آیا شکلات تلخ مضر است؟

آیا شکلات تلخ مضر است؟

شکلات تلخ بیشتر به عنوان یک ماده غذایی تقویت کننده حافظه شناخته می شود.

مصرف این غذا فواید بی شماری دارد. از خواص آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

شکلات تلخ بیش از 65 درصد با مقدار زیادی کاکائو ترکیب می شود. به دلیل وجود مقدار زیادی کاتچین و پلی فنل (نوعی آنتی اکسیدان) می تواند به بهبود وضعیت بیماران قلبی کمک کند. همچنین درصد بالای شکلات تلخ در تنظیم فشار خون موثر است.

به سلامت بدن کمک می کند

یکی دیگر از خواص 96 درصد شکلات تلخ کمک به بهبود وضعیت سیستم ایمنی بدن است. از آنجایی که این محصول غذایی حاوی چندین نوع آنتی اکسیدان است، با رادیکال های آزاد در بدن مبارزه می کند. در نتیجه در بهبود التهاب در بدن موثر است. همچنین به دفع مواد زائد و سمی از بدن کمک می کند.

گفته می شود مصرف طولانی شکلات تلخ (بیش از 50 درصد) به پیشگیری از سرطان کمک می کند.

خلق و خوی خود را بهبود بخشید

یکی دیگر از فواید مصرف شکلات آرامش خاطر و سلامت روان است. از آنجایی که این ماده باعث ترشح اندورفین در بدن می شود، میزان استرس را کاهش می دهد. در نتیجه به بهبود خلق و خو کمک زیادی می کند. همچنین شکلات تلخ افسردگی ناشی از تئوبرومین و کافئین را کاهش می دهد.

تقویت حافظه با کمک شکلات تلخ

اگر روزانه یک تکه شکلات تلخ 70 درصد مصرف کنید، تاثیر زیادی در بهبود وضعیت هیپرپلازی مغزی دارد. همچنین به دلیل وجود فلاونول و پلی فنل، مصرف کاکائو به پیشگیری از سکته و زوال عقل کمک زیادی می کند.

مضرات شکلات تلخ

اگرچه شکلات تلخ مزایا و خواص زیادی دارد، اما نباید از مضرات آن غافل شوید. کافئین زیاد یکی از مضرات این ماده غذایی است که باعث بی خوابی می شود. مصرف زیاد آن باعث اسهال، کم آبی و اضطراب شدید می شود. همچنین باعث سردردهای میگرنی، بیماری های پوستی و یبوست می شود. در زنان باردار مصرف شکلات تلخ باعث کاهش وزن جنین یا تحریک زودرس می شود.

دیدگاهتان را بنویسید