آیا رفتار سرمایه گذاران خرد با افزایش نرخ های بانکی تغییر می کند؟

آیا رفتار سرمایه گذاران خرد با افزایش نرخ های بانکی تغییر می کند؟

باران زرین کلام: زمزمه ها به حقیقت پیوست و در نهایت نرخ بانکی افزایش یافت تا تاییدی بر افزایش بی رویه تورم در ایران باشد.

در شرایطی که دولت مدعی است تورم را مهار کرده و توانسته آن را 19 واحد کاهش دهد. پذیرش افزایش نرخ بانکی نشان می دهد که سیاست پولی این واقعیت را پذیرفته است که با تورم بالای 40 درصد نرخ بانکی زیر 20 درصد انگیزه های نگهداری سپرده های مردم را از بین برده است.

بنابراین در عمل حتی سیاست گذار پولی نیز برای افزایش انگیزه حفظ سپرده های بانکی به افزایش نرخ پول توجه کرده است. در این مدت تحقیقات نشان می دهد بسیاری از صاحبان سرمایه های خرد ترجیح می دهند به جای سپرده گذاری، سرمایه خود را در بازار سکه و طلا سرمایه گذاری کنند و نتیجه این ملاحظه در وضعیت قیمتی مشخص است. حباب سکه بهار آزادی و صف های طولانی خرید ارز در کنار تلاش دولت برای کاهش سرعت عرضه ارز به خریداران حکایت از آن دارد که افزایش قیمت ارز باعث افزایش تقاضا برای خرید شده است.

نرخ بانکی چقدر بود؟

بر اساس آخرین تصمیم هیات پول و اعتبار نرخ بانکی بین 5 تا 22.5 درصد تعیین شد. نکته مهم اینجاست که بر اساس تصمیمات اتخاذ شده، سپرده بیش از یک ساله دوباره به سیستم بانکی بازگشته است. اکنون حداکثر مدت سپرده گذاری در بانک ها سه سال است. بر این اساس نرخ سود یک ساله 20 و نیم درصد و سود دو ساله سپرده ها 21.5 درصد خواهد بود. سپرده‌های کوتاه‌مدت عادی نیز با سود 5 درصد و سپرده‌های کوتاه‌مدت سه ماهه و شش ماهه به ترتیب 12 درصد و 17 درصد سود خواهند داشت. اکنون به نظر می رسد که بانک ها در تلاش برای رقابت مجدد با یکدیگر برای جذب سپرده هستند. در دولت دوازدهم با استناد به کاهش نرخ تورم، دولت وقت نرخ سود سپرده ها را کاهش داد، اما مدتی نگذشت که ترامپ از برجام خارج شد و تورم عظیم دوباره از پنجره خارج شد و نتیجه این اتفاق شد. ورود تورم وحشتناک به اقتصاد ایران .

وی در پاسخ به این سوال که آیا افزایش نرخ بانکی می تواند زمینه را برای سقف گذاری قیمت ارز و سکه فراهم کند؟ پاسخ منفی می دهند و می گویند روند افزایش نرخ سکه و طلا به قدری سریع است که مردم ترجیح می دهند برای دریافت حداقل سود، به جای اینکه سه ماه پول خود را در بانک معطل کنند، سود فوری دریافت کنند.

کارمزد وام چقدر است؟

همانطور که گفته شد افزایش نرخ سود سپرده های بانکی اولین گام برای افزایش ارزش پول در کشور است. در این راستا نرخ شارژ خدمات بانکی بیش از پیش افزایش خواهد یافت.

معاون اقتصادی بانک مرکزی با اشاره به اینکه نرخ سود تسهیلات قرض الحسنه تغییر نکرده است، گفت: با هرگونه تخلف در حوزه سود بانکی در هر سطحی برخورد جدی خواهیم کرد.

پیمان قربانی درباره جزئیات اجرای بخشنامه جدید نرخ سود بانکی گفت: شورای پول و اعتبار مصوبه نرخ سود را تصویب کرد. وی افزود: نرخ سود تسهیلات قرض الحسنه بستگی به نرخ سود قبلی دارد و تغییری در این مصوبه وجود ندارد، اما نرخ سود سرمایه در گردش و سایر تسهیلات که بر اساس مصوبه قبلی پول و هیئت اعتباری، به 23 درصد رسیده است.

معاون اقتصادی بانک مرکزی ادامه داد: رعایت نرخ سود مصوب یکی از مهم ترین موضوعات و نکات مورد توجه بانک مرکزی است و عدم رعایت آن نه تنها به صنعت بانکداری آسیب وارد می کند و موجب عدم تعادل و اضافه برداشت بانکی می شود. بلکه به اقتصاد لطمه می زند، زمینه به همه بانک ها داده شده است و ما شاهد رعایت دقیق این مصوبه خواهیم بود.

اما حسین عبدی کارشناس اقتصادی معتقد است از آنجایی که ساختار اقتصاد ایران دارای عوارض و مشکلات جدی است، می توان گفت افزایش نرخ سود گرهی به گره های قبلی خواهد افزود. افزایش سیستماتیک هزینه های تامین مالی برای یک اقتصاد شکننده و شرکت هایی که هر روز با موانع بیشتری برای بقا مواجه هستند. این تنها می تواند به رکود تورمی سریع و کاهش فروش و اخراج احتمالی و تضعیف بیشتر منجر شود. اقتصاد ما مانند اقتصادهای بزرگ دنیا نیست که بتوان با پایین آوردن نرخ بهره، سیاست های کلان را تعدیل کرد.

وی افزود: در شرایطی که تحریم ها فروش نفت را با مشکل مواجه کرده است، توقف کار در برخی شرکت های کوچک و متوسط ​​به دلایل مختلف ادامه دارد و شرکت های بزرگ به دلیل انتظارات دولت و گازرسانی به نیروگاه ها نمی توانند مانند گذشته به فعالیت خود ادامه دهند. متوقف می شود و فلزات، پتروشیمی ها و برخی سیمان ها نیز به این امر اضافه می شود و افزایش نرخ سود باعث افزایش قیمت تمام شده پول در شرکت ها و کاهش سرمایه در گردش آنها می شود.

پیش بینی آینده بازارها

وی در پاسخ به این سوال که آیا افزایش نرخ بانکی می تواند زمینه را برای سقف گذاری قیمت ارز و سکه فراهم کند؟ جواب منفی می دهند.

یک فعال بازار سرمایه در خصوص تاثیر افزایش نرخ بانکی بر بازارهای مهم سرمایه گذاری کشور گفت: تورم آنقدر بالاست که فکر نمی کنم افزایش پنج درصدی نرخ بانکی بتواند تاثیر چندانی بر رفتار سرمایه گذاران خرد در بازار داشته باشد. زیرا افزایش نرخ سکه و طلا به قدری داغ است که مردم ترجیح می دهند به جای اینکه سه ماه از پول خود را در بانک منتظر بمانند تا به سود حداقلی دست یابند، به سود آنی برسند.

قاسمی تاکید کرد: البته اگر سود این اتفاق به بازارهای سنتی سرمایه گذاری نرسد، زیان آن بازار سهام را پوشش می دهد. وی گفت: متاسفانه بورس در وضعیت بسیار آسیب پذیری قرار دارد و هر اتفاقی می تواند باعث ریزش شاخص شود.در شرایط فعلی افزایش نرخ سود عاملی است که می تواند بازار سرمایه را تحت تاثیر قرار دهد.

او پیش‌بینی می‌کند که با این افزایش نرخ، بازارها تأثیر چندانی نخواهند داشت. اقتصاد ایران در شرایط بحرانی قرار دارد. افزایش تورم همه ابعاد اقتصاد را تحت تاثیر قرار داده و این تاثیر همچنان ادامه دارد. در این فضا اجرای سیاست های کنترل تورم ضرورتی انکارناپذیر به نظر می رسد اما به نظر می رسد دولت سیزدهم هنوز ماشین تورم را متوقف نکرده است و سیاست ها و مقررات جاری پیش بینی شده در بودجه سال آینده نیز این اهمیت را نشان می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید