آیا دولت نان را جیره بندی می کند؟ / بن بست طرح یارانه نان هوشمند؟

آیا دولت نان را جیره بندی می کند؟  / بن بست طرح یارانه نان هوشمند؟

چند روز پیش صدای اعتراض نانوایان بلند شد و از سراسر کشور به اتحادیه نانوایان در تهران آمدند تا اعتراض خود را نسبت به شرایط کاری ایجاد شده به گوش مسئولان برسانند. این یک واقعیت است که دولت در حال اجرای فاز دوم طرح نان هوشمند است.

چند روز پیش صدای اعتراض نانوایان بلند شد و از سراسر کشور به اتحادیه نانوایان در تهران آمدند تا اعتراض خود را نسبت به شرایط کاری ایجاد شده به گوش مسئولان برسانند. این یک واقعیت است که دولت در حال اجرای فاز دوم طرح نان هوشمند است. در مرحله اول طرح هوشمندسازی، سهمیه آرد نانوایی ها مانند قبل بود و تغییری نداشت، یعنی. به عنوان مثال اگر نانوایی قبل از اجرای طرح نان هوشمند روزانه 10 کیسه آرد یارانه ای دریافت می کرد، در مرحله اول طرح هوشمند که شامل نصب کارتخوان هوشمند و ثبت اطلاعات می شد، به همین میزان دریافت می شد. با این تفاوت که عملکرد نانوایی در میزان فروش نان ثبت می شود. اکنون در مرحله دوم دولت در نظر دارد بر اساس همین حجم فروش، آرد یارانه ای را بین نانوایی ها توزیع کند و این کار را آغاز کرده است. سهمیه آرد برخی نانوایی ها در مرحله دوم کاهش یافت، به دلیل همین کاهش سهمیه بود که اتحادیه تولیدکنندگان نان به عملکرد دولت اعتراض کردند. کاهش سهمیه آرد نانوایی ها به طرق مختلف باعث کاهش سودآوری آنها می شود و طبیعتا احتمال ورشکستگی یا تعطیلی برخی از نانوایی ها بیش از پیش افزایش می یابد.

شکست دیگری برای «جراحی اقتصادی»؛ بن بست در طرح نان هوشمند

دولت قصد داشت در طرح نرم کردن نان از قاچاق آرد یا فروش آن در بازار به قیمت آزاد جلوگیری کند، اما در عمل اتفاقی که حداقل در مرحله اول نرم شدن رخ داد بدتر از گذشته بود. قبل از طرح هوشمند، برخی نانوایان اقدام به فروش آرد یارانه ای در بازار آزاد و یا قاچاق می کردند و به همین دلیل از نظر دولت باعث از بین رفتن آرد و همچنین منابع دولتی می شد. از این رو دولت با نصب کارتخوان های ویژه سعی کرده زیرساخت هایی را برای توزیع آرد با توجه به میزان فروش نانوایی ها در طرح نان سازی هوشمند فراهم کند. مرحله اول ناموفق بود زیرا به گفته مسئولان مسئول آرد و نان، تخلفات در ده ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 113 درصد افزایش داشته است.

اغراق در میزان فروش نان به اشکال مختلف، کاهش وزن نان، قرار دادن دستگاه نانوایی در سوپرمارکت‌ها، فروش نان برای بسته‌بندی در مغازه‌ها، استفاده از دستگاه‌های خودپرداز متعدد، تولید نان بی‌کیفیت، فروش انواع نان از جمله مواردی از قبیل. نان با روغن و ثبت نام در کارت خوان هوشمند، کاهش ساعت کاری، تعیین سهمیه خرید نان، فروش آرد در بازار و ….

صنف نانوایان معتقد است که با توجه به تورم در کشور، هزینه های تولیدکنندگان نان شامل هزینه های نیروی کار، سوخت و انرژی، مخمر، اجاره و بیمه و همچنین هزینه های تعمیر و نگهداری ماشین آلات و … . به شدت افزایش یافته اند، اما اجازه افزایش درصد فروش نان خود را ندارند. این در حالی است که باید مالیاتی که تولیدکنندگان نان می پردازند نیز در نظر گرفته شود چرا که اکنون آنها مالیات هر وام نان را پرداخت می کنند. این مشکل باعث شده است که با وجود اینکه دولت 15 درصد از فروش روزانه هر نانوایی را به عنوان غرامت به نانوایی ها اختصاص می دهد، اما همچنان شرایط کار برای پخت نان ارزان نیست و طبیعتا نانوایان نیز مجبور به افزایش درآمد از راه های دیگر هستند. یا سایر محصولات اعم از زعفران و انواع نان را بفروشند و در کارتخوان هوشمند نانوایی ثبت کنند تا از کاهش سهمیه آرد خود جلوگیری کنند. در شرایطی که قیمت فروش نان با توجه به تورم موجود کاملاً فاقد ارزش اقتصادی است، حتی اخباری مبنی بر فروش نان به کشاورزان با قیمتی بالاتر از مصرف کننده به گوش می رسد که نشان می دهد نرخ دو برابری محصول چه مشکلاتی دارد. (در این مورد آرد) می تواند باعث کندی شود

اختلاف قیمت آرد یارانه ای با آرد آزاد تا قبل از اجرای طرح افزایش قیمت نان حدود 4 برابر بود یعنی هر کیسه 40 کیلویی آرد در بازار آزاد حدود 130 هزار تومان قیمت داشت، اما اکنون به دلیل شدت گرفتن قیمت افزایش قیمت گندم صرف نظر از اینکه به عنوان ضمانت بازار داخلی باشد یا وارداتی باشد یا به دلیل حذف ارز ترجیحی برای واردات گندم، قیمت هر گونی آرد 40 کیلویی حدود 600 هزار تومان متغیر است.

این یک اصل اقتصادی است که مردم همیشه به دنبال بیشترین منفعت هستند و وقتی انسان می بیند می تواند یک کیسه آرد 40 کیلویی و 33 هزار تومانی را 600 هزار تومان بفروشد، چرا این کار را نکند؟ بارها کارشناسان اقتصادی و حتی بازوی پژوهشی مجلس نسبت به دو نرخی شدن کالاها و رانت های ناشی از آن هشدار داده اند، اما دولت باز هم به این موضوع توجهی نکرده است.

اساسا تجربه این مشکل در گذشته یکی از سرمایه های اصلی بود که دولت را بر آن داشت تا عملیات به اصطلاح نیمه و نیمه و ناقص خود را اجرایی کند. در بحث ارز و حتی خودرو و سایر کالاها اعم از محصولات صنعتی و کشاورزی و غیره نیز همین اتفاق افتاد و سال ها کشور در وسط اقتصاد دستوری گرفتار شد و از این نظر رانت در نتیجه یارانه ها ایجاد شد. آرد که پدیده عجیبی نیست و راه حل آن است، دستکاری در سهمیه آرد اختیاری است و قطعا جواب نمی دهد.

در حال حاضر کشور تورم سرسام آوری دارد. تقریباً همه اصناف قیمت های خود را افزایش داده اند به جز نانوایی ها که اجازه افزایش قیمت نداشتند و نخواهند شد. این امر سودآوری صنف نانوایان را بسیار کاهش داد و پخت نان و کار در این صنعت در شرایط عادی عملاً زیان آور است. بنابراین اگر نتوانند درآمد و سودآوری خود را از طرق مختلف افزایش دهند یا حداقل آن را در حد معقولی حفظ کنند، طبیعتاً آن تجارت و صنعت را رها کرده و سرمایه خود را به جای دیگری منتقل می کنند. در واقع جابجایی سرمایه از یک مکان کم سود به سمت سود بیشتر یکی از اصول علم اقتصاد است و این مشکل فقط در نانوایی نیست، بلکه در همه زمینه ها وجود دارد.

کسری 30 هزار میلیارد تومان یارانه نان

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه هفتم بهمن ماه از تصویب یارانه نان 104 هزار میلیارد تومانی در لایحه بودجه 1402 خبر داد که البته این میزان یارانه حتی با 50 درصد افزایش نسبت به امسال کسری دارد. حدود 30 هزار میلیارد تومان. این نشان می دهد که در سال آینده دولت در تامین یارانه نان دچار مشکل خواهد شد و احتمالا این کسری را به قیمت تحمیل تورم در این حوزه جبران خواهد کرد.

با توجه به اینکه بودجه امسال یارانه نان 70 هزار میلیارد تومان و برای سال آینده 105 هزار میلیارد تومان تعیین شده و همین رقم 30 هزار میلیارد تومان کسری دارد، به نظر می رسد کسری بودجه دلیل این امر باشد. کاهش سهام نانوایی ها و بر اساس گزارش های منتشر شده اکثر نانوایی ها با کاهش سهمیه مواجه هستند. وقتی 105 هزار میلیارد تومان سال آینده یارانه نان را پوشش نمی دهد، طبیعتا رقم امسال هم جوابگوی هزینه ها نیست و به همین دلیل دولت کاهش سهمیه ها را در دستور کار قرار داده است.

طرحی که قرار بود توسط دولت اجرا شود و مرکز پژوهش های مجلس توضیح دهد، این بود که یارانه را به انتهای زنجیره منتقل کنند و در عوض آرد را کاملا تک نرخی کنند. یعنی نانوایی ها نیز باید آرد را به قیمت آزاد بخرند و نان خود را نیز به قیمت آزاد بفروشند، با این تفاوت که قیمت نان برای مصرف کننده تغییر نمی کند و دولت مابه التفاوت قیمت نان را پرداخت می کند. به خود نانوایی

مثلا نانوایی سنتی هم آرد را با قیمت آزاد و هر کیسه 600 هزار تومان می خرد. به عنوان مثال اگر قیمت نان تافتون در حال حاضر حدود 700 تومان باشد به حدود 11 هزار تومان می رسد. اما مصرف کننده همان 700 تومان و دولت 10300 تومان به حساب نانوا می پردازد. دولت چنین طرحی را در نظر گرفته است، اما این طرح دو مشکل عمده دارد:

اول نقدینگی نانوا: در حال حاضر نانوا سهمیه روزانه 10 کیسه ای آرد خود را حدود 326 هزار تومان می خرد اما اگر بخواهد همین مقدار را آزادانه بخرد باید حدود 6 میلیون و 200 هزار تومان هزینه کند. یعنی هزینه روزانه خرید آرد نان از 326 هزار تومان به 6 میلیون و 200 هزار تومان می رسد که بسیاری از نانوایی ها حداقل برای اولین خرید چنین نقدینگی ندارند. این مشکل باعث می شود بسیاری از نانوایی ها با مشکلات جدی و حتی خطر تعطیلی مواجه شوند. همان مشکل سرمایه در گردش و کمبود نقدینگی پیش از این گریبانگیر شرکت‌های دارویی و حتی مرغداری‌ها بود، زیرا بسیاری از شرکت‌های کوچک دارویی پس از آزادسازی نرخ ارز قادر به تامین مواد اولیه با نرخ جدید ارز نبودند که منجر به افزایش قیمت دارو و کمبود شد. انواع مواد مخدر در بازار وجود داشت. مرکز پژوهش های مجلس نیز با فهرست بندی این تصمیم، خطرات آن را اعلام کرد که مهمترین آن مشکل نقدینگی و سرمایه در گردش است. تصمیم معاونت پژوهشی مجلس این است که دولت از اولین خرید نانوایی ها با قیمت آزاد حمایت مالی کند.

دوم: کمبود منابع دولتی: اجرای چنین طرحی در صورتی که دولت نیز حمایت مالی کند باعث می شود نانوایی ها با حداکثر ظرفیت کار کنند، زیرا هر چه بیشتر نانوایی بپزند و بهره وری آنها بیشتر شود، طبیعتاً دولت پول بیشتری واریز می کند. بر اساس میزان فروش به حساب آنها وارد شود. در چنین شرایطی تقاضا و عرضه نان نیز افزایش می یابد و دولت باید اعتبار بیشتری برای این امر اختصاص دهد تا حساب خود را با نانوایی ها تسویه کند. با توجه به وضعیت کنونی اقتصاد کشور و کمبود منابع دولتی، این مشکل موجب تعمیق کسری بودجه و افزایش تورم خواهد شد. از سوی دیگر، اگر دولت نتواند به تعهدات خود عمل کند، یعنی. به دلایل مختلف نمی تواند با نانوایان تسویه حساب کند، نانوایان با توجه به اینکه از بازار آزاد آرد خریداری کرده اند، بلافاصله قیمت نان را افزایش می دهند که می تواند به بحران تبدیل شود. در مورد داروخانه ها نیز همین اتفاق افتاد و بیمه های اجتماعی با عمل نکردن به تعهدات خود در قبال داروخانه ها باعث افزایش قیمت داروها در داروخانه ها شدند.

در چنین شرایطی دولت ساده‌ترین راه‌حل را انتخاب کرد، یعنی کاهش سهمیه نانوایی‌ها و در نتیجه مدیریت منابع خود و از سوی دیگر با تعطیلی نانوایی‌ها و کاهش سودآوری آن‌ها و همچنین کاهش ساعات کاری راحت‌تر کنار آمد. همچنین سیاست های دولت از جمله وزارتخانه های اقتصاد است که منجر به تعطیلی بسیاری از صنایع شد.

این احتمال وجود دارد که دولت در مرحله بعد برای جلوگیری از افزایش کسری بودجه و مدیریت منابع و مصارف، سیاست سهمیه بندی را اجرا کند، البته در صحبت های مسئولان فعلا اشاره ای به جیره بندی نشده است، اما اگر بخواهد. برای افزایش قیمت آرد نانوایان به سنت آزاد و ثابت نگه داشتن قیمت نان برای مصرف کننده، تصمیم گیری در مورد سهمیه نان دور از انتظار نخواهد بود زیرا دولت نمی تواند یارانه نان را به طور نامحدود به نانوایی ها پرداخت کند.

دیدگاهتان را بنویسید