آیا دولت بایدن مانع از حمله اسرائیل به تاسیسات هسته ای ایران می شود؟

آیا دولت بایدن مانع از حمله اسرائیل به تاسیسات هسته ای ایران می شود؟

روز جدید در بحبوحه تنش ها با اسرائیل بر سر نحوه برخورد با برنامه هسته ای ایران، دولت بایدن اعلام کرده است که مخازن سوخت سفارشی تا سال 2024 آماده تحویل نیستند و اسرائیل را برای حمله احتمالی به تاسیسات هسته ای ناتو هدف قرار می دهد. یک نیاز فوری وجود دارد.

به دنبال درخواست بنی گانز وزیر دفاع اسرائیل در سفر اخیر خود به ایالات متحده برای تامین مخازن سوختی که توسط بوئینگ در اسرع وقت انجام شده است، دولت ایالات متحده به مقامات نظامی اسرائیل اطلاع داده است که این تانک ها تا پایان سال 2024 تحویل خواهد شد. در همین راستا و در حالی که مقامات آمریکایی به مقامات اسرائیلی قول داده اند که برای کاهش این زمان تلاش خواهند کرد، تحلیل ها نشان می دهد که این تاخیر عمدی و به دلیل نگرانی های آمریکا در مورد حمله احتمالی بدون مشورت اسرائیل به این تاسیسات بوده است. برنامه هسته ای ایران و فروپاشی کلی برجام.

مقامات اسرائیلی می گویند نفتالی بنت بودجه قابل توجهی را برای آماده سازی ارتش برای حملات هوایی علیه تاسیسات هسته ای ایران کنار گذاشته است و نوسازی ناوگان تانکرهای سوخت بخش مهمی از این طرح است. در همین راستا، اسرائیل در ماه مارس تانکرهای جدید KC-46 را سفارش داد که برای بارگیری سریع بمب افکن های نظامی مدرن مورد نیاز است. ناوگان تانکرهای کنونی اسرائیل بیش از 50 سال قدمت دارد و کمی فرسوده است.

با این حال، چالش اسرائیل این است که اگر این نفتکش ها به موقع تحویل نشوند، نیروی هوایی اسرائیل باید از ناوگان فرسوده خود استفاده کند و برنامه ریزی برای حمله را دشوار می کند. گزینه دیگر اسرائیل استفاده از پایگاه های هوایی امارات و عربستان برای سوخت گیری است که منتفی است زیرا عربستان و امارات تمایلی به مشارکت در چنین حمله ای به ایران ندارند.

البته بحث در مورد اینکه چه فناوری نظامی و با چه سرعتی باید به اسرائیل تحویل داده شود، یک بحث قدیمی در ایالات متحده است. برای مثال، در سال 2008، دولت بوش درخواست اسرائیل برای خرید بمب افکن های تخریب کننده خندق را رد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید