آیا قیمت مواد غذایی افزایش می یابد؟

تامین ارز برای فعالان این صنایع برای خرید مواد اولیه دام و طیور و واردات برخی محصولات و مواد اولیه برای تولید در صنایع غذایی کشور همچنان دشوار است، بنابراین پیش بینی قیمت مواد غذایی بسیار دشوار است. و کالاهای اساسی در اواسط سال جاری به نظر می رسد قیمت مواد غذایی هر ماه نسبت به ماه قبل گران تر باشد. شاید از ابتدای سال در برخی ماه ها نرخ تورم اندکی کاهش داشته باشد اما وضعیت قیمت مواد غذایی همچنان بحرانی است.

کارشناسان نیز بر همین عقیده هستند، حذف ارز 4200 تومانی منجر به کاهش سرعت قاچاق کالاهای اساسی به خارج از کشور شد، اما از سوی دیگر با افزایش ناگهانی قیمت ها در بخش تولیدی، تقاضا کاهش چشمگیری پیدا کرد. عقب ماندن توان مالی مردم از گرانی در این ماه مرکز آمار ایران گزارشی از میانگین قیمت مواد غذایی منتخب در مناطق شهری منتشر کرد که نشان داد تورم نقطه ای 12 ماده غذایی به بالای 100 درصد رسیده است.

بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار در مورد تورم محصول اصلی، این گزارش داستان غم انگیز اما واقعی کاهش شدید ثروت خانوار را بیان می کند. موضوعی که در طول یک سال گذشته بارها به آن اشاره شده است اما تاکنون برنامه ای از سوی دولت برای کند کردن این روند تدوین و اجرا نشده است و در حالی که هزینه خرید بسیاری از کالاها دو یا سه برابر شده است، دستمزدها تغییری نکرده است. این مشکل در سال گذشته باعث کاهش شدید قدرت خرید مردم شده است.

گزارش مرکز آمار از تورم مرداد ماه 1401 نشان می دهد که این شاخص در گروه مواد غذایی نسبت به ماه مشابه سال قبل 81.2 درصد افزایش داشته است. نرخ تورم مواد غذایی در دوره ماهانه و سالانه به ترتیب 1.4 و 57.4 درصد بوده است. این بدان معناست که خانوارهای کشور به طور متوسط ​​52.2 درصد بیشتر از مرداد 1400 برای خرید همان مجموعه کالاها و خدمات هزینه کرده اند.

حذف یارانه برخی از محصولات غذایی باعث جهش قیمتی در ماه جاری و افزایش تورم از این کانال شد.امروزه فعالان و صاحبان صنایع غذایی هر کدام از افت بیش از 50 درصدی فروش صنایع غذایی خبر می دهند و معتقدند وضعیت تقاضا برای محصولات غیرنفتی وجود دارد. محصولات انسانی به نصف رسیده است.

لوبیا
با افزایش بیش از 120 درصدی قیمت حبوبات در ماه های اخیر، قیمت انواع بسته بندی و شرکت های این محصولات نیز در آخرین لیست قیمت سازمان میادین میوه و تره بار در حال تغییر است. هر کیلوگرم حبوبات تنها در یک ماه منجر به کاهش تقاضا شده است. بر اساس گزارش مرکز آمار، بیشترین رشد ماهانه قیمت محصولات حبوبات با ۷.۳ درصد در حبوبات بوده است. بنابراین انواع عمده لوبیا قرمز و لوبیا سیاه نیز به ترتیب 16 و 15 هزار تومان افزایش قیمت داشته اند.

کره
آمارهای رسمی منتشر شده از سوی دولت حاکی از آن است که قیمت نفت مایع 327.5 درصد، روغن جامد 285.8 درصد افزایش یافته و در بین سایر کالاها در ماه های اخیر رکورددار است. این در حالی است که در خردادماه امسال علیرضا شرفی، مدیرعامل شرکت تعاونی فرآوری روغن و دانه های روغنی گفته بود که افزایش قیمت این محصول باعث کاهش 30 تا 40 درصدی تقاضا برای خرید روغن شده است.

برنج
بنابراین بررسی قیمت ها در بازار نشان می دهد که بازار برنج ایران دیگر جایی برای اقشار ضعیف و بخش بزرگی از طبقه متوسط ​​جامعه ندارد. برنج ایرانی ممتاز در این مدت 188.4 درصد و برنج ممتاز خارجی 56.5 درصد افزایش داشته است. البته به گفته فعالان صنفی، تقاضای برنج در سال جاری بیش از 40 درصد کاهش یافته است.

گوشت
قیمت گوشت گوسفند 36.8 درصد، گوشت گاو یا گوساله 51.1 درصد و گوشت مرغ در تیرماه امسال نسبت به عرضه و توزیع گوشت گاو در ماه مشابه سال گذشته افزایش داشته است. میزان گوشت خریداری شده توسط مصرف کنندگان قابل توجه نیست و خرید در شهریور ماه نسبت به ماه گذشته بین 15 تا 20 درصد کاهش داشته و این کاهش مصرف نسبت به سال گذشته 100 درصد کاهش داشته است.

محصولات لبنی
از ابتدای سال و همزمان با افزایش بیش از 100 درصدی قیمت لبنیات، میراسلام تیموری، رئیس هیات مدیره انجمن صنایع لبنی، از کاهش مصرف این محصولات خبر داد. 15 تا 20 درصد در کشور با افزایش قیمت لبنیات پس از تغییر یارانه کالاهای اساسی.

خرید میوه از سوی مردم بسیار کاهش یافته است
از سوی دیگر بررسی های میدانی نشان می دهد که قیمت انواع میوه در بازار به دلیل تعداد و تنوع زیاد همچنان گران بوده و هر روز بر قیمت آنها افزوده می شود و کاهش سهم میوه در سبد خانوار این است. فصل رسیده است – میوه های ارزان. امسال همه خانوارها نتوانستند میوه های خوش رنگ و خوشمزه تنبستان را بخورند و اکثر مردم در مصرف آن کوتاهی کردند.

پیش از این اسدالله کارگر، رئیس اتحادیه میوه و تره بار تهران گفته بود؛ با توجه به فراوانی و تنوع، قیمت بالای میوه در این فصل پیش بینی نمی شود، اما باید فرض کرد که گرانی سایر کالاها بر قیمت نهایی میوه تاثیرگذار بوده و این محصولات نیز در افزایش قیمت شرکت دارند.

دیدگاهتان را بنویسید