آیا دستمزد بازنشستگان تامین اجتماعی تغییر می کند؟

آیا دستمزد بازنشستگان تامین اجتماعی تغییر می کند؟

پس از اعتراض شورای اسلامی به نحوه افزایش حقوق بازنشستگان در سازمان تامین اجتماعی، بازنشستگان با سوال مهمی مواجه هستند که آیا حقوق بازنشستگان در تیرماه تغییر می کند؟

حسن صادقی رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری می گوید بر اساس نظر کمیسیون تطبیق مجلس، رئیس مجلس بین 10 روز تا یک ماه فرصت دارد تا لغو لغو را به طور رسمی به دولت ابلاغ کند. تصمیم افزایش حقوق بازنشستگان

9 خردادماه مجتبی توانگر، عضو شورای اجرای آیین نامه مجلس، مخالفت خود را با مصوبه افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی اعلام کرد، هرچند دولت تا امروز رسما از پذیرش این موضوع خودداری کرده است.

بنابراین، اگر به گفته حسن صادقی، رئیس مجلس بین 10 تا 30 روز کاری فرصت بررسی و گزارش این پرونده را داشته باشد، پیش بینی می شود موضوع حداکثر تا پایان تیرماه یعنی ادامه داشته باشد. مستمری تیرماه کارگران بازنشسته غیرحداقل دستمزد مانند ماه گذشته و با 10 درصد افزایش پرداخت می شود.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری در این خصوص می گوید: فعلاً چاره ای جز این نیست که منتظر ابلاغ رسمی رئیس مجلس باشیم که اگر این اتفاق بیفتد، خب بازنشستگان اقدام به اخذ اعلامیه کرده اند. گامی به جلو برداشته شود و تنها در این صورت است که دولت باید برای اصلاح قطعنامه اشتباه خود اقدام کند.»

وی می گوید: سرنوشت معیشت کارگران بازنشسته به اراده رئیس مجلس بستگی دارد، تاثیر گزارش یا عدم گزارش این ماجرا بسیار فراتر از منتخبان رئیس فعلی مجلس است.

صادقی در عین حال از تصمیم بازنشستگان مبنی بر توقف رسیدگی به شکایت در دیوان عدالت اداری خبر داد و گفت: با توجه به نظر اخیر کمیسیون تطبیق مجلس، مقرر شد موضوع به طور موقت بررسی نشود. . دلیل این امر احتمال تداخل موضوع بود. بنابراین منتظریم تا مهلت ابلاغ به رئیس مجلس به پایان برسد، اگر این اتفاق نیفتد به دیوان عدالت اداری شکایت خواهیم کرد.

از ابتدای سال 1401 کارگران بازنشسته به کمترین میزان مستمری قانع شده اند، در حالی که در دو ماهه اول تمامی مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی از اکثریت حداقل حقوق بگیران تا اقلیت متوسط ​​و حداکثر حقوق بگیران. دریافت مستمری بر اساس آمار رسمی، هزینه زندگی در این مدت دو ماه نزدیک به 39 درصد تورم است.

در ماه سوم هر چند شورای دولت تکلیف افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی را روشن کرد، اما افزایش 10 درصدی مستمری سایر رده ها برای جلب رضایت این دسته از مستمری بگیران کافی نبود و آنها را به اعتراض کشاند.

در پی این اتفاقات، کمیسیون تطبیق آیین نامه های شورای اسلامی پس از بررسی موضوع، رای به ابطال مصوبه کمیسیون دولتی داد که منجر به رسیدگی به درخواست بازنشستگان معترض شد.

دیدگاهتان را بنویسید