آیا دولت در برابر افزایش حقوق بازنشستگان مقاومت می کند؟

آیا دولت در برابر افزایش حقوق بازنشستگان مقاومت می کند؟

هنوز مشخص نیست اصلاحیه لایحه افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در چه مرحله ای است و با وجود نظر منفی کمیسیون تنظیم مقررات مجلس، هنوز خبری از احتمال اصلاح این لایحه در هیئت دولت نیست.

می توان گفت در این راستا بازنشستگان با دو سناریو خوش بینانه و بدبینانه مواجه هستند، یعنی یا در نهایت دولت مجبور به کناره گیری از موضوع قبلی خود می شود یا از مقاومت کامل خود برای حفظ این تصمیم استفاده می کند.

محمد حسن زدا، معاون فنی و رئیس سابق سازمان تامین اجتماعی، در خصوص شکل خوشبینانه ماجرا اخیرا در صفحه اینستاگرام خود گفته است: نظر کمیته لغو مصوبه ای است که از سوی مجلس به دولت ابلاغ شده است.

به گفته رئیس سابق سازمان تامین اجتماعی، واکنش دولت به این اتفاق نشان می دهد که اصل ایراد مجلس را می پذیرد و به همین دلیل به احتمال زیاد در روزهای آینده مورد بررسی قرار خواهد گرفت، این بار پیشنهاد سازمان تامین اجتماعی برای افزایش مستمری تا 38% سایر سطوح تایید خواهد شد.

امکان مقاومت دولت در برابر افزایش مستمری ها

از سوی دیگر شکل بدبینانه ای نیز وجود دارد و این اصرار هیئت دولت برای حفظ و اجرای مصوبه افزایش 10 درصدی حقوق بازنشستگان سایر سطوح است.

علیرضا حیدری، نایب رئیس اتحادیه پیشکسوتان کارگری از این منظر به چالشی که بین مجلس و دولت به وجود آمده است می نگرد.

وی گفت: به نظر می رسد دولت قصد ندارد در افزایش 10 درصدی مستمری مستمری بگیران سایر رده های تامین اجتماعی تجدید نظر کند.

بدیهی است این کارمند بازنشسته صنفی به آخرین اظهارات رئیس جمهور اشاره می کند: در رابطه با افزایش عادلانه حقوق کارمندان، کارگران و بازنشستگان به حقوق همه توجه داریم. این کار باید به گونه ای انجام شود که هزینه های دولت افزایش نیابد، زیرا اثرات تورمی به همراه خواهد داشت.

از این صحبت ها می توان نتیجه گرفت که مقاومت دولت برای حفظ مصوبه قبلی هیئت وزیران ادامه دارد و افزایش 10 درصدی مستمری این دسته از مستمری بگیران به 18 درصد یا شکل دیگری تغییر نخواهد کرد.

از نظر تورم نیز شرایط مشابه سال 74 است، در آن زمان دولت وقت به دلیل وام های خارجی و کاهش قیمت نفت با تورم نزدیک به 50 درصدی مواجه بود و برای کنترل اوضاع، حداکثر فشار را برای کنترل تقاضا اعمال کرد. گفت حیدری مصرف کن.

وی ادامه داد: در آن زمان پس انداز ملی از این طریق انجام شد و دولت توانست وام های خارجی را بازپرداخت کند، البته از سوی دیگر قدرت خرید عمومی محدود و در سطح پایینی کنترل می شود.

با پایین نگه داشتن دستمزدها تقاضای عمومی را کنترل کنید

وی افزود: الان هم اگرچه بحث وام های خارجی نیست، اما مسئولان دولت سیزدهم بارها گفته اند که دارند بدهی های دولت قبل را می پردازند.

حیدری نتیجه این وضعیت تکرار همان رویه تعدیل ساختاری بود که در اواسط دهه 1970 اعمال شد و دولت بار دیگر تصمیم گرفت با پایین نگه داشتن حقوق بازنشستگان، تقاضای مصرف عمومی را کنترل کند.

وی افزود: درست است که سازمان تامین اجتماعی با صندوق های دولتی مرتبط نیست اما افزایش مستمری های آن می تواند از نظر دولت منجر به افزایش تقاضای عمومی در جامعه شود.

وی ادامه داد: البته این سناریو فقط مربوط به مستمری بازنشستگان نیست، دولت عموماً سیاست کنترل دستمزدها را در پیش گرفته است و در خصوص افزایش دستمزد کارگران شاغل نیز برنامه به همین صورت بوده است.

حیدری یادآور می شود: به ویژه حداقل دستمزد امسال نزدیک به دستمزدی بود که مجلس و دولت در بودجه 1401 برای کارمندان در نظر گرفتند که بی اثر ماند.

نائب رئیس اتحادیه ایثارگران ادامه داد: در خصوص افزایش مستمری دولت به دلخواه خود عمل کرده و بعید است به این راحتی از موضوع خود خارج شود.

وی ادامه داد: پیشنهاد توزیع بسته کمکی بین مستمری بگیران تامین اجتماعی ناشی از چنین درخواستی است. در این شرایط، نظر کمیسیون استیناف مجلس و طرح شکایت در دیوان عدالت اداری اگر با فشار شدید مردم همراه نباشد، بعید به نظر می‌رسد کمکی به بهبود اوضاع کند.»

دیدگاهتان را بنویسید