آیا روبیک می تواند جایگزین اینستاگرام شود؟!

آیا روبیک می تواند جایگزین اینستاگرام شود؟!

روز جدید اتفاقات و شواهد روزهای اخیر حاکی از آن است که پاسخ به این سوال که آیا اینستاگرام بدون فیلتر است؟

به گزارش وب سایت زومیت، خبرگزاری فارس در مطلبی کوتاه در قسمت «فارس من» (16 مهر) پیام رسان ایرانی ایتا را به عنوان جایگزینی مناسب برای واتس اپ معرفی کرد. این خبرگزاری در روز سیزدهم مهر از دو پلتفرم روبیکا و ایتا به عنوان جایگزین های مناسب برای اینستاگرام و واتس اپ نام برد و استفاده از آنها را به مردم و کاربران اینترنتی ایران پیشنهاد داد.

نیما قاضی رئیس انجمن تجارت الکترونیک تهران چندی پیش از برنامه ریزی برای حمایت از ابر اپلیکیشن روبیکا خبر داد و گفت: شنیده ها حاکی از آن است که ۲۵۰۰ میلیارد تومان به روبیکا داده می شود. این مبلغ بیش از کل سرمایه در اکوسیستم استارتاپی است.

البته قاضی به این نکته نیز اشاره کرد که پیش از این نیز چنین رقمی به پلتفرم روبیکا اختصاص داده شده بود اما دستاوردهای این اپلیکیشن «صفر» بود.

در کنار این روش های مستقیم جایگزینی پلتفرم های داخلی با پلتفرم های خارجی، از روش های غیرمستقیم نیز برای هدایت کاربران به اپلیکیشن های ایرانی استفاده شده است. از یک سو برخی مدارس از روبیکا برای بخش آموزش آنلاین خود استفاده می کنند که باعث افزایش کاربران آن می شود و از سوی دیگر برخی رسانه ها به ویژه برخی خبرگزاری ها و سایت ها مطالبی را به معرفی انحصاری این بستر در روزهای اخیر

به نظر می رسد از این پس باید علاوه بر مبارزه با اینستاگرام فیلتر شده، روبیکا را معادل «قدرت های داخلی» و «سکوی جایگزین» اینستاگرام دانست که مدام در صحبت های کارمندان تکرار می شود. همچنین تحقیقات نشان می دهد که ابر اپلیکیشن روبیکا نزدیک ترین و مشابه ترین پلتفرم به اینستاگرام است و یکی از دلایلی که نام روبیکا به عنوان پلتفرم جایگزین اینستاگرام مطرح شده است، همین موضوع است.

روبیک چیست و از کجا می آید؟

روبیکا یک ابر اپلیکیشن طراحی شده توسط شرکت توسکا (وابسته به همراه اول) است که سهامداران آن شرکت ارتباطات سیار ایران، شرکت سرمایه گذاری نور و نقش اول قافات (هر سه متعلق به همراه اول) هستند. این پلتفرم دارای پنج تب ویترین، یاقوت، پیام رسان، خدمات و تنظیمات است و به این ترتیب با ایجاد امکانات فراوان سعی در رفع نیازهای مختلف کاربران خود داشته است.

نکته جالب در مورد روبیکا که مورد انتقاد بسیاری از کارشناسان قرار گرفته، کپی برداری واضح قسمت ویترین و روبینو از اپلیکیشن اینستاگرام و قسمت پیام روبیکا از واتس اپ است. قسمت ویژگی در این اپلیکیشن ایرانی مشابه قسمت کاوش در اینستاگرام است که محتوای بصری را به صورت تصادفی برای مخاطب نمایش می دهد. روبینو نیز طراحی و عملکردی مشابه پروفایل اینستاگرام دارد و کاربر می تواند عکس و فیلم را در این قسمت آپلود کند. قسمت پیام رسانی روبیکا نیز دارای طراحی و قالبی مشابه واتس اپ است و امکان ایجاد گروه و کانال را به کاربر می دهد.

البته روبیکا برای جذب حداکثری کاربران امکانات و امکانات بسیار دیگری مانند تماشای فیلم و سریال، خرید شارژ و بسته های اینترنتی، ارائه محتوای آموزشی، انجام امور خیریه و … را نیز ارائه می کند. تا در دسترس کاربر قرار گیرد. البته این مدل طراحی اپلیکیشن تنها راه حل برای ترغیب افراد به حضور در این پلتفرم بومی نیست و با در نظر گرفتن مزایایی از جمله مصرف کمتر اینترنت در این پلتفرم نسبت به نمونه های خارجی، تلاش شد تا کاربران بیشتری به آن جذب شوند. .

پلتفرمی که از مدل های خارجی ارزانتر نیست

برای مدت طولانی، صحت مصرف کمتر اینترنت در این برنامه فوق العاده مورد تردید بود. در آوریل سال گذشته، پارلمان اعلام کرد که برخی از پلتفرم های محلی هنگام فروش پهنای باند، 50 درصد هزینه اضافی از مشترکان خود دریافت کرده اند. روبیکا یکی از سه پلتفرمی بود که مرتکب این نقض شد. رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس تخلف از این بسترها را اینگونه تشریح کرد: این پلتفرم ها حق اشتراک صفر از کاربران دریافت می کردند اما از سوی دیگر هزینه فروش پهنای باند را که باید با تعرفه 50 درصدی محاسبه می شد محاسبه کردند. به عنوان 100%

این موضوع یکی از تخلفاتی بود که در مرداد 1400 در فهرست تخلفات روبیکا قرار گرفت و منجر به لغو مجوز این پلت فرم توسط ساترا شد. همزمان، علی سعد، معاون مصرف کننده و مقررات اجتماعی ساترا در توییتر خود نوشت: از فوریه 2019، پیگیری پرونده نقض حقوق مصرف کننده در روبیکا را آغاز کردیم و با طیف گسترده ای از تخلفات مواجه شدیم. تخلفات ترافیکی و درآمدهای غیرقانونی، فعالیت های غیرمجاز، نقض قوانین رقابت، گزارش های اخیر مبنی بر استفاده غیرمجاز از اطلاعات شخصی کاربران و غیره. ضرورت اصلاحات را روشن تر کنید.

البته به نظر می رسد مشکل تخلفات جاده ای همچنان در این اپلیکیشن وجود دارد. نظرات کاربران در مورد روبیکا نیز از حجم بالای ترافیک مصرفی این اپلیکیشن خبر می دهد. این در حالی است که ابتدا اعلام شده بود اپلیکیشن روبیکا برای کاربران اپراتورهای همراه اول و ایرانسل رایگان خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید