آیا دلار بازگشتی خواهد داشت؟/ چرا دلار تغییر کانال داد؟

آیا دلار بازگشتی خواهد داشت؟/ چرا دلار تغییر کانال داد؟

قیمت دلار در آخرین روز هفته گذشته تا 48 هزار و 500 تومان کاهش یافت، اما با شروع بازار امروز، قیمت دلار افزایش یافت و به کانال نیم 49 هزار تومان رسید. دلیل افزایش قیمت دلار چیست؟

از هفته گذشته، اخبار مثبت برجام، جو بازار ارز را خدشه دار کرد و نشست شورای حکام و عدم صدور قطعنامه علیه ایران به تداوم این روند کمک کرد.

در ساعات پایانی روز گذشته خبرهای چندان مساعدی به بازار ارز نرسید. مقامات ایرانی و آمریکایی هر دو گزارش مذاکرات هسته ای پشت سر هم و نزدیک شدن به توافق موقت را رد کرده اند.

این در حالی بود که هفته گذشته رسانه آمریکایی آکسیوس اعلام کرد که ایران و آمریکا از اواسط ماه می در عمان در حال مذاکره غیرمستقیم بوده و امیدها برای احیای برجام افزایش یافته است. حتی یک ترتیب موقت. اما دیروز ایران، آمریکا و اروپا این خبر را تکذیب و اعلام کردند که توافقی وجود ندارد و سخنگوی اتحادیه اروپا نیز اعلام کرد که هیچ اتفاق جدیدی در مورد برجام وجود ندارد. این موضوع نشان داد که هنوز بین طرفین راه زیادی برای احیای برجام وجود دارد.

این انتشار باعث دور شدن فضای خوش بینی از بازار ارز شد و قیمت دلار به کانال 49 هزار تومان بازگشت.

اکنون معامله گران صعودی امید بیشتری پیدا کرده اند و معتقدند در روزهای آینده دلار به مسیر قبلی خود باز خواهد گشت و احتمال افزایش قیمت دلار بسیار زیاد است. اگرچه حاملان بازار همچنان امیدوارند که اخبار جدید برجام برسد و دلار در دقیقه 90 غافلگیر شود و سقوط کند. اما در حال حاضر جو بازار صعودی است و روند قیمت هم در معاملات نقدی و هم در معاملات فردا افزایشی است.

در حال حاضر همه چیز حول محور برجام می چرخد ​​و اگرچه قیمت دلار با احتیاط یک گام به عقب رفت، اما چشم به اخبار خارجی دارد. برخی کارشناسان پیش از این اعلام کرده اند که دلار به آستانه قیمتی رسیده و کاهش بیشتری در قیمت پیش بینی نشده است. حالا با این خبر به نظر می رسد که پیش بینی گروه محقق شده است.

به نظر می رسد دلار در حال حاضر در محدوده خاصی به عقب و جلو می رود. محدوده ای که برخی کارشناسان آن را بین 50 تا 52 هزار تومان و برخی دیگر آن را 48 تا 52 هزار تومان می دانند. برخی دیگر می گویند ارزش ذاتی دلار بالای 50 هزار تومان است و اگر دلار 60 هزار تومانی ماندگار باشد، دلار زیر 50 هزار تومان نیز ماندگار است. به عبارت دیگر این گروه بر این باورند که ممکن است دلار تحت تاثیر اخبار سیاسی حرکت کند اما در نهایت به نقطه تعادل خود بازگردد.

اما نکته مهم این است که اگر در هفته آینده خبر جدیدی از برجام منتشر نشود، دلار به مسیر قبلی خود باز می گردد و دوباره افزایش می یابد.

دیدگاهتان را بنویسید