آیا می خواهید اینترنت را محدود کنید، برق را خاموش کنید؟ / چرا تعجب می کنید که چرا پژو 600 میلیون تومان قیمت دارد؟

آیا می خواهید اینترنت را محدود کنید، برق را خاموش کنید؟  / چرا تعجب می کنید که چرا پژو 600 میلیون تومان قیمت دارد؟

یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز گفت: اینکه می گویند افزایش قیمت ارز ناشی از شوک است اشتباه است اما یکی از دلایل ممکن است همین مشکل باشد.

رحیمی جهان آبادی نماینده مردم تربت جام و تایباد در مجلس گفت: ما اصرار داریم چرخ را دوباره اختراع کنیم، سوال من از مسئولان اجرایی این است که 200 کشور در دنیا وجود دارند که پول ملی و ارز خود را چگونه مدیریت می کنند؟ چرا به بانکداری یا مدیریت به عنوان علم و تخصص اعتقاد نداریم؟ چرا فکر می کنیم تخم مرغ را با دو زرده به دنیا آوردیم که می توانیم همه امور دنیا را درست کنیم.

جلیل رحیمی جهان آبادی، نماینده مردم تربت جام در شورای اسلامی، در خصوص افزایش نرخ ارز در هفته های اخیر و اینکه یک ماه پیش که نرخ ارز بالا رفت، گفته شد که این افزایش قیمت در نتیجه اعتراضات بوده است. حالا که شرایط کشور آرام است، چرا دوباره دلار؟» به اعداد یک ماه پیش برگشت، گفت: «گفتند اعتراضات روی نرخ ارز تاثیر دارد، به نظر من درست است، چون زمانی که اعتراضات در کشور صورت می گیرد عده ای نگران هستند و معمولاً تراز مالی خود را به خارج از کشور صادر می کنند در این زمینه آماری وجود دارد که به عنوان مثال در حوادث سال های 1387، 1387، 1388 و امسال بخشی از سرمایه و تراز مالی مردم برای خرید ملک در کشورهای همسایه به عنوان مثال کشورهایی مانند ارمنستان، گرجستان، ترکیه و امارات متحده عربی می روند.

وی ادامه داد: این بخشی از موضوع است، نکته دوم این است که وقتی فضای ناآرامی و ناآرامی در کشور حاکم است، افرادی که به تولید یا فعالیت اقتصادی می پردازند به دلیل اینکه سرمایه آنها متضرر نمی شود، اما از سوی دیگر، مردمی که در کشور به فعالیت های تولیدی یا اقتصادی می پردازند. در اعتراضات و اغتشاشات بازار راکد می شود، سرمایه خود را به بازار ارز و سکه منتقل می کنند تا حداقل ارزش سرمایه خود را حفظ کنند.

یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز گفت: اینکه می گویند افزایش قیمت ارز ناشی از شوک است اشتباه است اما شاید یکی از دلایل آن همین موضوع باشد. ریشه اصلی به این واقعیت برمی گردد که ما هنوز نپذیرفته ایم که اقتصاد جهانی و اقتصاد کشورها به هم مرتبط هستند و نپذیرفته ایم که سیاست، اقتصاد، فرهنگ، حکومت و نحوه تعامل ما با دیگران بر ارزش یک ملیت تأثیر بگذارد. ارز . بسیاری از کشورهای اطراف ما مانند افغانستان و عراق اشغال شده اند و ساختارهای دولتی، سیاسی و نظامی آنها فرو ریخته است، اما می بینید که پول خارجی در کشور آنها نسبت به پول ملی آنها نوسان زیادی ندارد، این نشان می دهد که ما ما واقعا مجموعه ای از. باید عوامل را ببینیم.

وی افزود: در ماه جاری که موج گرانی ارز رخ داد، در جلسه ای که با حضور وزیر اقتصاد و رئیس کل سابق بانک مرکزی برگزار شد، آقای صالح آبادی گزارشی را به مجلس ارائه کرد که بر اساس آن آمریکا، اسراییل، چین و همه کشورهای دیگر دنیا در افزایش قیمت ارز نقش داشتند به جز خود آقای صالح آبادی و تیم اقتصادی دولت که نشان از خطای فاحش در نحوه اداره کشور دارد. اینکه ما یک کشور را اداره کنیم و همه نقاط کشور را تحت کنترل خود داشته باشیم و بعد بگوییم دشمن نفوذ داشته است، قیمت دلار افزایش یافته است. این نشان دهنده اوج ضعف، فرافکنی و ناتوانی تیم در اداره امور است.

نماینده مردم تربت جام و تایباد گفت: به نظر من باید به وضعیت اقتصادی مردم، سیاست خارجی، سیاست فرهنگی و سیاست داخلی کشور فکر شود، حالا کی می خواهد این اساسی را انجام دهد. افکار و اصلاحات و نیازها و مطالبات مردم این است که در فضای بین‌الملل چه کسی می‌شنود و نیازهای کشور را تشخیص می‌دهد، بحث دیگری است.

رحیمی جهان آبادی در ادامه در پاسخ به این سوال که «توافق شما با نظریه تأثیر اعتراضات بر قیمت ارز این سوال را مطرح می کند که آیا مدیریت ارز ما در شرایط صلح و بدون اعتراض درست بوده است؟» آیا در چنین شرایطی نرخ ارز افزایش پیدا می کند؟» گفت: ببینید ما اصرار داریم که چرخ را دوباره اختراع کنیم، سؤال من از حاکمان این است که 200 کشور در دنیا وجود دارند که چگونه ارز ملی و خارجی خود را مدیریت می کنند. . ? چرا ما به بانکداری یا مدیریت به عنوان علم و تخصص اعتقاد نداریم؟ چرا فکر می کنیم یک تخم مرغ با دو زرده به دنیا آورده ایم که بتوانیم همه امور دنیا را درست کنیم. ما شیوه های بانکداری، اقتصاد، سیاست و فرهنگ دنیا را نقد می کنیم و هیچکس را در دنیا جز خودمان نمی پذیریم و این نتیجه حکمرانی ماست.

وی افزود: تجربه ای که بشریت دارد تنها متعلق به غرب نیست. خود غرب، اگر به سوابق نگاه کنید، زمانی که علم در اینجا پیشرفت می کرد و در اوج بود، از بسیاری از ظرفیت های جهان اسلام و شرق استفاده می کرد. با بخش خصوصی دانش و تجربیاتی است که نیاز به مدل سازی و استفاده دارد.

نایب رئیس فراکسیون مرزنشینان مجلس ادامه داد: به عنوان مثال شما به وضعیت خودروسازی و بازار خودرو نگاه کنید. من واقعا از تعجب این دوستان تعجب می کنم که وقتی واردات خودرو را متوقف کردید، اجازه ندادیم دلالان خودروسازان جهانی اینجا خودرو بفروشند. می خواهیم دو سه برابر قیمت دست مردم در راه بدهیم تا آن را در بورس ببرند، چرا تعجب می کنید که می گویید چرا 600 میلیون تومان می شود؟

وی ادامه داد: تعجب شما نشان می دهد که شما اقتصاد بلد نیستید، عرضه و تقاضا را نمی شناسید، به رقابت اعتقاد ندارید، با اقتصاد رانتی و مافیایی آشنا نیستید. اقتصاد ما یک اقتصاد مافیایی و رانتی است وگرنه خودروسازان دنیا باید اینجا نمایندگی تاسیس کنند و ماشین بسازند و خودروساز داخلی ما یا می تواند رقابت کند یا باید تعطیل شود و برود. این کلید پیشرفت اقتصادی است.

رحیمی جهان آبادی افزود: این همه خودروساز که امروز در دنیا به برند تبدیل شده اند و توانایی رشد در فضای رقابت و تقاضا و عرضه و قیمت گذاری بر اساس عرضه و تقاضا را دارند. نه این اقتصاد آکواریومی بسته که در و دیوار را بسته اید، اینترنت را هم می خواهید محدود کنید، اینستاگرام و واتس اپ و تلگرام را هم محدود کنید. برق را کاملا قطع کنید. آیا می توانید کشور را اینگونه اداره کنید؟ این نسل جدیدی که الان در کشور زندگی می‌کند، با نگاه به این سیاست‌های ما، فقط پشیمان می‌شود، عصبانی می‌شود و چاره‌ای ندارد و گریزی از آن نیست.

نماینده مردم تربت جام و تایباد همچنین تصریح کرد: به عنوان یکی از 290 نماینده منتخب مردم در مجلس معتقدم برای حل مشکلات کشور نیازمند اصلاحات اساسی در ساختارها، روش ها، دیدگاه ها و سیاست ها هستیم. . وگرنه با این حرف ها و احادیث و گزارش های رسمی دردی از کشور دوا نمی شود و این رانت خواری و حکومت و اقتصاد فاسد به هیچکس اجازه نفس کشیدن نمی دهد.

در نهایت گفت: الان برای نسل جوان ما ماشین داشتن، خانه داشتن و شغل مناسب به یک آرزوی محال تبدیل شده است، پس چرا انتظار دارید فردی که نمی تواند به هیچ یک از آرزوها و نیازهای اولیه خود برسد افسرده شود؟ و غمگین و ناامید نباش. من فکر می کنم ما جزو معدود کشورهایی در کل جهان هستیم که سرنا را از سمت گسترده او بازی می کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید