آیا قم به کشت موز تمایل دارد یا خیر؟


ساعت: 10:37
تاریخ انتشار: 06/01/1401
کد خبر: 1891902

موز یکی از میوه هایی است که نیاز به شرایط خاصی دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، موز یکی از پرطرفدارترین و پرمصرف ترین محصولات در سبد کشاورزی است. میوه ای که تقاضای بالایی در بازار دارد و برای تامین این تقاضا نمی توان تنها به تولید داخلی تکیه کرد. علاوه بر اینکه حجم تولید موز محلی جوابگوی نیاز بازار نیست، نوع ممتاز آن نیز فقط متعلق به سایر کشورهاست. موز در 135 کشور دنیا کشت می شود.بزرگترین تولیدکنندگان موز در جهان در سال 2017 هند و چین هستند که 38 درصد از کل تولید را به خود اختصاص داده اند.

عدم تولید موزه در کشور
این میوه به صورت درختچه ای با تنه ای بلند و نسبتا قوی پرورش می یابد. موز در استان های سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان به صورت گسترده کشت و تولید می شود و در بازار به فروش می رسد. استان سیستان و بلوچستان بزرگترین تولیدکننده موز در کشور است و به گفته کارشناسان در هر هکتار حدود 30 تن موز از باغات این استان برداشت می شود.
موز یکی از میوه های پرطرفدار در بازار داخلی است و به همین دلیل می توان گفت یکی از گران ترین میوه های موجود در بازار است. البته این قیمت بالا دلایل مختلفی دارد. یکی از دلایل آن می تواند نبود تولید داخلی باشد که به همین دلیل مجبوریم این میوه را از کشورهای دیگر وارد کنیم.
موز برای رشد به دمایی بین 15 تا 38 درجه سانتیگراد نیاز دارد. دمای زیر 6 درجه سانتیگراد باعث یخبندان شدید و از بین رفتن درختان می شود. دمای بالای 38 درجه سانتیگراد باعث توقف رشد و سوختگی شدید برگها می شود. البته موز در سطح بالاتری رشد می کند، اما هوا باید رطوبت کافی داشته باشد.
موز به دلیل تعریق زیاد و نیاز به رشد و نمو در هوای گرم به آب زیادی نیاز دارد.آبیاری باید به گونه ای انجام شود که خاک اطراف ریشه همیشه مرطوب باشد.موز در مقایسه با سایر میوه های گرمسیری حساسیت بیشتری دارد. کمبود رطوبت، آب و خشکسالی.
با توجه به شرایطی که این میوه نیاز دارد، می خواستیم بدانیم آیا امکان کاشت موز در استان قم وجود دارد یا خیر؟ آیا موز با شرایط آب و هوایی استان سازگاری دارد یا خیر؟ از این رو با خانم قربانی کارشناس ارشد کشاورزی گفت وگویی انجام دادیم.

شرایط آب و هوایی قم برای کاشت موز مناسب نیست
آمینه قربانی کارشناس ارشد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار فردا پدرخوانده وی با اشاره به شرایط کشت موز گفت: موز به آب و هوای گرم و مرطوب نیاز دارد در حالی که استان قم آب و هوای گرم و خشک دارد.
وی ادامه داد: مشکل بعدی استان در زمینه کشت موز این است که دمای هوای استان در زمستان گاهی به زیر صفر می رسد که برای درخت میوه موز بسیار مضر است و از بین می رود. مگر اینکه کسی این میوه را در گلخانه پرورش دهد
این کارشناس ارشد کشاورزی گفت: دمای هوا در برخی استان های جنوب کشور مانند سیستان و بلوچستان و چابهار به 50 درجه سانتی گراد می رسد اما به دلیل رطوبت امکان کاشت موز در این استان ها وجود دارد.
وی افزود: موز در مناطقی در شمال کشور که در زمستان سرمای شدیدی را تجربه نمی کنند، قابل کشت است. اما در شهرهای مرکزی به دلیل سرمای شدیدی که رخ می دهد این امکان وجود ندارد. به عنوان مثال چند سال پیش در استان قم سرمای شدیدی رخ داد که تمام گونه های گیاهی مانند زیتون و نخل را از بین برد.
قربانی در پاسخ به نحوه کشت موز در ارومیه گفت: در ارومیه پهنه بندی وجود دارد. موز در برخی از مناطق ارومیه مانند دشت مغان قابل کشت است. در دشت مغان اردبیل می توان موز کاشت زیرا هرگز سرمای منفی را تجربه نمی کند و رطوبت بالایی دارد.
وی با اشاره به کشت گلخانه ای خاطرنشان کرد: البته کشت موز در گلخانه های قم برای هیچکس به صرفه نیست. کاشت گلخانه زمانی که در سطح وسیعی باشد مقرون به صرفه است. در مورد موز، سطح کشت باید بالا باشد زیرا درخت موز بزرگ می شود، بنابراین سطح پایین راه حل نیست.

کاشت گلخانه موز در قم صرفه اقتصادی ندارد
این کارشناس ارشد کشاورزی تصریح کرد: وقتی کشاورزی و سرمایه گذاری می تواند به راحتی در استان ها بدون ساخت گلخانه موز کشت کند، برای صرفه جویی در هزینه ها به دنبال کشت در این استان ها است.
وی افزود: البته می توان محصولات دیگری نیز در استان تولید کرد که هم ارزش صادراتی داشته باشد و هم تولید داخلی کمتری داشته باشد و وارداتی باشد مانند پاپایای درختی; پاپایای درختی در کشور بسیار نادر است و به فضای کمتری برای رشد نیاز دارد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید