آیا فضای خالی برای استفاده از فناوری های نوین در ساخت و ساز مسکن پر می شود؟ / نظارت و مصالح ساختمانی با کیفیت، دو عامل حفظ سرمایه مردم

ساعت: 12:49
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۰/۲۲
کد خبر: 1800004

مهمتر از هر موضوع دیگری نقش نظارت بر عملکرد سازه ها، تامین مصالح با کیفیت و … است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش جهانبین نیوز؛ مسکن مهر در دولت نهم و دهم در حال ساخت است که در این طرح قرار بود میزبان اقشار کم درآمد باشد.
خانه های ساخته شده در پروژه مسکن مهر معمولا در حاشیه شهرها قرار دارند.
طرح مسکن مهر ابتدا در قالب بند د تبصره 6 قانون بودجه سال 1386 کلید خورد و سپس بر اساس قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن به طور مستمر در دستور کار قرار گرفت. .
پس از ساخت مسکن های مهر، این واحدهای مسکونی با مشکل مواجه شدند و ساکنان آن ها عموما از وضعیت ساخت و ساز و مشکلاتی که برای آنها ایجاد شده بود گلایه داشتند.
در این میان همه کار را مقصر می دانستند، برخی شرکت های ساختمانی و پیمانکاران در بی کیفیتی ساخت و سازها دخیل بوده اند و برخی عدم هماهنگی و جزیره ای بودن نهادهایی مانند شهرداری و راه و شهرسازی را عامل مشکلات مسکن می دانند.
اکنون که پروژه مسکن مهر به مسیر حرکت مسکن مهر بازگشته است، سعی شده با بررسی نظرات کارشناسان ساخت و ساز تاکید شود که ساخت و ساز اصولی با استفاده از مصالح مناسب و فناوری های نوین باید در دستور کار قرار گیرد.
همچنین موضوع نظارت در ساخت و ساز مسکن در طرح مسکن را نباید نادیده گرفت، موضوع مهمی که می تواند با ساخت ساختمان های باکیفیت و عدم ایجاد مشکل برای آنها از تخریب سرمایه ها و سرمایه های عمومی جلوگیری کرده و همچنان توجه مردم را به خود جلب کند. این رابطه

8c9ced48 e38a 4b55 9590 6e87f9d83d79 خبر خاکستری

امکان استفاده از هر تکنولوژی جدید در صنعت ساختمان وجود دارد
مهدی روانشدنیا کارشناس مسکن درباره استفاده از فناوری های نوین در صنعت ساختمان گفت: باید کیفیت ساخت و عمر مفید فیزیکی ساختمان را شناسایی و ارزیابی کنیم.
وی افزود: در بحث کیفیت زندگی در ساختمان ها معیارهای مختلفی وجود دارد که با همه این معیارها وضعیت مساعد نیست اما این موضوع دلایل مختلفی از جمله عوامل فنی و مهندسی، حقوقی، اقتصادی و … دارد.
این کارشناس مسکن ادامه داد: می توان گفت در حوزه فناوری و مهندسی به بلوغ رسیده ایم و فضای مهندسی در کشور به گونه ای است که امکان استفاده از هر فناوری جدید در صنعت ساختمان وجود دارد.
روانشادنیا گفت: در حال حاضر تعداد زیادی از فناوری های نوین مورد استفاده در صنعت ساختمان تایید شده و حتی در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی مورد استفاده قرار گرفته است.
وی گفت: یکی از دلایل مهم عدم استفاده از این فناوری های نوین دلایل اقتصادی است چرا که مقیاس سرمایه گذاری در صنعت ساختمان در ایران کم است.

1fc7ab56 4fe3 4604 b192 95d437964661 خبر خاکستری

ارتقای کیفیت ساخت و ساز در کشور باید در دستور کار قرار گیرد
محمد شکرچی زاده رئیس مرکز مطالعات راه، مسکن و شهرسازی در این خصوص گفت: ارتقای کیفیت ساخت و ساز در کشور.
وی افزود: به هر حال کاستی هایی که در انبوه سازی پیش از این رخ داده باید جبران شود و با استفاده از تجربیات قبلی ساخت و ساز را اصلاح کنیم.
رئیس مرکز مطالعات راه، مسکن و شهرسازی ادامه داد: باید از فناوری های نوین ساخت و ساز به درستی استفاده کنیم، تولیدکنندگان، صاحبان فناوری های نوین و شرکت های دانش بنیان مسکن در کشور بسیار هستند که ظرفیت های ارزشمندی دارند. “
شکرچی زاده گفت: اگر از ظرفیت فعالان فناوری نوین در صنعت ساختمان به خوبی استفاده کنیم می توانیم عمر مفید ساختمان را ارتقا دهیم و همچنین در موضوع مهم انرژی که پاشنه آشیل کشور است صرفه جویی کنیم.
وی معتقد است یکی از موضوعات را باید مبحث 22 مقررات ملی ساختمان یا مراقبت و نگهداری از ساختمان ها دانست و خاطرنشان کرد: بسیاری از مسائل به بحث عمر مفید ساختمان و همچنین صرفه جویی در مصرف انرژی بازمی گردد.
رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی افزود: به طور کلی وضعیت ساختمان های موجود و اقداماتی که می توان برای افزایش عمر مفید آنها در خطراتی مانند زلزله، رانش زمین و آتش سوزی انجام داد، می تواند موثر باشد. و برای بهبود عمر مفید ساختمان ها مفید است.

02c550f9 b046 40a9 bbea 922c85b138c2 خبر خاکستری

در ساخت و سازهای ساخت ایران از فناوری های جدید استفاده نشده است
مهران کوهی کمالی رئیس سازمان عمران چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با جهانبین نیوز؛ وی گفت: متاسفانه در ساخت و سازهای در حال ساخت ایران از فناوری های نوین استفاده نشده است.
وی افزود: فناوری های نوین در بحث ساخت و ساز در کشور گران است و قیمت مصالحی که در زمره مصالح نوین قرار می گیرد برای ساخت مسکن صرفه اقتصادی ندارد.
رئیس سازمان نظام مهندسی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: در حوزه ساخت و ساز با استفاده از فناوری های نوین هم قیمت و هم اجرا مطرح است. در بین مهندسین تخصص و آموزش استفاده از فناوری های نوین وجود ندارد و این دو ضعف در این زمینه کمتر اقدام شده است.
«در زلزله کاهش خسارات جانی و مالی به استفاده از مصالح و ظاهر آنها بستگی ندارد، بلکه به پایداری ساختمان مربوط می شود. روش طراحی در حال حاضر به گونه ای است که ساختمان نسبت به میزانی که زندگی انسان را نجات می دهد در برابر نیروی خاصی از زلزله مقاوم است.
وی گفت: زلزله هر 500 سال ممکن است اتفاق بیفتد و ساختن ساختمانی تا 50 سال با استفاده از مصالح گران قیمت مقرون به صرفه نیست، اما باید با طراحی مناسب با ساختمان مقابله کنیم. طراحی مقاوم در برابر زلزله
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان چهارمحال و بختیاری افزود: ساختمان های ویژه ای مانند کتابخانه، موزه، مساجد و … که نوعی زیرساخت در شهرها محسوب می شوند، برای مدت طولانی طراحی می شوند که در برابر زلزله نیز مقاوم هستند.
کوهی کمالی گفت: در واقع فناوری در ساخت و ساز ساختمان و جلوگیری از خطرات زلزله و خسارت نمی تواند عامل اصلی باشد، اگرچه عامل موثری است، اما معتقدم با همین مصالح و با طراحی اصولی و اختصاصی می توان بهترین ها را انجام داد. ساختمان های مقاوم در برابر ساخت و سازهای زلزله مانند
وی با اشاره به طرح نهضت مسکن تاکید کرد: مهندسین سازمان نظام مهندسی ساختمان در طراحی و نظارت بر تمامی ساختمان های طرح اقدام ملی مسکن مشارکت دارند و این دو فرآیند با 50 درصد تخفیف در تعرفه های مهندسی انجام می شود.
به گزارش جهانبین نیوز؛ استفاده از فناوری های نوین و مصالح با کیفیت در ساخت و ساز نه تنها عمر مفید و مقاومت آنها را در برابر خطراتی مانند سیل، زلزله و … افزایش می دهد، بلکه برای صرفه جویی در مصرف انرژی بسیار مفید است.
اکنون که مسکن ملی در کشور در دستور کار قرار گرفته است، باید با استفاده از فناوری های نوین و مصالح با کیفیت از تجربه انبوه سازی گذشته جلوگیری کرد تا مردم احساس نکنند سرمایه هایشان از دست رفته و در خانه های امن و زیبا با امکانات هستند. درست زندگی کن
مهمتر از هر موضوع دیگری نقش نظارت بر عملکرد سازه ها، تامین مصالح با کیفیت و … است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید