آیا زلزله های هرمزگان نتیجه عملیات نظامی است؟

آیا زلزله های هرمزگان نتیجه عملیات نظامی است؟

روز جدید دیروز مخاطبان گروه نخبگان خبرآنلاین با ارسال نظرات و پیام هایی بارها این سوال را مطرح کردند که آیا زمین لرزه های جنوب هرمزگان طبیعی است؟

این شبهه حتی در فضای مجازی و بین عموم مردم نیز مطرح شده است که این زمین لرزه ها نتیجه اقدامات نهادهای نظامی است و یک پدیده طبیعی نیست. مهندس مهدی زارع استاد زلزله شناسی و مهندسی موسسه بین المللی زلزله شناسی به این سوال و شبهه پاسخ داد.

این عضو فرهنگستان علوم ایران با ارسال پیامی صوتی برای مخاطبان گروه نخبگان خبرآنلاین گفت:

وی ادامه داد: علت وقوع زلزله در هرمزگان و کیش این است که در اینجا به دلیل توسعه زمین در تنگه هرمز، تغییر شکل زیادی وجود دارد. برخی از این تغییرات باید به صورت رانش زمین آزاد شود. طبیعتا برخی از آنها به صورت زلزله های کوچک و برخی دیگر به صورت زلزله های متوسط ​​تا بزرگ با بزرگای بالای 5 تا 6 ریشتر و همچنین زلزله های شدید رخ می دهند.

سوال دیگر این است که آیا این زلزله های پی در پی در جنوب هرمزگان و کیش ناشی از آزمایشات نظامی بوده است؟
پاسخ منفی است.

زیرا این زمین لرزه هایی که تاکنون رخ داده در عمق 10 تا 18 کیلومتری زمین ثبت شده اند و این عمق به هیچ وجه برای انسان قابل دسترسی نیست. چه کسی بخواهد در آنجا مین گذاری کند یا اقدام نظامی انجام دهد یا چیز دیگری.

از سوی دیگر، حتی اگر در عمق یک کیلومتری عملیات نظامی یا حفاری انسانی صورت گرفته باشد، نمی توان این اقدام را در عمق 18 کیلومتری حمل کرد یا تحت تاثیر قرار داد.

علاوه بر این، زمین لرزه ها توسط امواج لرزه ای اندازه گیری می شوند. بنابراین هیچ نقشه ای در بین این زمین لرزه ها ثبت نشده که غیرعادی بودن آنها را نشان دهد. یعنی تمام زمین لرزه هایی که در جنوب هرمزگان رخ داده طبیعی است. بنابراین این زمین لرزه ها کاملا طبیعی بوده و نسبت دادن این زمین لرزه ها به یک اتفاق غیرطبیعی غیرمنطقی است.

سوال اینجاست که آیا باید منتظر زلزله های بزرگتر باشیم؟ پاسخ این است که زلزله هایی به بزرگی 7 ریشتر در این منطقه رخ داده است، بنابراین اگر سوال این است که در محدوده کیش تا بندرعباس چه زلزله هایی را می توان انتظار داشت؟ باید جواب بدهم که کلاس ششم و هفتم هم تجربه کردند.

اما آیا در این زمینه پیش بینی داریم؟ پاسخ لزوما این نیست. بنابراین باید گفت زلزله هایی با بزرگی بیش از 6.5 ریشتر را می توان انتظار داشت اما احتمال آن کمتر است. اما صرف نظر از ادامه این لرزش ها در حوزه هرمزگان، می توان گفت که ادامه خواهد داشت و در هفته های آینده قابل انتظار است.

دیدگاهتان را بنویسید