با انباشت زیان، این بیمه ها صرفا نباشد. اعطای وام این موضوع مورد تردید قرار گرفت اما اقدامات عجیبی نیز صورت گرفت، مانند تجمع قربانیان در مقابل بیمه مرکزی یا حمله به ساختمان بیمه توسعه.

کریمی بدون پاسخ به این ابهامات، بیمه مرکزی را ترک کرد و هرگز حاضر به تحمل بخشی از سهل انگاری نشد. او اکنون در حالی با گردن خمیده در اتاق دبیرکل اتحادیه بیمه گران ایران نشسته است که بسیاری از قربانیان بیمه توسعه حقوق قانونی خود را دریافت نکرده اند.

گلمرضا سلیمانی امیری که اکنون مدیرعامل بیمه مرکزی است دست کمی از سیدمحمد کریمی ندارد. او در دوران تصدی خود بدون توجه به اتفاقاتی که در اطرافش می افتاد، آگهی های تبلیغاتی مختلفی برای صنعت بیمه ساخت. شرکت تازه تاسیس بیمه سرمد در دوران تصدی وی با چالش های متعددی مواجه بود که تا به امروز ادامه دارد. او چندین سال است که علیرغم درج ماده 141 قانون مجازات اسلامی از شرکت بیمه رودینا با زیان انباشته قابل توجهی حمایت کرده است، بدون اینکه توضیح دهد که این شرکت چگونه توانسته در چنین شرایطی به ثروت درجه یک دست یابد!

شرکت بیمه معلم در دوره سلیمانی امیری با ابهامات مالی و اداری فراوان به فعالیت خود ادامه داد. عدم دریافت حق بیمه علیرغم پرداخت خسارت در قرارداد بیمه درمانی تکمیلی شرکت مخابرات، عدم گزارش عملکرد بیمه حوادث دانشجویی یا فعالیت شعبه عراق این شرکت، ماندن در سطح ثروت برای بسیاری از افراد. سال‌ها، برخلاف تمام مقررات موجود، تنها بخشی از نقص مدیریتی محمد ابراهیم در این شرکت به دلیل ریاست سلیمانی امیری در بیمه مرکزی است.

سلیمانی امیری که پیش از این تجربه مدیریت تامین اجتماعی را داشت، اکنون جایگاه صنعتی بزرگی را به خود اختصاص داده است که به دلیل چالش های فراوان قادر به تسلط بر همه آنها نیست، بنابراین با اقدامات نمادین مانند زنگ بیمه، سریال، نمایشگاه و همایش های متعدد، نقاط ضعفش را بپوشاند وی تنها در یک مورد قصد داشت میلیاردها تن برای شرکت های بیمه هزینه کند تا نمایشگاه مجازی ایجاد کند که به دلیل پیشرفت رسانه ها و انتشار مکاتبات مربوطه با شکست مواجه شد.

نامه های ناشناس و رئیس جدید کمیته مرکزی

این روزها که بازار پر از شایعات است نامه های نامعلومی برای تصدی پست ریاست کل بیمه مرکزی ارسال می شود. مهدی صادقی شاهدانی یکی از آنهاست. جمع بندی این استاد دانشگاه امام صادق(ع) نشان می دهد که ایشان هیچ تجربه و دانشی در صنعت بیمه ندارند. از سوی دیگر وزیر اقتصاد پس از اعتراضات گسترده مجلس و نخبگان به بی کفایتی دولت، صراحتاً انتصاب مدیرانی از یک مرکز آموزشی مبتنی بر عقیدتی را برای انتصاب فارغ التحصیلان این دانشگاه در مناصب جدید ممنوع کرد.

محمدهادی زاهدی اوفا نیز یکی از نامزدهای تصدی پست مدیرعاملی بیمه مرکزی است. وی همچنین فارغ التحصیل دانشگاه امام صادق و از نزدیکان سعید جلیلی است که پیش از این به عنوان وزیر اقتصاد منصوب شده بود. این در حالی است که ایشان هیچ تجربه علمی و عملی در زمینه بیمه ندارند.

هرچند نامه های دیگری مانند علی جعفری مدیرعامل فعلی بیمه سینا و… برای این کارمند ارسال شده است اما هر کدام به دلایلی این رقابت را حذف و یا لغو کرده اند.

صنعت بیمه دیگر شانس آزمون و خطا ندارد. در این دولت همانطور که ابراهیم رئیسی اخیراً مطرح کرده است، مدیران مبارزه با فساد باید در راس امور قرار گیرند، نه کسانی که هنوز با الفبای کار آشنا نیستند. بیمه مرکزی به مدیرعامل کاربولد نیاز دارد که علاوه بر مبارزه با فساد، بتواند پروژه های جدید، مبتکرانه و فناوری اطلاعات در این صنعت را مدیریت کند و شرکت های بیمه را به دقت زیر نظر داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید