آیا خودرو ارزان خواهد بود یا گران؟

آیا خودرو ارزان خواهد بود یا گران؟

روز جدید : کاهش قیمت خودرو به دلیل مذاکرات در وین و کاهش قیمت دلار آغاز شده و کارشناسان پیش بینی می کنند در صورت توافق، شاهد افت شدید قیمت در بازار خودرو باشیم.

از سوی دیگر وزیر صنعت از نهایی شدن آیین نامه واردات خودرو خبر داد; اما با وجود افت شدید قیمت در بازار خودرو، مهمترین سیگنال افزایش قیمت خودرو مربوط به خبری است که صامت معاون وزیر داد. منوچهر لاگی با بیان اینکه مجوز افزایش قیمت خودروهای زیان آور داده می شود، سیگنال منفی به بازار خودرو ارسال کرد. این خبر بدین معناست که دولت به زودی مجوز رسمی افزایش قیمت برخی خودروهای زیان ده را صادر خواهد کرد.

ماشین چند بود؟

حامد طلاجوران کارشناس صنعت خودرو گفت: با پیشرفت مذاکرات برجام از هفته گذشته قیمت خودرو شروع به کاهش کرد و در خصوص جزئیات قیمت خودرو گفت: پژو 206 تیپ 2 که هفته گذشته 310 میلیون تومان بود. ، اکنون 290 میلیون تومان کاهش 20 میلیونی دارد خرید و فروش همچنین پژو پارس مدل 1400 از 370 میلیون تومان به 356 میلیون تومان رسید و مدل 1401 این خودرو نیز از 380 میلیون تومان به 365 میلیون تومان رسید.

هزینه رفت و برگشت ماشین؟

این فعال بازار خودرو با اشاره به اینکه همه خودروها به دلیل تاثیر روانی مذاکرات ارزان شده اند، گفت: دنا اتومات نیز از 520 میلیون تومان به 500 میلیون تومان افزایش یافت. علاوه بر این پژو 207 دو رنگ اتوماتیک که هفته گذشته 510 میلیون تومان بود با 50 میلیون افت قیمت به 460 میلیون تومان رسید و با بیان اینکه میانگین افت قیمت در هفته گذشته بین 10 تا 20 میلیون تومان بوده است. طلاجوران گفت: پژو 207 دو رنگ اتوماتیک با افت حدود 50 میلیون تومانی رکورد کاهش قیمت را به خود اختصاص داده است. البته از دو شب گذشته با افزایش خفیف دلار و همچنین انتشار اخباری از قیمت رسمی خودروها، تمامی خودروها بین 2 تا 4 میلیون تومان افزایش قیمت داشته اند.

خرید و فروش خودرو قفل شد

این کارشناس صنعت خودرو می گوید: دیشب با افزایش محدود قیمت دلار، دلالان خودرو قیمت ها را افزایش دادند. مثلا پژو 207 اتومات دوباره 480 میلیون تومان در بازار اعلام شد اما در بازار خریداری نمی شود; بنابراین فروشندگان باز هم قیمت را کاهش دادند و هم اکنون 460 میلیون تومان به فروش می رسد.
طلاجوران ادامه داد: خرید و فروش خودرو در بازار بسیار اندک است و همه خریداران و فروشندگان منتظر اعلام نتیجه مذاکرات هستند. فقط کسانی که به اصطلاح “نیاز به پول دارند” ماشین خود را می فروشند.

خودروسازان مخالف کاهش قیمت خودرو هستند

این فعال بازار خودرو درباره پیش بینی قیمت خودرو گفت: قیمت خودرو به شدت تحت تاثیر قیمت دلار و هرگونه نوسانات قیمت دلار است و نتایج برجام به سرعت قیمت ها را بالا یا پایین می کند. البته خودروسازان در شرایطی مانند اخیر که قیمت خودرو شروع به کاهش می کند سیگنال های منفی به بازار ارسال می کنند تا از افت بیشتر آنها در بازار و فاصله بین قیمت کارخانه و بازار جلوگیری کنند.تالاجوران ادامه داد: به عنوان مثال امسال قیمت خودرو نسبت به کارخانه تغییری نکرده است ولی چند روز پیش اعلام شد که قیمت رسمی خودرو افزایش می یابد. این خبر باعث افزایش قیمت ها در بازار خواهد شد. به عنوان مثال قرار بود پیش فروش هایما در روز دوشنبه با 100 میلیون افزایش قیمت نسبت به قبل انجام شود که فعلا انجام نشد.

خودروهای داخلی به شدت بی کیفیت شدند

این کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه یک سری دستان پشت پرده هستند که نمی خواهند قیمت خودرو پایین بیاید، گفت: کیفیت همه خودروهای داخلی به شدت افت کرده است. طلاجوران گفت: خودروسازان اجازه نمی دهند اتفاقات خوب بیفتد. در بازار خودرو اتفاق می افتد و قیمت ها کاهش می یابد.» وی افزود: از سوی دیگر حواله های ثبت نام خودرو در دست دلالان است و به یقین می توانم بگویم که از 100 درصد خودروهای ثبت نامی 20 درصد در دست دلالان است. مالک و کاربر اصلی است و 80 درصد حواله ها در اختیار مالک است، البته اجازه انتقال آنها را ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید