آیا جبهه پایداری به سمت لاریجانی می رود؟

آیا جبهه پایداری به سمت لاریجانی می رود؟

حمید شجاعی: اختلافات درونی اصولگرایان بحث امروز و دیروز نیست، چرا که حتی ائتلاف شکننده آنها در انتخابات مجلس یازدهم اسفند 97 هم دوام چندانی نداشت، به عبارتی در بهارستان بود و بعد آنها. شروع اختلافات داخلی اینکه امروز بین طرفداران جبهه بایندری و قالیباف که مورد توجه رسانه ها نیز قرار گرفته اند، اختلاف و رقابت وجود دارد و همه بر اساس شبهات خود نسبت به این موضوع واکنش نشان می دهند. اما موضوع مهم انتخابات 1402 این است که اصولگرایان نیاز به وحدت دوباره دارند و اصولگرایان نمی خواهند دوباره کلیباف را در مرکز لیست قرار دهند و از این رو گمانه زنی ها در راستای حرکت آنها به سمت علی لاریجانی است. قابل توجه به روش خود شما

تقابل داخلی اصولگرایان

یک سال تا انتخابات مجلس دوازدهم در اسفند 1402 باقی مانده است و در شرایطی که هنوز برخی جریانات سیاسی در این زمینه بلاتکلیف و طبیعتاً غیرفعال هستند، باقی مانده است که فعالیت تبلیغاتی خود را آغاز کنند تا در آینده بتوانند تعدادی از کرسی های بهارستان را به دست آورند. انتخابات به همین دلیل گمانه زنی هایی مبنی بر حضور اصولگرایان و ترکیب آنها در انتخابات پیش رو وجود دارد. اگرچه بسیاری از چهره های سیاسی اصولگرا معتقدند هنوز برای صحبت در مورد انتخابات مجلس آینده و بحث در مورد عملکرد سیاسی جریان ها زود است، اما مسلما نمی توان رقابت جبهه پایداری و طائف قالیباف را نادیده گرفت. بر کسی پوشیده نیست که امروز و پس از گذشت یک سال و نیم، نفوذ دولت سیزدهم جبهه پایداری بیش از همه گروه ها و گروه های دولت است. به همین دلیل است که بسیاری نحوه رویارویی قالیباف و همکارانش در مجلس با برخی وزرا را بر همین اساس تحلیل می کنند و معتقدند که این نوع موضع گیری تنها بر اساس رقابت با جبهه پایداری شکل گرفته است. این در حالی است که به گزارش رسانه ها؛ رسانه های اصولگرا که با محمد باکر کلیباف ارتباط دارند، اخیرا از ائتلاف بیسندری و علی لاریجانی برای مجلس دوازدهم خبر داده اند. نوبنیادگرایان معتقدند که جبهه بیساندار، حداقل در تهران، هیچ قد و قامت قالیبافان سیاسی را ندارد که در مقابل آن بایستد. از این رو علیرغم همه اختلاف نظرها دست به دامان علی لاریجانی شدند و کمک خواستند. در حالی که نظرات و افکار علی لاریجانی حداقل در شرایط فعلی نشان می دهد که وی هیچ قرابتی با جبهه پایداری ندارد. هرچند بندرچی ها نیز بر سابقه دوستی دیرینه لاریجانی تکیه کرده و به او متمایل شده اند و برخی معتقدند انتخاب دستگیب به عنوان فردی نزدیک و مورد حمایت علی لاریجانی به عنوان رئیس دیوان محاسبات نشان از جبهه بیشندری دارد. تلاش می کند با لاریجانی همراه شود و با او همدست شود تا خلاء یک شخصیت قدرتمند و موثر در حرکت او را پر کند. از سوی دیگر، کلیباف از هم اکنون می داند که در انتخابات سال آینده کار آسانی نخواهد داشت و مشخص نیست در انتخابات آتی نیز مانند اسفند 1397 در لیست اصولگرایان قرار خواهد گرفت یا خیر، هرچند این روابط تنها برای در انتخابات مجلس، عده ای هم اکنون انتخابات 1404 را برای رقابت با سیدابراهیم رئیسی هدف گرفته اند. حال باید دید علی لاریجانی با انتقادات و هجمه های جبهه بیساندار علیه کلیباف و افرادش و مواضع آنها در موضوعات مختلف آماده ائتلاف خواهد بود یا خیر. باید منتظر ماند و دید در اردوگاه اصولگرایان چه اتفاقی می افتد.

زمان خودخوانی جریانات سیاسی گذشته است

یک فعال سیاسی اصولگرا در رابطه با تحرکات انتخاباتی بیصندری ها و رقابت با قالیباف اظهار داشت: من از این منظر به موضوع نگاه می کنم که فعال شدن همه جریان های سیاسی را برای انتخابات مفید می دانم چرا که هر کدام از آنها بسیار زیاد است. و بسیاری از افراد و اتفاقاتی که افتاده، مورد توجه عده ای قرار می گیرد، قبل از اینکه مردم را به خود دعوت کنند، دفاع قابل قبولی داشته باشند و نقاط قوت نظام را تبیین کنند تا بر این اساس سطح امید مردم را بالا ببرند. امید افزایش می یابد، بنابراین حضور قطعا افزایش خواهد یافت. محسن کوهکن به «آرمان ملی» گفت: جریان ها و گروه های سیاسی باید سعی کنند در حین فعالیت مردم را به سمت خود دعوت نکنند، زیرا زمانی که این روش عملی شد، مردم بر اساس آن افکار و نظرات خود را بیان می کنند. امروز فکر نمی کنم این رویکرد کارساز باشد. وی تصریح کرد: فکر نمی کنم اکنون بحث های انتخاباتی را به رقابت بین مردم برای حذف فرد یا افرادی تبدیل کنیم. هرکسی که این مسیر را طی کند قطعا اشتباه می کند و درک درستی از جامعه ندارد.

منبع: آرمان ملی

دیدگاهتان را بنویسید