آیا مذاکرات از سر گرفته می شود؟

آیا مذاکرات از سر گرفته می شود؟

روز جدید بهشتی پور در پاسخ به توئیت نماینده روسیه مبنی بر اینکه روسیه در حال حاضر علاقه ای به دستیابی به توافق هسته ای ندارد، گفت: اصولا روسیه و سایر کشورها نقش تعیین کننده ای در دستیابی به توافق ندارند، اما ایران و … ایالات متحده: “که به عنوان کشورهای اصلی باید بتواند به توافق برسد. از سوی دیگر، با توجه به حمله روسیه به اوکراین، روسیه چیزی شبیه به جنگ نیابتی با ایالات متحده آغاز کرده است. به عنوان یک میانجی عمل نخواهد کرد. .

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که سفر معاونش به تهران به اندازه کافی برای ازسرگیری مذاکرات مثبت بود و وزیر امور خارجه ایران آن را فرصتی برای بررسی «ابتکارات با هدف حل و فصل مسائل باقی مانده» خواند.

جوزپ بورل، نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی گفت: صراحتاً، مذاکرات به بن بست رسیده است و بن بست اکنون حل شده است، بنابراین احتمال دستیابی به توافق وجود دارد. وی در عین حال تاکید کرد که اختلافات در نحوه احیای برجام «یک شبه» قابل حل نیست.

حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان در توییتی نوشت: اگر آمریکا تصمیم سیاسی بگیرد و به تعهدات خود پایبند باشد، توافق خوب و معتبری وجود دارد.

پیش از این منابع غربی مدعی شده بودند که اصرار ایران بر حذف سپاه پاسداران از فهرست سازمان های تروریستی در آمریکا بن بست است. در مقابل، منابع ایرانی گفتند که غرب به اندازه کافی تضمین نداده است که ایران از لغو تحریم ها سود خواهد برد.

پیش از سفر مورا به تهران، فایننشال تایمز گزارش داد که اتحادیه اروپا به دنبال راه حلی معتدل برای مشکل سپاه پاسداران است. همزمان با سفر مورا به تهران، امیر قطر سفری کوتاه به تهران داشت. شیخ تمیم بن حمد آل ثانی با رهبر انقلاب و ابراهیم رئیسی دیدار کرد.

امیر قطر در نشست خبری مشترک با رئیس جمهور ایران گفت: قطر همیشه به مذاکرات وین نگاه مثبت داشته و ما معتقدیم که گفت و گو راه حل این موضوع است.

نقش روسیه در مذاکرات ایران اغراق آمیز است. آیا برای رسیدن به توافق باید مستقیماً با آمریکا مذاکره کنم؟ آیا مذاکرات از سر گرفته می شود؟

حسن بهشتی پور کارشناس مسائل بین الملل در گفت و گو با فرارو با اشاره به سفر اخیر معاون وزیر امور خارجه اتحادیه اروپا به تهران گفت: مشکلی پیش خواهد آمد، نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی و امنیتی نگفته است که مذاکرات به بن بست رسیده است

وی افزود: در گذشته مذاکرات ایران و سایر کشورهای برجام در اکثر موارد به توافق رسیده است، اما آنچه بر ابهام می افزاید این است که اطلاعات منتشر شده در رسانه ها از منابع غربی است، اما تیم ایرانی خبری نیست. درز کرده است، چنین مذاکراتی برای هر کشور یک اپلیکیشن رسانه ای ایجاد می کند که بخشی جدایی ناپذیر از دیپلماسی عمومی هر کشور است، اما تیم ایرانی ترجیح می دهد مذاکرات را در سکوت خبری انجام دهد.

بهشتی‌پورا در واکنش به توئیت اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات، با بیان اینکه روسیه در حال حاضر علاقه‌ای به دستیابی به توافق هسته‌ای ندارد، گفت: اصولا روسیه و سایر کشورها نقش تعیین کننده‌ای در دستیابی به توافق ندارند. اما ایران و آمریکا از سوی دیگر با توجه به تهاجم روسیه به اوکراین، این کشور نوعی جنگ نیابتی را با آمریکا به راه انداخته است و آنها به عنوان واسطه عمل نخواهند کرد.

این کارشناس بین الملل ادامه داد: همچنین باید توجه داشت که نقش روسیه در مذاکرات در داخل کشور اغراق آمیز است، در حالی که ما علاقه ای به ایفای نقش خود در مذاکرات نداریم و این نقش را دوست داریم و طبیعتاً این برای ما تبعاتی دارد. بنابراین اگر ایران بخواهد مذاکره کند باید بتواند مشکلات خود را مستقیماً با آمریکا حل کند تا به توافق برسد.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر هیچ راه حلی جز مذاکره و گفتگو برای طرفین وجود ندارد، خاطرنشان کرد: هر دو طرف در مذاکرات به دنبال کسب امتیاز بیشتر و امتیاز کمتر هستند، در این راستا هر کشوری عنوان می کند که امروز توپ در میدان است. اما تفاوت اصلی حذف سپاه از لیست تروریست های آمریکاست، در حالی که قرار دادن ارتش یک کشور در چنین لیستی در دنیا بی سابقه است و ایران تحت هیچ عنوانی این موضوع را نمی پذیرد.

دیدگاهتان را بنویسید